EST. 2002

2013-as Suzuki motocross modellek: új RM-Z 250 és RM-Z 450

Szöveg és képek: Suzuki.

Egy verseny megnyerése csodálatos élmény – emlékét trófeák, kupák, érmek ?rzik. A Suzuki számára a tegnap aratott gy?zelem egyben a ma és a holnap bajnoki címeinek záloga. A Suzuki terepmotoros sikereinek története világviszonylatban több mint ötven évre tekint vissza. A leghíresebb bajnokok közül sokan Suzuki motorok nyergében jutottak fel a csúcsra. És míg a bajnokok gy?zelmüket ünneplik, a Suzuki mérnökei a sikerek jegyében újra és újra olyan motorkerékpárokat terveznek, amelyekkel tovább n?het a gy?zelmek hosszú sora.

 A gy?zelmek és a mérnöki munka ezen hagyománya egy másikból, a Suzuki minden termékét a kezdetekt?l jellemz? er?s teljesítmény-orientációjából fakad. A vállalat több mint ötven éve kezdett versenymotorokat tervezni és országúti és terepversenyeken bajnoki címeket nyerni, s azóta minden szezonban sikerrel hasznosította a korábbi versenysikerek tanulságait. Ezért választják a bajnokok újra és újra a Suzukit. Minden id?k legnagyobb versenyz?i közül sokan a Suzuki RM és RM-Z motocross motorkerékpárjain lettek bajnokok.

 Azt sem kell különösebben ecsetelni, hogy a Suzuki országúton és terepen egyaránt sikeres. Ez is része a Nyer? Egyensúlynak, amely rendre arra készteti a motocross versenyz?ket, hogy közelebbr?l is megszemléljék a Suzukikat.

A szépség küls? tulajdonság. A fontosabb dolgok gyökere a felszín alatt, a mélyben feszül? er? és teljesítmény. Tekintsen tehát mélyre, és látni fogja, mi mindenben fejlesztette tovább a sikerek tanulságait felhasználva a Suzuki az RM-Z450-t és az RM-Z250-t, hogyan születtek meg a 2013-as modellek. Igen hosszú azoknak a versenyz?knek a névsora, akiket a cég motorjai évtizedek óta világszerte a dobogó legfels? fokára repítettek. Az ezekb?l a sikerekb?l származó tapasztalat birtokában a Suzuki pontosan tudja, hogy a nagyteljesítmény? motorok tervezésének titka a részletekben rejlik. Új dugattyú, továbbfejlesztett gyújtásrendszer, áttervezett sebességváltó rendszer, újragondolt felfüggesztés.

A Suzuki RM-Z motorkerékpárok külseje is figyelemfelkelt?, de a felszín alatti erényeire legalább ennyire érdemes felfigyelni. A szépség küls? tulajdonság. A fontos dolgok gyökere a felszín alatt, a mélyben feszül? er? és teljesítmény.

 A motor tervezési koncepciója

A gy?zelmekhez szükséges teljesítmény záloga, hogy az er?forrás tartós, hatékony és er?s legyen. A bajnoki címekhez nélkülözhetetlen az a hagyomány, amelyre Suzuki motorjait tervez? mérnökök munkája épül. A cég mindkét vezet? MX motorkerékpárját – az RM-Z450-t csakúgy mint az RM-Z250-t – a Suzuki legfejlettebb technológiát felvonultató üzemanyag befecskendezéses motorjai hajtják. A Suzuki kiemelked? szakértelme az üzemanyag befecskendezéses technológia területén Superbike-ban, Motocrossban és Supercrossban egyaránt országos és világbajnoki címek sorához segítette a versenyz?ket. A nagy-teljesítmény? motorok tervezésének erre a hagyományára épülnek mindazok a fejlesztések, amelyeket a Suzuki 2013-as RM-Z450-es és RM-Z250-es motorjaiba beépített. Mindkét motor még az eddiginél is jobban gyorsul, közvetlenebb lett a gázadási reakció, a közepes fordulat tartományokban pedig n?tt az er?leadás és a nyomaték. Mindezeknek köszönhet?en a motorok még versenyképesebbek és könnyebben kezelhet?k – még többet segítenek a versenyz?knek abban, hogy rajt-cél gy?zelemmel jussanak el a dobogó tetejére.

