Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-motogp 200 mérföld Bitter Sándor mögött

200 mérföld Bitter Sándor mögött

200 mérföld Bitter Sándor mögött

Néhány nappal ezelõtt már hírt adtunk róla, hogy a legendás 200 mérföldes Daytona
viadalon Bitter Sándor a rendkívül szoros mezõnyben 14. helyen érkezett célba.
Ahhoz képest, hogy kiutazása elõtt Bitti még arról beszélt, hogy már a részvétel
is óriási dolog, nem csodálkoztunk, hogy telefonhívásunk eufórikus állapotban
találta.

‘Valóra vált egy gyermekkori álmom’ – adta hírül a média Bitter Sándor,
többszörös Magyar Bajnok motorversenyzõ szavait, akit röviddel Daytonába indulása
elõtt faggattunk utoljára a nagy megmérettetésrõl. Emlékeztetõül néhány mondta
abból, amit akkor írtunk:

A leghíresebb motoros ünnepnek ad otthont minden év tavaszán az 1958-ban épült
floridai Daytona pályája, itt rendezik ugyanis az amerikai superbike versenysorozat
elsõ és egyben legnehezebb futamát, a 200 mérföldes versenyt. Idén, a verseny
történetében másodszor, magyar versenyzõ is rajthoz állhat majd Bitter Sándor
személyében, akit az egyik leghíresebb amerikai csapat, a Hypercycle szerzõdtetett
le egy magyar származású kanadai versenyzõ, Jordan M. Szõke mellé.

A legtöbb gyorsasági versenyzõre leküzdhetetlen vonzerõt gyakorol a futam díjazása,
mivel pedig idén az 1000-es négyhengeresek is bebocsátást nyertek, borzasztóan
erõs harc várható a ‘csont-gázos’ pályán, ahol egyes fordulók a függõlegesig
dõlnek, és ahol 341 km/h-s sebességet is futottak már. Ahhoz, hogy valaki itt
elindulhasson, be kell jutnia a leggyorsabb 120 jelölt közé, idõmérõs eredménye
pedig legfeljebb 10%-kal maradhat el a leggyorsabb versenyzõétõl.

Bitter Sándor nevét ifjabb Petró Lajos, az USA-ban élõ magyar motoros szakújságíró
említette meg két világhírû motoros, Rick Bogdan és Kevin Schwanz elõtt, akik
tovább érdeklõdtek Bitter egyik tavalyi VB versenytársánál, végül összehozták
a legendás Hypercycle csapattal, amely felajánlott számára egy Suzuki GSX-R
1000-est a nagy megmérettetésre.

A 302-es rajtszámmal induló magyar versenyzõ Floridában Bogdan és Schwanz segítségével
két területi superbike futamon, és a hivatalos daytonai edzéseken készülhet
majd fel a 200 mérföldesre. Ha rajthoz állhat a legjobb 120 között, fél millió
nézõ elõtt adhat hírt magáról az idegtépõen hosszú, gyors és veszélyes küzdelemben,
a világ leghíresebb versenyzõi nyomvonalán motorozva.

Bitti kiutazása után sokáig nem érkezett hír Floridából. Aztán megtudtuk, hogy
a múlt heti teszt-edzések és versenyek a folyamatos esõzések miatt elmaradtak,
ami elég komoly gondot okozott a felkészülésben. Bitti ugyanis nem sokkal a
verseny elõtt utazott Floridába, és stratégiai jelentõsége lett volna számára
a hétfõi futamot megelõzõ megmérettetéseknek. A Superbike edzések egy elektronikus
hiba következtében gyakorlatilag szintén motorozás nélkül teltek. Mint kiderült
tehát, Bitti a Daytona-n szó szerint újoncként indult, viszont eredménye ennyivel
annál inkább figyelemreméltó.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a Daytona-n való indulás nem csak versenyzõi
rutin kérdése. A pálya rendkívül nehezen tanulható, fõleg európai pilóták számára.
A néhol 90 fokban megdöntött kanyarokban 300 km/órás sebesség mellett a rugózás
teljesen összepréselõdik, és az ilyenkor fellépõ hihetetlen erõk a versenyzõt
is rendkívül igénybe veszik. Ráadásul a mezõny erõsségébõl adódóan soha nem
lehet visszafognia magát a versenyzõknek, mindig a maximumot kell nyújtani.

