Ahogy korábban már beharangozták, érkezik a piacra a legendás Tenéré attól a Yamahától, amelynél aligha van rutinosabb gyártó, ha robosztus, ny?het?, négyütem? egyhengeresekr?l van szó. Tapasztalatszerzésük a hetvenes években, a Párizs-Dakar rali ihlette XT500-zal vette kezdetét.
|
Érdekes (és persze lehetetlen) volna látni egy statisztikát, miszerint melyik az az egyhengeres, amelyik a legtöbb kilométert gurulta le, amióta a világ világ. Az ‘?s’-Tenéré biztosan dobogós helyen végezne az összevetésben… de az is lehet, hogy nagy fölénnyel nyerné a hasonlítgatást.
A nagy visszatér? most egy 660 köbcentis, vízh?téses blokkal – az XT660X modell er?forrásával – jelenik meg a színen, amit úgy állítottak be, hogy az alacsony és közepes fordulattartományban is nagy teljesítményt és nyomatékot adjon le. Új a négy szelepes hengerfej és az ötsebességes váltó is – utóbbi kell?en puha és a fokozatait úgy választották meg, hogy a forgatónyomaték könnyebben el?varázsolódhasson. Érdemes megemlíteni a váltóolaj-tartály kapacitását, mely 2,9 liter. Elektronikus befecskendezés, 10:1-es sürítési arány, 100 mm x 84 mm-es furat-löket a további m?szaki jellemz?k.
A futóm? teljesen új: dupla bölcs?szerkezet? váz, ami különösen merev, er?s, ugyanakkor könny? és keskeny is. Amit ennek tervezésekor kerestek, az természetesen a jó man?verezhet?ség volt aszfalton és terepen egyaránt, valamint az er?-egyensúly… ebben segítenek a nagy rugóúttal rendelkez? felfüggesztések, a huplik kiegyenlítésének szent missziójával életre hívott alumínium leng?villa (200 mm rugóút) és az els? teleszkópok, amik 210 mm-es függ?leges elmozdulást engednek az els? keréknek.
A tank nagy, 22 literes – ezzel már lehet bóklászni anélkül, hogy egy darabig az üzemanyag-utántöltésre gondolni kelljen. A méretes tartály ráadásul nagyon szépen illeszkedik a motor összképébe, harmonizál a fejidom vonalvezetésével.
A betöltött benzin a nyereg alatt is lötyög, ezzel a tank, nagy térfogata ellenére nem befolyásolja jelent?s mértékben a menetdinamikát, s?t sajátos elhelyezése révén javítja a tömegközpontosítást. A lassulásról el?l két darab, 298 mm átmér?j? tárcsa gondoskodik, együttm?ködésben a kétdugattyús féknyergekkel. Hátulra szimpla, 245 mm-es féktárcsa került.
|
Az egyenes vezetési pozíciónak és a kett?s osztatú, hosszú nyeregnek köszönhet?en a Ténérér?l ránézésre azt tippeljük, hogy kényelmes. A fejidom és a plexi jó szélvédelmet nyújthatnak a fels?testnek. A motor a klasszikus rali-hagyományokat kívánja továbbvinni, és hogy széls?séges terepeken is megállja a helyét, a jármú oldalát és a blokkot könny? anyagokból készült protektorok védik.
Meglehet?sen hosszú a kiegészít?k sora: a felszerelés hordozása aligha jelent gondot majd annak, aki a Yamaha kis-nagy egyhengeresével indul neki egy Európa-túrának, egy afrikai bevetésnek vagy akár egy kárpáti kiruccanásnak: oldalsó táskák, csomagláda, tanktáska illetve XXL-es ‘b?rönd’. Középsztender, mint opció, protektorok garmada az offroad-szakaszokat el?nyben részesít?knek, markolatf?tés a komfortiánusoknak, Akrapovi? Slip-on rendszer a tuningistáknak.
Legutóbbi hozzászólások