EST. 2002

Számítanak a hüvelykek

Hüvelyk. Angolszász hosszmérték, amely (ki tudja, miért) a gumiszakmában
2,54 centiméterrel egyenérték?. Ez az adat jelen írásunk talán egyetlen konkrétuma.
Most érzelmekr?l, érzetekr?l van szó, méghozzá fél hüvelyk miatt. 17 helyett
16,5-es els? abroncsokat ‘javasol’ a Michelin
a MotoGP csapatai
számára. Ebb?l következ?en a mez?ny egyik része örül, a másik meg szenved. Ez
is – akárcsak annak idején a hátulsó tizenhat-feles – a Superbike-ból származik.

Nem világos, hogy miért mennek jobban a négyütem?ek ezzel a mérettel, mint
a féllel nagyobbal. A dokumentációkból csak annyi derül ki, hogy egy bizonyos
Colin Edwards nev?, Honda VTR-rel az SBK-ban Michelin tesztet végz? derék
motorversenyz? a tizenhat és felessel jobban érezte magát. Ami a hátsó
16.5-est illeti, az alkalmazásából fakadó el?nyt legel?ször Garry McCoy tehette
magáévá. Utána mindenki megértette, hogy redukált átmér? mellett jobb a gyorsulás,
nagyobb az agilitás.

A 16,5-es tehát az ‘ajánlott’ változat 2004-re. Ami
azt jelenti, hogy a fanyalgóknak marad alternatíva, ám a Michelin vélhet?en
hosszú távra adta meg az irányt. Talán egy ideig még nem válik valóra Biaggi
jóslata, mely szerint a 17-essel nemsokára a múzeumban lehet majd csak találkozni.

A rend kedvéért idézzük fel az élcsapatok reakcióit a Michelin-evolúció kapcsán.
A Honda 211 a vastagabb els?vel is istenien ment, így meg még jobb. Valentino
Rossi választása is határozott volt: ‘Err?l nincs mit beszélni, az M1 a
16.5-sel megy jól’ mondta a címvéd?.

A Ducati viszont, egyel?re úgy t?nik, meg van l?ve az újdonsággal. Mert
lehet, hogy vékonyabb els?vel lendületesebbek a kanyarbemenetek, biztonságosabb
a kigyorsítás, ám csökken a motor stabilitása a széles ív? kanyarokban. A jelenséggel
alaposan meggy?lt a baja a vörösök duójának. ?k köszönik szépen, maradnának
a jó öreg megoldásnál
. Érthet?: a vékony abronccsal ellátott Desmo olyan
hullámpályán mozgott az ausztrál célegyenesben, hogy az félelmetes.

ugrás fel