Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Lépésr?l lépésre, I. rész – Milyen motort vegyek?

Lépésr?l lépésre, I. rész – Milyen motort vegyek?

Hirdetés

I. rész: Milyen motort vegyél?

Az els? és legfontosabb kérdés: mire kell?

A legtöbben szerelemb?l kezdünk motorozni, és ha ez így van, mire megvan a jogsi, többnyire pontosan tudjuk, milyen motort szeretnénk. Ez így van rendjén, azzal a motorral járunk a legjobban – még ha egy bontószökevény is -, amihez legjobban húz a szívünk. Természetesen a megfelel? m?szaki állapot a mi érdekünk els?sorban a biztonságunk miatt, és azért is, hogy ne vegye el a kedvünket az egészt?l, ha a motorozásunk leginkább a szerviz-otthon útvonalra korlátozódik. Inkább válasszunk motort esztétikai hibákkal, de a m?szaki tartalom legyen rendben.

Ha két modell között hezitálunk, életbe lép az els? szabály: azt válasszuk, amelyiket a szívünk súgja.

Ideális esetben a szerelem korán kezd?dik, alig várjuk, hogy 14 évesen ráülhessünk az els? motorunkra. Szinte mindegy, hogy egy robogó vagy egy ötvenes sportmotor szívünk els? választottja, a tanulás biztosan nem lesz zökken?mentes, így érdemes olcsóbb szerkezettel kezdeni. Ha ideális választásról beszélünk, tökkezd?ként egy endurót javasolnánk, azzal bele lehet kóstolni szinte minden m?fajba, és nem utolsó szempont, hogy egy esésnél többnyire megússzuk a motorban keletkez? nagyobb károk nélkül.

KTM enduro

Fotó: redbull.com

Fokozatosan

A tanulásban a legfontosabb a fokozatosság. Kezdjük kisebb teljesítmény?, könnyebben uralható motorral, és lépésr?l lépésre cseréljük a paripát a tudásunk szintjének megfelel?en.

Ez ugyanúgy vonatkozik arra is, aki feln?tt fejjel kezd motorozni, s?t. Csak mert 30 évesen ülsz el?ször motoron, lehet, hogy nyugodtabb és megfontoltabb vagy, mint 16 évesen voltál, de rutinod ugyanúgy nincs. Ha feln?ttként szeretnél jól megtanulni motorozni, ne szégyellj egy 250-es, legfeljebb 500-as motorral kezdeni. Aki érti, mir?l szól a motorozás, tisztelni fogja a döntésedet, aki viszont nem, annak a szimpátiájáért nem érdemes egy ezres sportmotorral az els? fára felcsavarodni.

Az újrakezd?kre ugyanez vonatkozik, adj magadnak id?t, hogy visszarázódj! Ahogy a technika fejl?dött, te is változtál. Talán lassabbak lettek a reflexeid vagy id?be telik, mire a tested újra megszokja ezt a mozgásformát.

A jogosítvány kategóriák kialakítása is a fokozatosságot célozza, a mi érdekünk.

A n?i kezd? motorosoknál is fontos a fokozatosság, bár a lányokra kevésbé jellemz? a duhajkodás. Viszont – mivel többnyire kisebbek és törékenyebbek – a választásban kiemelt szerepe van a motor tömegének, a súlypontjának és az ülésmagasságnak. Érjen le biztonságosan a lábad (nem kell feltétlen tele talppal, de érezd, hogy meg tudod tartani), és kényelmes távolságra legyenek a kormány és a kezel?szervek.

lány motoron

Fotó: zastavki.com

A lányok véleményét általánosságban könnyebb befolyásolni, ami igaz a motorválasztásra is. Ha lány vagy és motorozni szeretnél, a választásnál hallgasd meg a hozzáért?k véleményét, de a döntés a tiéd legyen! Azt válaszd, amelyiken biztonságban érzed magad, és inkább egy kicsit alá l?j, mint fölé, ha lóer?kr?l van szó.

(Egyébként pedig hivatalos: Boldogabbá teszi a n?ket a motorozás)

Az ‘inkább kevesebbet, mint többet’ elve persze mindenkire igaz, gyengébb motorral megtanulhatunk jól kanyarodni és rövid féktávot venni, egy er?sebb motorral kezd?ként azonban még a helyes sebesség megválasztása is nagy feladat lehet, így könnyen kerülhetünk bajba. A „majd lassan megyek vele’ nem jó tanács, rengeteg vezetéstechnikai információ rögzülhet rosszul, amit kés?bb már nehéz megváltoztatni.

Új vagy használt

Ha az els? motorodat valamelyik szalonból tolod ki, a m?szaki állapotot illet?en meglepetés nem érhet, ráadásul vásárlás el?tt van lehet?séged kipróbálni, amelyik csak szimpatikus.

Új motor vásárlása el?tt érdemes utánanézni az alapvet? kopó- és könnyen sérül? alkatrészek árainak (fék- és kuplungkar, fékbetét, olaj és sz?r?, láncszett), és a szerviz intervallumoknak. Meglep? különbségekkel találkozhatunk a márkák között.

Használt motor vásárlásakor már jobban észnél kell lennünk. Itt nehéz általános igazságokat mondani, mivel minden használt motor egyedi. Persze vannak megbízhatóbb és kevésbé ajánlott modellek, és valahogy általános vélekedés, hogy a japánok tartoznak az els? csoportba… Olvass utána! Számtalan tesztet találsz itt a motorinfo.hu-n is és más oldalakon, amiket az olvasók személyes véleménye tovább árnyal. Márkaklubok, fórumok is hasznosak lehetnek a számodra megfelel? kiválasztásában. És amikor konkrét vásárlásra kerül sor, érdemes egy „régebbi motorost’ magad mellé venned, akinek van szeme a kritikus részekhez.

Honda Kathrina után

Ez a Honda túlélte (?) a Katrina hurrikánt.

Fotó: skipbolen.photoshelter.com

Külföldr?l

Csábító lehet?ség külföldr?l motort vásárolni, err?l korábban már írtunk. Ha ezen töröd a fejed, ezt a cikkünket feltétlenül olvasd el!

Szerviz

Egy jó szervizre is szükséged lesz. Bármi gáz van, jó alap, ha valaki ismeri – vagy majd az id?k során megismeri és végigkíséri – a motorod kórtörténetét. Szervizválasztásban leginkább barátok, ismer?sök ajánlására hallgass!

Technikai full-extra vagy fapad?

Erre a kérdésre nem könny? válaszolni, mert bár a fapadot vágnánk rá els?re, számos olyan technikai fejlesztés született az utóbbi években, amik valóban hasznosak. Tény, hogy biztosabb alapokat ad, ha egy teljesen puritán motorral tanulunk, mintha rögtön van alattunk kipörgésgátló, rajtelektronika és ABS, de az ABS pont kivétel. Egyrészt mert új motort az Európai Unióban már csak ABS-szel lehet értékesíteni, így nagy eséllyel a következ? motorunkban már alapfelszereltség lesz, másrészt pedig mert a fékezés a legeslegfontosabb dolog a motorozásban, necces helyzetekb?l menthet ki, ha van.

(A technikai túlkapások kérdését is taglaltuk egy korábbi írásunkban azt itt tudod elolvasni.)

Ha felmerül benned kérdés, írd meg az info@motorinfo.hu emailcímre, és igyekszünk megválaszolni.

A jöv? héten a bukósisakokról elmélkedünk.