EST. 2002

EICMA 2023: HONDA ST125 DAX

41 év után tért vissza a legendás örömforrás, a Honda Dax és csatlakozott a márka másik két ikonjához, a Monkey-hoz és az MSX125 Gromhoz. A korhű megjelenésű motor remek úttartását préselt acélváz, 12″-os kerékgarnitúra és 31 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított teleszkóppár garantálja, gyorsításáért pedig léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes egyhengeres felel. Hogy a pilótának ne kelljen kuplungolással bajlódnia, a mérnökök röpsúlyos tengelykapcsolót társítottak a négyfokozatú sebességváltóhoz, nagyban megkönnyítve ezzel a típus irányítását. Bármennyire is hiteles, korhű az összkép, nem hiányzik róla a mindennapi közlekedést megkönnyítő, modern LED-világítás és a negatív szedésű LCD-kijelző sem. Formatervének hangsúlyos eleme a stílusos utaskapaszkodó, melyet a hatvanas években született elődök alkatrészeiről mintáztak. Jövőre egy igazán funky-s fényezés, a Pearl Glittering Blue csatlakozik az európai kínálathoz. 

24YMDAXSOCIAL

A Honda zsebrakétáinak közös vonása, hogy a fiatalabb és idősebb motorosok szívét egyaránt megdobogtatják. Remek példa erre az új Monkey 125, hiszen a retró stílusú apróság nyergében újra átélhetjük a hetvenes évek hangulatát, de a korosodó masinákra jellemző műszaki gondok nélkül. Ez tehát egy modern, minden igényt kielégítő, mégis nosztalgikus gép, vagyis a kezdők és újrakezdők is ideális társra lelhetnek benne. A minimotor-kategória másik tagja, az MSX125 szokatlan, formabontó megjelenésű és könnyen átépíthető, így nem meglepő, hogy nem csak az Y-generáció tagjai rajonganak érte, hanem a Gromot  a paddockban használó autó- és motorversenyzők is.

24YMDAXSOCIAL

Idén újabb típus csatlakozik a Monkey-hoz és az MSX-hez, nevezetesen az új ST125 Dax, mely az 1969-es ős[1] szellemiségében született, de friss fejlesztésű vázra, valamint erőforrásra épül, az üléshelyzet pedig rendkívül kényelmes és pihentető a vezetőnek, illetve az utasnak. Ez a népszerű modell jó ideje hiányzik már az európai piacról, ugyanis közvetlen elődjét, az ST50 Daxot csak 1995 és 2003 között, kizárólag Japánban forgalmazták. Mivel a két másik minimotor kimondottan sikeres lett Európában, nem volt kérdéses, hogy előbb-utóbb a bájos ST125 Dax is visszatér az öreg kontinensre.

Tagadhatatlan, hogy az új Daxszal elsősorban az olyan középkorú vásárlókat célozzák meg, akiknek anno volt ilyen Hondájuk és jó szívvel gondolnak vissza a remek kis gépre. Persze azt se feledjük, hogy a fiataloknak is bejönnek a retró stílusú gépek, különösen, ha ilyen hiteles megjelenésűek, mint például a Dax! Tulajdonképpen ez a hitelesség emeli ki a típust az átlagos klasszikusok közül, hiszen ikonikus, T-alakú vázával ezer közül is felismerhető. Innen ered a neve is: a nyereg alatt futó, nyújtott váz és a két mindössze 12″-os kerék olyan benyomást kelt a szemlélőben, mintha egy tacskó (németül dachshund, illetve daxhund) ihlette volna a tervezőket, de hívhatnánk Sausage Dognak is, ahogy brit nyelvterületen emlegetik a népszerű kutyafajtát.

Egy szó, mint száz, különleges, praktikus és rendkívül szórakoztató – ilyen a jól ismert és újra elérhető Honda Dax.

24YMDAXSOCIAL

Kétségtelen, hogy a Dax sikere az egyszerűségében rejlik. Nagy szilárdságú acélváza magában foglalja az üzemanyagtartályt és fokozza a motor stabilitását. Ez utóbbi a fordított, 31 mm-es csúszószár-átmérőjű első villáról és a kétoldali hátsó rugóstagról is elmondható, miként a 12″-os felniken feszülő, ballonos abroncsokról is megkönnyítik az előrejutást. Hogy a Dax erőteljes fékezés közben is könnyen irányítható legyen, ABS felügyeli az első és a hátsó tárcsafék működését.

A városi közlekedés pont olyan egyszerű vele, mint egy robogóval, elvégre kiforrott, 124 cm3-es, SOHC-vezérlésű, léghűtésű erőforrása rendkívül barátságos teljesítményleadású, meglepően keveset fogyaszt és röpsúlyos erőátvitelének köszönhetően nincs szükség kuplungkarra. Gyorsítás közben tehát csak a gázt kell húzni, és akárcsak egy nagymotoron, lábbal kapcsolgatható a négyfokozatú váltó.

