Hirdetés

MotoGP: 1990

Hirdetés

Szöveg: -nn- Fotó: archív

1989 felejthetetlen 500-as szezont produkált. Rainey és Lawson csatájáról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, Schwantz lehengerl?, ám megbízhatatlan stílusa remek versenyeket hozott az évad folyamán. 1990-re készülve történt pár izgalmas változás a királykategóriában.

A Honda mindenáron 350 köbcentiben és három hengeres motorkonstrukcióban képzelte el az új királykategóriát, mondván: az 500-asok már túl veszélyesen a versenyz?k testi épségére. Hiába, vannak dolgok, amik nem változnak az évek során! A mai gyakorlattól eltér?en azonban a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség nem engedett a legnagyobb motorgyártó akaratának, maradtak az agresszív félliteresek a királykategória fenevadjai.

Versenyz? és szponzor fronton viszont annál nagyobb volt a kering?. Lawson miután megnyerte a Hondának a világbajnoki trófeát rögtön el is hagyta az Erv Kanemoto által dirigált Rothmans Honda gárdát, hogy az 1990-es esztend?t legnagyobb riválisa (Rainey) csapattársaként kezdje meg a Marlboro Yamahánál. De ez a Marlboro Yamaha nem a 89-es egység volt. Azt Gicomo Agostini vezette. Ez a gárda id?sebb Kenny Roberts fennhatósága alá tartozott, mely csapat a motorjain egy évvel korábban a Lucky Strike logói díszelegtek.

Doohan és a Honda második közös éve. Kezd összeérni a páros

A céltábla alakú matricákat most már a Suzukikon láthatta feszülni a nagyérdem?, méghozzá Kevin Schwantz és Kevin Magee motorjain. A Pepsi kivonult a Gyorsasági Motoros Világbajnokság porondjáról. A világ második legnagyobb kóla gyárának hátraarca a MotoGP történelem egyik legemblematikusabb triójának megszületését jelentette. Kevin Schwantz a Lucky Strike és a Suzuki trióról van szó.

A kés?bbi egyeduralkodó csapatban, a Rothmans Hondában (a mai Repsol Honda el?dje) Lawson kiválásával maradt a két vagány ausztrál: a ’87-es világbajnok Wayne Gardner, és a második évét kezd?, kés?bbi ötszörös világbajnok, Michael Doohan.

A francia nemzeti Yamaha egységben továbbra is Christian Sarron volt a húzóember, mellette Jean-Philippe Ruggia kapott lehet?séget. Üde színfoltja volt még ennek az esztend?nek a frissen megkoronázott 250-es világbajnok Sito Pons. Ugye a spanyol úriember neve nem ismeretlen a fiatal MotoGP-rajongók körében sem?!

Lawson egy év kitér? után újra Yamahán

Egy szinte ma már természetesnek ható újítás is ebben az évben terjedt el: a rajtrácsok elhelyezése. A korábbi években egy vonalból rajtoltatták el a motorokat, és a versenyz?k akár egy motokrossz viadalon, maguk választhatták meg, hogy a sor melyik pozíciójából kívánnak elrajtolni.

Japán GP – Suzuka (A Youtube-on itt)

Akárcsak a 89-es esztend?, ez is a legendás suzukai katlanban indult. Wayne Rainey már a kvalifikáción kikerekítette a vetélytársak szemét. A Dunlopról Michelin-re váltó sz?ke kaliforniai volt az els? ember, aki motorkerékpárral 2:10 alá tudta szorítani a körid?t az önmagát átszel? japán pályán. 2:09.589 volt az ?rid?. (Loris Capirossi 2:04.777-et ment 2001-ben, az utolsó 500-as verseny kvalifikációján).