 Dugattyú

Egy motocross motorkerékpár egyetlen dugattyújának a robbanótérben kell hatékonyan és tartósan m?ködnie. A versenyekb?l származó adatok és tapasztalatok alapján a Suzuki áttervezte az RM-Z450 dugattyúját, valamint a dugattyúcsapszeget és a hajtókart. A dugattyú formáját a gyári versenymotorok fejlesztésében alkalmazott Végeselem Elemzési Módszer (FEM) segítségével tervezték meg. Ennek köszönhet?en az új dugattyú 13%-kal könnyebb, mint az el?z? modell, merevsége azonban nem csökkent. Az újratervezett hajtókar is könnyebb lett, és a dugattyúcsapszeg pedig rövidebb és tartósabb. Mindezeknek köszönhet?, hogy az RM-Z450-nek jobb a gázadási reakciója, a közepes fordulat tartományokban pedig magasabb az er?leadás és a nyomaték. Ezek a tulajdonságok a gy?zelem zálogai: a hatékonyság, a tartósság és a teljesítmény.

 Dugattyúcsapszeg

A súrlódási veszteség csökkentése és a magasabb teljesítmény érdekében a Suzuki Diamond-Like Carbon (DLC), vagyis gyémántszer? szén bevonattal látta el az RM-Z450 dugattyúcsapszegét. A Suzuki hasonló DLC bevonatot alkalmaz a legendás Hayabusa felfüggesztésénél is. A csapszeg emellett rövidebb és könnyebb is lett, s mindezeknek köszönhet?en érezhet?en gyorsabb a gázadási reakció.

 Kipufogó rendszer

Hosszabb lett a kipufogócs? – az RM-Z450-esé (európai specifikációs RM-Z-k) 50 milliméterrel, RM-Z250-esé pedig 40 milliméterrel, ami mindkét motornál segített elérni, hogy alacsony és közepes fordulatszámnál is javuljon az er?leadás. Az újratervezett, bels? csöves kipufogódobbal felszerelt, európai specifikációs RM-Z-k úgy felelnek meg a FIM zajszintcsökkentési követelményeinek, hogy ennek a motor teljesítménye nem látja kárát.

Dugattyú

A versenyekb?l származó adatok és tapasztalatok alapján a Suzuki áttervezte az RM-Z250-es dugattyúját. A dugattyú formáját a gyári versenymotorok fejlesztésében alkalmazott Végeselem Elemzési Módszer (FEM) segítségével tervezték meg. Ennek köszönhet?en az új dugattyú 3%-kal könnyebb, mint az el?z? modell, míg merevsége nem csökkent. A szoknya falai valamelyest vékonyabbak lettek, a csapszeg rövidebb, csapszegfej keskenyebb. Mindezeknek köszönhet?en sikerült a súlyt anélkül csökkenteni, hogy annak a teljesítmény és a tartósság kárát látná. A szívóoldal alján merevít? borda növeli a merevséget, míg a kipufogó oldalon kenés és az olajozás maximális hatékonysága érdekében semmilyen extra felület nincs.

 Váltórendszer és  vezérm?tengely

Az RM-Z motorokon versenyz?k örömére szolgál majd, hogy a 2013-as motorokon simább és pontosabb sebességváltás. Az RM-Z250-re teljesen új, ötsebességes váltó került, az RM-Z450 váltóját pedig tovább korszer?sítették, és még finomabbra hangolták a pontosabb váltás érdekében. A Suzuki tervez?i mindkét motor vezérm?tengelyét megváltoztatták – ennek köszönhet?en pontosabb és egyenletesebb a váltás.

 Elektronika

A Suzuki tovább korszer?sítette az RM-Z450 és RM-Z250 akkumulátor nélküli üzemanyag befecskendez? rendszerét. Mindkét járm? új ECM rendszerében nagyobb teljesítmény? processzor szolgálja a hatékonyabb motorszabályozást. Ennek a fejlesztésnek köszönhet?, hogy a gázadástól az üzemanyag többnyílású befecskendez?höz való eljutásáig tartó folyamat minden pontján javult a reakció. És mivel az ECM immár vízálló, a víz és a sár sem árt neki, így a versenyz?k még több eséllyel ?rizhetik meg pozíciójukat a boly élén. Az elektromos rendszerbe új, nagyobb teljesítmény? gyújtómágnes került, amit?l hatékonyabb a motorindítás. A gyújtótekercs új beállításainak köszönhet?en javult az RM-Z-k gyorsulása és a gázadási reakció.