Szintén a nagymotorokat idézi, hogy a Dax minden fényforrása LED, illetve, hogy a műszeregységként szolgáló, kerek LCD-n minden fontos adat megjelenik a pilóta előtt. Természetesen nem maradhatott le a típus védjegyének számító, krómozott utaskapaszkodó sem – ez szakasztott mása az 1969-es ősön látott alkatrésznek.

A 2024. modellévű Daxot az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók2:

  • **ÚJ** Pearl Glittering Blue
  • Pearl Nebula Red (gyöngyházpiros)
  • Pearl Cadet Grey (gyöngyházszürke)

24YM DAX125

24YM DAX125

  • Stílusos, T-alakú váz
  • 31 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított villa, kettős hátsó rugóstag és 12″-os, ballonos abroncsok
  • Blokkolásgátlóval kiegészített első-hátsó tárcsafék
  • Minden elemében LED-világítás és LCD-műszeregység

 

Noha a Dax rövid és rendkívül könnyű, elegendő helyet kínál, hogy két felnőtt kényelmesen utazzon a nyergében. Hangsúlyos elem a jellegzetes váz, hiszen ez szabja meg a Dax stílusát, illetve ebbe töltik az üzemanyagot és ehhez rögzítenek minden egyéb futóműalkatrészt.

Bárhová is pillantunk, a gép minden eleme a 70-es évek terepmotorjait idézi, beleértve a vastagon párnázott, kétszemélyes, 775 mm-en trónoló ülést, a magas, krómozott kormányt és a felfelé ívelő, krómozott hővédőpajzzsal díszített kipufogót. Mintha csak az 1969-ben született ős elevenedne meg, pont olyan jellegzetes az újdonság vázán fellelhető, fekete csíkozás, a sajátos betűképű Dax-felirat, valamint a klasszikus Honda Wing-logó. A típusra jellemző, fontos részletek is hozzájárultak, hogy az összkép egy vicces, rajzfilmszerű tacskóra emlékezteti az embert.

Szemből megpillantva elsőként a hangsúlyos, krómozott sárvédőn és a felette rögzített, kör alakú fényszórón akad meg a tekintet. Bár az összes fényforrás LED, régies hatást keltenek a fényszóró mellett rögzített, kerek, klasszikus irányjelzők, melyek egyben helyzetjelzők is. Hogy igazodjon a jellegzetes fényszóróhoz, a retró formák jegyében született a negatív szedésű, LCD-s, kerek műszeregység és a LED hátsó lámpa, valamint irányjelző is.

A hátsó lámpa körül futó, krómozott kapaszkodó az alapfelszereltség része, de felárért rendelhető csomagtartó is. Figyelmes megoldás, hogy a Dax hajtólánca zárt tokban fut, azaz garantáltan nem koszolja össze az utasok ruháját, és így hosszabb életű is az alkatrész, hiszen nincs kitéve az időjárás viszontagságainak.

Rendhagyó részlet, hogy a T-alakú acélváz egyben üzemanyagtartály is, pont, mint az elődökön, ám az új Dax régies kinézetű váza modern technológiával, présöntéssel készül. Sokat elárul, hogy a villaszög mindössze 24,9°, az utánfutás 84 mm, a menetkész tömeg 107 kg és a tengelytáv csupán 1020 mm.

A 31 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított villának és a széles, magasra húzott kormánynak köszönhetően – az útviszonyoktól függetlenül – gyerekjáték a Dax irányítása. A hátsó rugóstagokat úgy hangolták a mérnökök, hogy szólóban és utassal is kényelmes legyen a motor, a rugózóelemek pedig feketére fényezett, 12″-os felniket fognak közre – utóbbiak az MSX125 Gromból lehetnek ismerősek. A formás ráfokon magas oldalfalú, 120 mm első és 130 mm-es hátsó abroncsok feszülnek, melyek egyaránt kiválóan tapadnak száraz és nedves aszfalton.

A Dax lassításáról 220 mm-es átmérőjű első és 190 mm-es hátsó tárcsa gondoskodik, a féknyergek működését egycsatornás ABS felügyeli.