Rainey nyer az év els? versenyén

Rainey a viadalon legalább ekkora fölénnyel motorozott: rajt-cél gy?zelemmel nyomatékosította az ellenfelekben, hogy idén már nem akar leszorulni a trónról. Az el?z? két Japán Nagydíj gy?ztesének, Kevin Schwantz-nak be kellett érnie a második helyért folytatott küzdelemmel. Az ellenfél Gardner volt.

Az ausztrál és az amerikai csatája egészen az utolsó körig elhúzódott. Schwantz a sikánnál próbált pontot tenni az ezüstérem sorsára, de ? húzta a rövidebbet. Gardner hátsó kerekének ütközött, kibillent az egyensúlyából és elesett. Szerencséjére a motor nem fulladt le, övé maradt a bronzérem.

US GP – Laguna Seca

Mivel az ausztrál pálya megkapta az idényzáró szerepet, az el?z? évt?l eltér?en Laguna Secában folytatódott a széria. Eddie Lawson már az edzéseken elszállt. A címvéd? japán buktája után, itt is perecelt. A végeredmény törött boka, és öt verseny pihen?. L?ttek az ötödik koronának!

Könnyek a kánikulában: Schwantz eltörte bal csuklóját Kaliforniában

A versenyen is szokatlanul sok volt a bukás. Kevin Magee a dugóhúzó el?tt dobta el a Suzukit. Az ausztrál üstökös súlyos fejsérülést szenvedett, és bár visszatért kés?bb, soha nem tudott már akkora vehemenciával, és agresszióval versenyezni mint korábban. A baleset miatt félbeszakították a vaidalat.

A második rajtra Schwantz reagál a legjobban, mögötte Pons, Raieny és Gardner a sorrend. A spanyol hamar lemarad, Gardner bukik, ott ahol Magee, marad hát a két ?si rivális a gy?zelem eldöntésére. Schwantz-nál szakad el el?bb a cérna: highside és csuklótörés a texasi Monterey-i mérlege. Rainey innen már fölényesen nyer Doohan és Pierfrancesco Chili el?tt.

Spanyol GP – Jerez

A sérült Magee helyére Niall Mackenzie-t szerz?dteti a Suzuki. Schwantz sérülten, fogait összeszorítva küzd a pontokért. Ereje csak a harmadik helyre elég. A gy?zelem sorsát Gardner és Rainey dönti el egymás között. Ezúttal a hondás kerül ki gy?ztesen a párviadalból. Gardner els? gy?zelmét ünnepli az idény során, Rainey hét másodperccel mögötte ér célba. Schwantz gipszelt kézzel is hat másodpercet ver a negyedikre, aki ez esetben Mick Doohan.

Nem tágítanak egymás mell?l. Rainey (2) és Schwantz (34)

Nations GP – Misano

Gardner lendülete hirtelen megtörik, mikor Sarron közvetlenül el?tte bukik az edzésen, amit már nem tud elkerülni az ausztrál. Bordáit töri a ’87-es bajnok. Az id?járás ismét lesújt a pályára, ám az Istenek haragja most meg sem közelíti az egy évvel korábbi özönvizet. A verseny félbeszakításánál Rainey, Schwantz, Doohan a sorrend.

A második rajtra Doohan reagál a legjobban, de fejet kell hajtania a tapasztalat el?tt. Schwantz hiába brillírozik a még mindig sérült kezével, és nyeri meg a második felvonást. A két szakaszt összeadva Rainey a gy?ztes Schwantz és Doohan el?tt. Gardner negyedik helyre evez be.

Német GP – Nürburgring

A Német Nagydíj helyszínt cserél. A szélvészgyors Hockenheim helyett a Nürburgringen vendégeskedik a mez?ny. Gardner vessz?futása tovább folytatódik. Ezúttal lábát töri el. Lawson után még egy esélyes száll el. Rainey is összeszed egy ujjtörést a verseny el?tt, de ez nem gátolja meg abban, hogy felálljon a rajtrácsra.

