Sokan biztos azt hiszik, ez valami tréfa, pedig azt már április elsején ell?ttük. Nem, ez nem humor, és a kínai Maxtra alakulat sem viccel. 2009-ben kóstoló, egy évre rá gy?zelmek, 2011-re pedig a világbajnoki cím a cél! Nem akármilyen arcok állnak a projekt mögött: John Surtees, a Forma1-et és gyorsasági motoros vébét egyaránt világbajnokként megjárt angol. Garry Taylor, aki menedzserként kétszer vitte aktuális MotoGP csapatát gy?zelemre. Jan Witteveen, a holland mérnök, aki 1989-t?l 2004-ig az Aprilia Road Racing alkalmazottja volt, a mostanáig domináló kétütem? Apriliák egyik agytrösztje. Nagy nevek a szakmában, de a vaskos szakértelem elég lehet-e a világbajnokság legszorosabb kategóriájába?
Ha a történelmet nézzük, igen. Épp 50 évvel ezel?tt történt, amikor is addig még ismeretlen márkanév pendült meg az Isle Of Man és a Tourist Trophy nevezési lapjain: Honda. Nem láttak bennük komoly potenciált, legjobb versenyz?jük mégis egy hatodik hellyel tette gazdagabbá a csapatot a debütáló futamon. Az akkori elszántság és elkötelezettség a világ egyik legnagyobb motorgyárává léptette el? a Hondát az évek alatt – ezzel persze tisztában van mindenki, aki csak valamennyire is konyít a motorkerékpárok világához.
Az akkori kezdeti mentalitás mit sem változott napjainkig. Másold le a jól beváltat, és ha már elég tapasztalat és hírnév jött össze, fejlessz magadnak. Így kezdték akkoriban az aranyszárnyasok, a japán stratégiába nem egy európai gyár pusztult bele. Az el?bbi mintát követi mostanság sok kínai és koreai gyár – a Kewesekir?l korábban már volt ugye szó -, azonban most evezzünk át a Haojue vizeire. ?k adják majd a fegyvert ugyanis a Maxtra csapat eddig még meg nem nevezett pilótái alá.
A motorkerékpár piac minden szegmensében jeleskedik valamilyen kétkerek?vel a tisztelt gyár, 2.7 millió eladott motorkerékpár 2007-ben, mind emellé 9.000 alkalmazott. Ennyit tud felmutatni a Haojue, és jöv?re ugye versenymotort és csapatot is. A Gyorsasági Motoros VB belép? kategóriáját célozták meg, és hogy, hogy nem, de már el is készült a versenygép prototípusa. A henger 45 fokban d?l el?re, ám lefelé tekint. Az eddig még nem s?r?n alkalmazott elgondolással nagyobb mennyiség? leveg?t juttathatnak az égéstérbe, effektívebben m?köd?, nagyobb air-boxot tervezhetnek, továbbá a kipufogót különösebb hajlítások nélkül vezethetik a gép farka alá. Az 54 * 54 mm-es furat/löket arányú membrán vezérelt motort 38 mm-es torokátmér?j? karburátor eteti majd.
Ennyit lehet eleddig tudni, meg azt, hogy az idei szezon további felében jön a teszt dömping a Maxtra számára: európai pályákon fogják majd bevetni Haojue leggyorsabb százhuszonötösét. Üde színfolt, dzsípí favorit vagy csúfondáros-ilmoros bukás? Egyel?re mind benne van a pakliban, persze ett?l lesz izgalmas a várakozás. Végülis Shanghaj után végre olyan kínaiakat láthatunk, akiket tényleg érdekel a motorsport. Már ha egyáltalán lesz olyan tagja a csapatnak, aki valóban a Népköztársaságból jön – hiszen az eddig felsorakoztatott nevek még csak kontinensileg sem stimmelnek.
Legutóbbi hozzászólások