Az egész valahogy úgy kezdödött, hogy a Marek Nachlik alatt eldurrant a Vespa PX er?forrása. Aztán az eBay-en véletlenül kiszurta, hogy a Honda Comstar kereke felhasználható lenne a Piaggióba, vagyis a kerék belseje, némi átalakitással, alkalmas lenne fogadni egy normál, láncos szekunder hajtást.
Elképeszt?, tudom, de az úriember nem eltolta egy mühelybe, nem vett egy bontott vackot és elkezdet berhelni. Az indoklás legalább ennyire frappáns: nem akart sokat költeni, de mégis mást szerett volna, mint az eddigi motorja. Ugyan némi ellentmondást fel lehet fedezni a képeken az olcsóságot tekintve, de hát ki akad fent egy ilyen mellékes dolgon, amikor ilyen végeredményt lát?
Ezután már minden ment magától. Még belecsavart egy Yamaha XS400-as leng?kart, biztos ami biztos alapon, majd keresnie kellett egy er?forrást, ami egy WR360-as Husqvarna blokk lett. Ez több okból is jó választás volt. Egyrészt kétütemü és ezáltal megtartotta a Vespa eredeti karakterisztikáját, és nem mellesleg 55 LE-t és 45 Nm-t présel rá az aszfaltra. Ha ehhez hozzárendeljük a 145 kg-os össztömeget, akkor egyb?l érezhetjük, hogy dinamikus lett a PX. De lehet, a robbanékony szó találobb lenne…
Az átépités nem ment zökken?mentesen. Nem húzzuk az id?det az apró részletekel, de ha valakit érdekel, akkor ezen a linken elérheti a teljes leirást. A tesztelés elött már gond volt az er?forrás elektromos kimeneteivel, nem voltak kompatibilisek a Vespavál. Néhány apró módosítás és egy kis fesszszabályzó és izzócserét követ?pen ez is helyre került végül. Aztán jöttek az éles tesztek: számtalan hibát azonosítottak és javítottak ki, igy végül már csak a ‘kissé’ túlzónak mondott rezonancia maradt. De ez kit érdekel, ha egy ilyen Vespán szalad kenyérért a sarki füszereshez minden reggel, megelözve a gyalogkakukkot, nem igaz?
Érdemes megnézni a motor hütését illetve a hátsó rugóstag elhelyezését! Az ötleltett a Buellek adhatták, hiszen egy kivehet? keretet épitettek a motorba a hátsó keréknél, ez volt az egyetlen megoldás a rúgostag elhelyezésére. A fékek is felnöttek a feladathoz, el?re egy tárcsafék került a vitatható kapacitású dobfék helyett, míg hátra a CB750 gigászi fékdobja parádézik.
Mindent összevetve nyugodtan mondhatjuk, hogy az er?forrás eldurranása után a kis PX er?sen felfelé bukott, ami a technikai ranglétát illeti. Marek találékonyan oldott meg rengeteg, igen nehéz problémát, és tette ezt úgy, hogy a Vespa kinézete teljes mértékben megmaradt.
Legutóbbi hozzászólások