24YM DAX125

24YM DAX125

  • Léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes, 124 cm3-es erőforrás 9,4 LE-s (6,9 kW) csúcsteljesítménnyel és 10,8 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékkal
  • Könnyen kezelhető, négyfokozatú váltó és kuplungkar nélküli, röpsúlyos tengelykapcsoló
  • Üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,57 L/100 km (WMTC-szabvány szerint)

A Dax erőforrása ismerős lehet a márka rajongóinak, hiszen a népszerű Super Cub C125 rugalmas, takarékos, strapabíró és hosszú löketű egyhengerese dobog a modell sajátos vázában. A léghűtésű, 124 cm3-es, kétszelepes, SOHC-vezérlésű hajtómű lökethossza 63,1 mm, furata 50 mm, sűrítési viszonya 10,0:1. Csúcsteljesítménye 6,9 kW, azaz 9,4 LE (7000 f./percnél), míg – 5000 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 10,8 Nm.

Kiemelkedő teljesítménye révén kétszeméllyel is eléri a motor a 90 km/órás sebességet, és mivel meglepően rugalmas, már alapjáratról is dinamikusan gyorsít, ami nagyban megkönnyíti használatát a zsúfolt nagyvárosokban.

Rendkívül spontán gázreakciója részben abból fakad, hogy a bal oldalon elhelyezett, ovális légszűrőház és a hozzá kapcsolódó cső hatékonyan vezeti az éltető oxigént a hengerbe, míg a kipufogógáz ideális áramlásáért a hővédő pajzzsal megspékelt, felfelé törő kipufogócső felel, akárcsak a 70-es években született elődökön. A környezetbarát erőforrás hatékonyságára jellemző, hogy mindössze egy katalizátor beépítésére volt szükség ahhoz, hogy teljesítse az Euro 5 szigorú előírásait.

A sebességváltó négyfokozatú (az üres került „legalulra”), és röpsúlyos tengelykapcsoló viszi át az erőt a kerékre, így nincs szükség kuplungkarra. A vezető csak kiválasztja – bal lábával – a megfelelő sebességfokozatot, gázt ad, és a tengelykapcsoló automatikusan zár, illetve old menet közben.

Üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,57 L/100 km (WMTC-szabvány szerint), amit különböző súrlódáscsökkentő technológiák alkalmazásával értek el a mérnökök. Ilyen megoldás például a csapágyazott szelephimba, valamint a főtengely középvonalától eltolt dugattyú, ami csökkenti az erőforrás súrlódási veszteségét. Noha az üzemanyagtartály csupán 3,8 L-es, a Dax – kedvező fogyasztása révén – nagyjából 240 km-t tud megtenni két tankolás között.

 

A hatvanas években megnőtt az igény a kisméretű, hobbicélú motorkerékpárokra, ezért a Honda 1967-ben bemutatta a Monkey Z50M-et. Az Egyesült Államokban rendkívül sikeres lett az apróság, ugyanis állítható ülésmagasságának köszönhetően a gyerekek is ideális tanulómotorra leltek benne, a felnőttek pedig nagyra értékelték, hogy összecsukva egy autó csomagtartójában is elfért. A sikeren felbuzdulva a Honda vezetése úgy döntött, hogy 1969-ben piacra dob egy hasonló stílusú, de nagyobb, „felnőttesebb” modellt.

Először is a mérnökök ellátogattak az USA-ba, hogy pontosan felmérjék a vásárlók igényeit. Megállapították, hogy a Japánban sikeres CS90 kiváló alap lehet a tengerentúli piacszerzéshez, ugyanis ez hosszabb volt a Monkey-nál, és az ebből épített újdonság már utasszállításra is alkalmassá vált, míg szólóban kényelmesnek bizonyult a magasabb pilótáknak is. Hogy minél harmonikusabb legyen az összkép, a teljes vezetékezés a vázon belül futott, sőt az üzemanyagot is ide tölthette a pilóta. Talán maguk a tervezők sem gondolták a Dax 1969-es születésekor, hogy néhány évtizeddel később valódi ikon lesz a rendkívül egyszerű, letisztult vonalvezetésű gépből.

24YM DAX125

24YM DAX125

A Honda Dax történetének fontosabb mérföldkövei

1969 – Honda ST50/70 Dax

Az amerikai és európai exportra készült Dax megtestesítette mindazt, amire a kezdő vagy tapasztalt motorosok vágytak: rendkívül fürge, könnyen vezethető és élvezetes volt. Nem véletlen, hogy oly sokaknak ez volt az első, meghatározó motorkerékpárja, mely egy életre „elvarázsolta” a tulajdonosát, hiszen egyszerűen szórakoztató volt vezetni az apró, mégis teljes értékű masinát.

Már akkor is a Super Cub erőforrását építették a sajátos, T-alakú vázba, ám előbb alaposan átdolgozták szívó- és kipufogórendszerét, hogy még nyomatékosabb legyen az alsó és középső fordulatszám-tartományban.