Schwantz-nak végre kijön a lépés, az idény folyamán el?ször tudja behozni els? helyre a vadállat RGV500-ast. Rainey és Mackenzie osztozik a dobogós helyeken. Ezen a versenyen volt a MotoGP-történetének egyik legbizarrabb balesete. Doohan és Chili egymástól függetlenül, szinkronban high side-ol. (Katt az aláhúzott szövegrészre.)

Németországban mindig jól ment Schwantz-nak

Osztrák GP – Salzburgring (Teljes verseny)

Lawson és Gardner továbbra is a partvonal mögül figyeli az eseményeket. Viszont a Rainey-Schwantz duóhoz már teljesen beérett Doohan, aki folyamatosan mögöttük figyel, és veri a mez?ny többi tagját – nagy versenyz? lesz még bel?le… A két amerikai megint felejthetetlen versenyt produkál, az utolsó körben sikerrel veri vissza Rainey támadásait Schwantz. Fél másodperc a különbség köztük a célban. Doohan kényelmesen bebattyog a harmadik helyen. 25 másodperc hátránnyal.

Jugoszláv GP – Rijeka

Schwantz számára ez a rijekai verseny nagyon nem úgy alakult, mint az egy évvel korábbi. Gy?zelemre ezúttal egy fikarcnyi esélyes sem volt, miután elrontotta a rajtot. Sokáig nem találta a ritmust, a kilencedik helyen körözött. Közben Rainey folyamatosan húzott el a mez?nyt?l és nyer. A cagivások egymást csapják el: Ron Haslam és Randy Mamola együtt hempereg a földön. Schwantz megtalálja a pálya ritmusát, meg sem áll a második helyig. Csapattársa, Niall Mackenzie a harmadik.

Az új játszótárs: Mick Doohan (9)

Holland TT – Assen

A Szentélyben tér vissza a két világbajnok, Lawson és Rainey. Schwantz revansot vesz 1989-en. Akkor az els? helyen hagyta cserben motorja, most visszakapta az élett?l ezt a gy?zelmet. Rainey végig a nyakán motorozott, hat tizeddel szorul a második helyre miután keményet meccseltek a gy?zelemért. Lawsoné a bronz, nosztalgia a köbön. De ez már egy másik Lawson, és egy másik év. Gardner nem fejezi be a versenyt.

Belga GP – Spa

Ha motorsport és Belgium, akkor Spa-Francorchamp. És ha Spa, akkor es?. Kevés napos id?ben rendezett viadalt látott a bajnokság egyik leghosszabb pályája. Ebben az évben sem maradt szárazon az aszfaltcsík. Schwantz csúnyán elszámolta magát, az es?s viadalon csak szenvedett, a hetedik helyért járó kilenc ponttal gazdagodott, miközben Rainey simán hozta a gy?zelmet és a húsz pontocskát (mert ekkor még 20 pont járt az els? helyért). Ötödik diadalát szerzi a szezonban. Ruggia örökli a második helyet, miután Mamola elesik, Lawson fut be harmadiknak.

A Rainey-Marlboro kett?s legalább annyira elválaszthatatlan, mint a Schwantz-Lucky Strike duó

Francia GP – Le Mans

A francia verseny hozta az idény egyik legjobb versenyét. Az öt legjobb versenyz? csatázott a gy?zelemért: Rainey, Schwantz, Gardner, Lawson és Doohan. A futam elején Gardner és Rainey gyilkolja egymást, de mindketten kiszélesítenek egy kanyart, így Schwantz vág az élre és nyeri a versenyt. Gardner, Rainey, Doohan, Lawson a további sorrend.

Brit GP – Donington

A Cagiva bejelenti, hogy 10 esztend? után befejezi GP-programját. Hiába a nagy nevek, Mamola, Ron Haslam és Alex Barros sem hozta a megfelel? eredményeket. Kevin Schwantz utolsó diadalát aratja az évben, Rainey továbbra sem akar lemaradni a riválistól, szorgosan gy?jtögetve a pontokat már-már markában érezheti a koronát. Lawson még a dobogón, Doohan, Mackenzie és Mamola el?tt.