 Vezérm?tengely

A szívó és a kipufogó oldalon is megváltozott az RM-Z250 vezérm?tengelyének profilja. A beöml? oldali vezérm?tengely orrszöge és emelkedési íve is megnövekedett, míg a kipufogó oldalon finomították az id?zítést, hogy tovább javuljon az egyensúly a nagy teljesítmény és az er?leadás szabályozása között. Az RM-Z450-nél a beöml? oldali id?zítést és az emelkedést is újrahangolták, hogy még egyenletesebbé, s ezáltal még könnyebben szabályozhatóvá váljon az er?leadás.

H?t?

Az RM-Z250 h?t?bordáit újratervezték és megváltoztatták a víztöml?k elhelyezését. Ennek eredményként hatékonyabb lett az h?tés, és így a gép a legnehezebb feltételek között is az eddiginél is megbízhatóbban nyújtja a nagy teljesítményt. Az RM-Z250-en alkalmazott új elkerül? cs?vezetésnek köszönhet?en egyszer?bbé vált a h?t? karbantartása.

 Az alváz tervezési elvei

Amint azt a versenyz?k jól tudják, a Suzuki motocross gépeinek kiemelked? erényei a kanyarra való biztos ráfordulás, a kanyarból való kijövetel, a pontos kanyarvétel és a motor stabilitása. A tervez?k azonban nem elégszenek meg azzal, hogy valami „elég jó”. A 2013-as modell kialakításánál kiemelt szempont volt, hogy mind az RM-Z450, mind az RM-Z250 még könnyebben irányíthatóvá váljon, anélkül, hogy ez a teljesítmény és a  maximális sebesség rovására menne. A megnövelt teljesítmény? és még jobban irányítható RM-Z450 és RM-Z250 továbbra is a jelen és a közeljöv? bajnokainak motorja.

Váz

A váz merevsége és kiváló egyensúlyozhatósága érdekében a mérnökök áttervezték, finomabbra hangolták a váz az ülés alakját és felépítését. Az eredmény: a technikai pályaszakaszokon való kiváló irányíthatóság és a gyorsasági szakaszokon nyújtott kiemelked? stabilitás.

 Els? villa

Az RM-Z450-re és az RM-Z250-re is Showa Separate Function front Fork, vagyis Showa osztott funkciós els? villa (SFF) került. Az SFF-ben a baloldali lengéscsillapító és jobboldali rugó egymástól elkülönítve, önállóan m?ködik. A megosztott villafunkciónak köszönhet?en könnyebb a szerkezet, kisebb a súrlódás, hatékonyabb a lengéscsillapítás és jobb a motor irányítása. A villa bels? csöveinek ármér?je az új modelleknél 48mm. A nagyobb átmér? révén n?tt a stabilitás. A rugó el?terhelése egy arany-anodizált kapcsoló segítségével az eddiginél tágabb paraméterek között állítható.

 Hátsó felfüggesztés

Az RM-Z-k híresen jó irányíthatóságának meg?rzése érdekében mindkét modell hátsó felfüggesztését áthangolták, hogy mindenben megfeleljen a megnövekedett teljesítmény és az els? villa változásai által támasztott új követelményeknek. Összességében, a dizájn a különböz? karakter? motorosok eddiginél is szélesebb köre számára biztosít jobb rugózási teljesítményt.

Egyszer? karbantarás

Nem minden bajnok mellett dolgozik f?állású szerel?, aki gondoskodik a karbantartásról. A Suzuki tervez?i jól tudják, mennyire fontos, hogy a motocross motorok tartósak és megbízhatók legyenek, s a lehet? legkönnyebb legyen karbantartani ?ket.

 

  • Az ECM része a motordiagnosztika funkció, az adatokat az FI kijelz? (Alkatrész szám: 36380-28H00) segítségével lehet bevinni. A 2013-as modellen az FI kijelz?n motorüzem-óra funkció is szerepel. A vezet? így jobban követheti az üzemid?t – könnyebben id?zíthet? a karbantartás.

 

  • Az RM-Z450-en új helyre került a keverékarány kapcsoló – hogy a vezet? könnyebben elérje, ha a változtatni kell a beállításokon.

 

  • Az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyag nyomócs? közötti összeköt? elemre a pontosabb és könnyebb kezelhet?ség érdekében új zárszerkezet került. Emellett az üzemanyag-szivattyú és a nyomócs? karbantartó dugóit külön fed? védi az új modellen.

Az új kipufogódob elemeit immár nem szegecsek, hanem csavarok rögzítik, így cserélni könnyebb az üveggyapot burkolást.

ugrás fel