EST. 2002

Yamaha YZ450F 2018: Itt az első “okos” krosszmotor

A hangvillások legújabb krosszgépére WIFI-n keresztül csatlakoztathatod a mobilod, és egy gombnyomással változtathatod a gyújtást és a befecskendezést.

A Yamaha mindig élen járt a négyütemű technológiában. 1997-ben ők mutatták be az YZ400F prototípust, ami akkor forradalmat indított el motokrosszban. 1998-ban már szériában gyártották az első modern négyütemű krosszgépet. 11 évvel később újabb forradalmi újítás fűződik az iwataiak nevéhez. Kihasználva az okostelefonok, és a vezeték nélküli hálózat nyújtotta lehetőségeket, a Yamaha-tulajdonos egy applikáció segítségével variálhatja a blokk paramétereit. Őrület!

Az ötlet amúgy zseniális! Ma már mindenki zombiként bújja a telefonját, valljuk be, legtöbbször a közösségi appokat fürkészve. A Yamaha gondolt egyet, és rá kívánja venni ügyfeleit, hogy hasznos dologra használja fel a keze ügyében lévő ördögi szerkezetet. Változtatnál a gyújtástérképen, vagy a befecskendezésen? Nem probléma! Kíváncsi vagy a gázmarkolat állására, a főtengely fordulatára, a blokk hőmérsékletére? Megoldható! Egy komplett telemetria-rendszert kapsz a 450-esed mellé. Csak le kell töltened hozzá az alkalmazást.

Az okosításon túl is vannak még okosságok az új 450-esen. A KTM/Husqvarna és a Honda után a Yamaha is felfedezte a gombnyomásra történő indításban rejlő lehetőségeket. Hol van már az az idő, mikor fohászkodnia kellett a versenyzőnek, hogy le ne böffenjen a traktor a kanyarban, mert képtelenség volt üzemi hőmérsékleten újra életet lehelni belé. Valahol érthetetlen, hogy 10 év kellett a japánoknak, mire idáig eljutottak. Egy 13 voltos, 6 dekás lithium-ion akksi működteti az önindítót.

Nincs olyan porcikája az erőforrásnak, amit érintetlenül hagytak volna a mérnökök. A “fordított” (elöl a szívó-, hátul kipufogó traktus), hátrafelé dőlő henger, mint Yamaha-DNS maradt csupán felismerhető az elődtől. Új a hengerfej, a vezérműtengely, és a főtengely is. Erősebb, magasabb kompressziójú “bridge-box” dugattyú dolgozik a hengerben, és 44mm-es Mikuni befecskendezőn keresztül kapja az életet jelentő naftát.

Átdolgozták a váltót és a kuplungot a tartósság és a közvetlenség jegyében. Szélesebb fogaskerekeket terveztek, frissítették a kuplungtárcsákat, merevebb lett a tányérrugó.

Yamaha YZ450F 2018

 

A 2018-as modellen újra elérhetővé válik a rajtelektronika!

A váz tetőtől-talpig megújult. Az ülésmagasság 8 milliméterrel alacsonyabb a tanknál, és majdnem hússzal a hátsó sárvédőnél. A műanyagok kialakításánál szintén tiszta lapot vettek elő a tervezők, kompaktabb, keskenyebb lett tőle a motor felépítése.

A Kayaba rugós villáit kapta a 450-es, úgy látszik egyre kevésbé erőltetik szériában a levegős gátlókat, aminek örül az amatőr és az élsportoló egyaránt. A központi rugóstag csillapítási tulajdonságait az új vázhoz igazították, és 30 köbcentivel megnövelték a gáztartályát is.

ugrás fel