A viszontagságos elõzmények ellenére a csütörtöki kvalifikáció végén Bitti
már fél másodpercen belül volt a tavaly szupertehetségnek kikiáltott Endurance
világbajnok, Warwick Nowland mögött, akit aztán a versenyen meg is elõzött.
Így saját csoportjából 15.-ként került a 73 fõs teljes mezõny 30. helyére, ahonnan
hétfõn elstartolt a futamon.

73 motoros egyszerre egy extrém pályán, már a startnál is problémákat okoz.
Az elsõ 40 versenyzõ (közöttük Bitti) után 5 másodperccel indították a maradék
33-at, akik végsõ idejébõl természetesen levonták az 5 másodpercet. Bitti elmondása
szerint a nagy létszám miatt a start félelmetes volt, se gyorsítani, se lassítani
nem lehetett, csak menni elõre a mezõnnyel. Az elsõ kör után már a 25. helyre
sikerült feljönnie, ahonnan folyamatosan elõzgetett fölfelé. Közben a legfontosabb
az volt számára, hogy a tavalyi Endurance világbajnok Warwick Nowland-et maga
mögé parancsolja, ami végül sikerült is. Megelõzte ezen kívül a tavalyi Daytona
10. helyezettjét, és a háta mögött maradt számos amerikai Superbike versenyzõ,
ezen kívül az összes európai résztvevõ.

A Pirelli gumival versenyzõ pilóták közül Bitti érte el a legjobb eredményt.
A Pirelli egyik oldalon kemény, a másikon viszont puha felületû gumija jól alkalmazkodott
a gyors és a lassú kanyarokhoz. A gyors, és majd 90 fokban megdõlõ kanyarokban
(‘falon’) 300 km/órás sebesség felett a rugózás teljesen összelapult,
a versenyzõk mellkasa a tankhoz préselõdött, viszont a kemény felfekvésû gumi
negyedik fokozatban még így is könnyen túlpörgött. Ezeket a pillanatokat a pálya
rázóssága tette még kellemetlenebbé, amit a tankra préselt pilóta saját, szivaccsal
védett mellkasán érezhetett.

A 200 mérföld megtétele alatt Bitti kétszer volt a boxban, egyszer 12, egyszer
pedig 16 másodpercre. A boxban komplett kerékcserét hajtottak végre, és feltöltötték
a tankját. Az elõtte végzett 13 pilóta közül csak 5 tekinthetõ privát versenytõnek,
a többiek gyári csapatok versenyzõi voltak. Bitti Csapata, a Hypercycle Team
nem csak elégedett, de kifejezetten lelkes volt az eredmények láttán, emiatt
Bitti a csapat támogatásával hamarosan elindulhat egy amerikai Superstock és
egy Superbike versenyen.

A felkészülések során Bitti még túl korainak érezte saját tempójához Kevin
Schwantz tanácsait. Reméljük azonban, hogy hamarosan összhangba kerülnek Schwantz
tanácsai és Bitti tempója, hiszen egy ilyen eredmény után várhatóan további
együttmûködések is várhatóak. Mi ebben reménykedünk. És örülünk, hogy Bitti
gyermekkori álma nem akárhogyan vált valóra.

Végeredmények:

1. Miguel Duhamel, Honda RC51, 57 laps
2. Ben Bostrom, Honda RC51, -0.069 second !!!
3. Kurtis Roberts, Honda RC51, -0.155 second !!!
4. Aaron Yates, Suzuki GSX-R1000, -8.498
5. Eric Bostrom, Kawasaki ZX-7RR, -24.370
6. Mat Mladin, Suzuki GSX-R1000, -80.159
7. Ben Spies, Suzuki GSX-R1000, -87.763
8. Michael Barnes, Suzuki GSX-R1000, -1 lap
9. Jason Pridmore, Suzuki GSX-R1000, -1 lap
10. Shawn Higbee, Suzuki GSX-R1000, -1 lap
11. Andy Deatherage, Suzuki GSX-R1000, -2 laps
12. Larry Pegram, Ducati 998RS, -2 laps
13. Jack Pfeifer, Suzuki GSX-R1000, -2 laps
14. Sandor Bitter, Suzuki GSX-R1000, -3 laps
15. Ricky Orlando, Suzuki GSX-R750, -3 laps
16. Vincent Haskovec, Suzuki GSX-R750, -3 laps
17. James Randolph, Suzuki GSX-R1000, -3 laps
18. Warwick Nowland, Suzuki GSX-R1000, -3 laps
19. Mike Ciccotto, Suzuki GSX-R750, -3 laps
20. Geoff May, Suzuki GSX-R1000, -3 laps
21. Thomas Montano, Suzuki GSX-R750, -4 laps
22. Akiharu Shigeno, Suzuki GSX-R1000, -4 laps
23. Michael Rouleau, Suzuki GSX-R750, -4 laps
24. John Jacobi, Suzuki GSX-R750, -4 laps
25. C.R. Gittere, Suzuki GSX-R1000, -4 laps
26. Dean Mizdal, Suzuki GSX-R1000, -4 laps
27. Brett Ray, Suzuki GSX-R750, -4 laps
28. Rich Conicelli, Suzuki GSX-R750, -5 laps
29. Tom Wertman, Suzuki GSX-R1000, -5 laps
30. Rick Shaw, Suzuki GSX-R1000, -5 laps
31. Marco Martinez, Suzuki GSX-R1000, -5 laps
32. Oliver Jervis, Suzuki GSX-R1000, -5 laps
33. Jacob Holden, Suzuki GSX-R750, -5 laps
34. Douglas Duane, Suzuki GSX-R750, -5 laps
35. J.J. Roetlin, Suzuki GSX-R750, -5 laps
36. Michael Luke, Suzuki GSX-R1000, -5 laps
37. Scott Carpenter, Suzuki GSX-R1000, -6 laps
38. Brian Boyd, Suzuki GSX-R1000, -6 laps
39. Rick Narup, Suzuki GSX-R1000, -7 laps
40. Keith Pinkstaff, Yamaha YZF-R1, -10 laps
41. Dean Osborne, Suzuki GSX-R1000, -14 laps
42. Scott Jensen, Suzuki GSX-R1000, -14 laps
43. Shane Gonyea, Suzuki GSX-R1000, -22 laps, DNF
44. Justin Blake, Suzuki GSX-R750, -24 laps, DNF
45. Jordan Szoke, Suzuki GSX-R1000, -25 laps, DNF, mechanical
46. Pat Mooney, Suzuki GSX-R1000, -30 laps, DNF
47. Anthony Gobert, Ducati 998RS, -37 laps, DNF, mechanical
48. Brian Livengood, Suzuki GSX-R1000, -37 laps, DNF, crash
49. Greg Fryer, Yamaha YZF-R1, -39 laps, DNF
50. Raymond Bowman, Suzuki GSX-R800, -41 laps, DNF
51. James Compton, Suzuki GSX-R1000, -45 laps, DNF
52. Anthony Fania, Jr., Suzuki GSX-R750, 46 laps, DNF
53. John Ashmead, Suzuki GSX-R1000, -49 laps, DNF, crash
54. Scott Harwell, Suzuki GSX-R750, -50 laps, DNF
55. Eric Wood, Suzuki GSX-R750, -50 laps, DNF
56. Lee Acree, Suzuki GSX-R750, -50 laps, DNF
57. Michael Hannas, Suzuki GSX-R750, -50 laps, DNF
58. John Dugan, Suzuki GSX-R750, -55 laps, DNF
59. Andrew Denyer, Suzuki GSX-R1000, -55 laps, DNF
60. Doug Chandler, Honda CBR954RR, DNS
61. Steve Rapp, Suzuki GSX-R750, DNS
62. Josh Hayes, Suzuki GSX-R750, DNS
63. Jimmy Moore, Suzuki GSX-R750, DNS
64. Adam Fergusson, Suzuki GSX-R750, DNS
65. Chris Caylor, Suzuki GSX-R750, DNS
66. Brian Stokes, Suzuki GSX-R750, DNS
67. John Haner, Suzuki GSX-R750, DNS
68. Dario Marchetti, Ducati 998, DNS
69. Thomas Fournier, Ducati 996, DNS