Kezdetben 50 cm3 és 70 cm3-es változatban készült a modell. Mindkettőben háromfokozatú, röpsúlyos tengelykapcsolóval társított váltó gondoskodott az erőátvitelről, és akárcsak napjainkban, első teleszkóppárból, két hátsó rugóstagból és széles, ballonos abroncsokból épült fel a futóműve, így terepen is bátran használható volt.

1972 – Honda ST90 Mighty Dax

Sokkal erősebb, gyorsabb és stabilabb lett elődjénél az 1972-ben bemutatott, továbbfejlesztett vázzal, magasabb kormánnyal és krosszos sárvédővel színre lépő ST90. Nagyobb átmérőjű, 14″-os felnijein többcélú terepgumik feszültek, ezáltal stabilabbá vált a motor és komolyabb terepen is elboldogult, ami tovább fokozta sokoldalúságát, egyben népszerűségét is.

1973 – Honda CY50 Nauty Dax

Mivel a Nautyt kifejezetten lakóautósok igényei alapján tervezték, terepképessége még az ST90-én is túltett, hogy vadregényes környezetben is használhassák a tulajdonosok. Módosítottak a szelepnyitási időn, ezáltal még nyomatékosabbá vált az erőforrás, és a korábbi három- helyett immáron négyfokozatú váltót építettek be. Fiatalos, funky stílusú fényezés, a korábbi kerek helyett szögletes fényszóró, lépcsős nyereg és formás oldalidom díszítette a motort, ami könnyebb, egyszersmind merevebb, gyémántalakú vázával és friss fejlesztésű abroncsaival páratlanul stabil és kezes lett. 

1995 – Honda ST50 Dax

14 év után ismét felbukkant a Dax, igaz, az új ST50 csak Japánban volt kapható. Szakasztott úgy festett, mint ősei, elvégre a préselt acélváz, a széles, lehajtható kormány, a krómozott sárvédő és kipufogó és a terepmintás abroncs is a korábbi Daxokat idézte. Különbségként az ST50 lényegesen hosszabb nyerge említhető, melyet azért szereltek fel, hogy két felnőtt is kényelmesen utazhasson a motoron. Továbbfejlesztették a modell erőforrását is, 1995-től automatikus vezérműlánc-feszítőt és mágneses gyújtást építettek be, ezáltal még könnyebbé vált a motor indítása. Az ST50 Daxot nyolc éven át forgalmazták, majd 2003 és 2022 között nem szerepelt a típus a Honda kínálatában.

2023 – Honda ST125 Dax

2022-ben visszatért a legendás Dax. Jellegzetes vázában 124 cm3-es erőforrás dohog, és a hagyományokhoz híven röpsúlyos tengelykapcsoló, valamint négyfokozatú váltó felel az erőátvitelért. Ezzel háromtagúvá bővül a márka minimotor-választéka – immáron a Dax is elérhető Európában a népszerű Monkey és MSX125 Grom mellett.

 

ERŐFORRÁS
Konstrukció Léghűtésű, SOHC-vezérlésű, kétszelepes, négyütemű
Összlökettérfogat 124 cm3
Furat x löket 50,0 mm x 63,1 mm
Sűrítési viszony 10,0:1
Csúcsteljesítmény 9,4 LE/6,9kW/7000 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 10,8 Nm/5000 f./perc
Zajszint (dB) 79,2 dB
Olajmennyiség 1 liter
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 3,8 liter
Üzemanyag-fogyasztás 1,57 L/100 km
CO2-kibocsátás (WMTC) 35 g/km
ELEKTRONIKAI RENDSZER
Akkumulátor 12 V/3,5 Ah
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló Olajfürdős, többtárcsás, röpsúlyos
Váltó felépítése 4 fokozatú
VÁZ
Konstrukció Préselt acél gerincváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (h x sz x m) 1760 x 760 x 1020 mm
Tengelytáv 1200 mm
Villaszög 24,9°
Utánfutás 84 mm
Ülésmagasság 775 mm
Szabad hasmagasság 180 mm
Fordulókör sugara 2 m
Menetkész tömeg 107 kg
FELFÜGGESZTÉS
Elöl 31 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópvilla,

100 mm-es rugóúttal

Hátul Kétoldali rugóstag 120 mm-es rugóúttal
KEREKEK
Elöl Ötágú, öntött, alumínium
Hátul Ötágú, öntött, alumínium
Abroncs elöl 120/70-12M/C 51L
Abroncs hátul 130/70-12M/C 56L
FÉKRENDSZER
Elöl Hidraulikus, 220 mm átmérőjű tárcsa, IMU-alapú ABS
Hátul Hidraulikus, 190 mm átmérőjű tárcsa
ABS típusa Egycsatornás ABS
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszeregység LCD
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED

 

*Az adatok csupán tájékoztató jellegűek, a változtatás jogát fenntartjuk.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

ugrás fel