Csendélet. Schwantz (balra) és Doohan a hordágyon

Svéd GP – Anderstorp

Schwantz összeomlik a szezon hajrájára. Sem a svéd, sem pedig az azt követ? csehszlovák versenyt nem fejezi be, így szinte tálcán kínálja Rainey-nek a világbajnoki címet. Rainey 1989-ben ezen a pályán bukta el a koronát, most viszont nyer a csapattárs, Lawson, és Gardner el?tt. Egy évvel korábban is csak ennyi kellett volna az üdvösséghez.

Csehszlovák GP – Brno

Schwantz megteszi a nagy szívességet Rainey-nek. Két versenyt zsinórban nulláz, így mikor a kaliforniai átszeli els?ként a célvonalat, világbajnokként ünnepelhet. Hetedik gy?zelmével és tizenharmadik dobogójával megérdemelten és fölényesen szerzi meg az Eddie Lawson által ?rzött trónt.

Gardner verhetetlen hazai pályán

Magyar GP – Hungaroring

Négy évvel a Forma1-es autók után a GP-motorok is birtokba veszik a mogyoródi aszfaltcsíkot. Doohan nálunk aratja els? 500-as futamgy?zelmét. Rainey és Schwantz is megkönnyíti a kés?bbi ötszörös világbajnok dolgát: a suzukis észrevétlenül motorozva, majd’ egy perces hátránnyal érkezik célba a harmadik helyen, Lawson mögött, Rainey pedig el?ször a szezon folyamán nem fejez be nagydíjat.

Ausztrál GP – Phillip Island (Teljes verseny)

Ausztráliáé a megtiszteltetés, hogy lezárja ezt a parádés szezont. A Cagiva már el sem utazik Phillip Island-re, nem asszisztálnak a hazai sikerhez. A verseny az ausztrálok kett?s gy?zelmével zárul. Gardner megnyeri a motorversenyek történetének második Phillip Island-i versenyét is Doohannel kéz- a kézben. Schwantz ’89 után most is nulláz Ausztráliában, Rainey állhat fel még a dobogóra, Lawson a negyedik.

***

Rainey utcahosszal nyeri a bajnokságot. Egy verseny kivételével valamennyi viadalt a pódiumon fejezi be, ami 67 pontos fórt jelentett a riválissal szemben. A gy?zelmek számában már nem volt ennyire fölényes a kaliforniai. 7-5 a javára. Vagyis Schwantz sebessége megint megvolt a címhez, s?t, még a Suzuki sem hagyta cserben idén, viszont kiszámíthatatlansága újra megbosszulta magát. A „majd talán jöv?re” klasszikussal búcsúztatja az évet a közönség-favorit. Kezdetét veszi a MotoGP azon szakasza, melyet Rainey-érának neveznek a históriások.

Statisztika

A végs? sorrend: 1. Rainey 255 pont, 2. Schwantz 188., 3. Doohan 179., 4. Mackenzie 140., 5. Gardner 138.

Legtöbb egyéni gy?zelem : Wayne Rainey 7 (Schwantz: 5, Gardner: 2)
Legtöbb nemzeti gy?zelem : USA 12 (Ausztrália: 3)
Legtöbb Schwantz-Rainey-Lawson dobogó 1989-ben: 9
Legtöbb Schwantz-Rainey-Lawson dobogó 1990-ben: 2
Legtöbb dobogó: Wayne Rainey 14 (Schwantz: 10, Gardner: 6)
Világbajnok (500cc): Wayne Rainey
Világbajnok (250cc): John Kocinski
Világbajnok (125cc): Loris Capirossi

Még ma is aktív pályák:
Phillip Island, Jerez, Laguna Seca, Misano, Assen, Le Mans, Donington és Brno