EST. 2002

2018 Motogp 14. Aragon – Elemzés

Kiváncsian várhattuk az idei szezon harmadik spanyolországi Motogp futamát, hiszen nagy kérdés volt: Vajon végleg hozzá kell-e szoknunk a gyári Ducati-k nyári szünet óta tartó, nyomasztóvá váló fölényéhez, vagy a velük egy személyes ellenfélként funkcionáló, a vb pontversenyt torony magasan vezető Marc Marquez megálljt parancsol a bolognai rakétáknak kedvenc pályáján… Vannak ugyanis a versenynaptárban olyan helyszínek, amelyeknél hajlamosak vagyunk szinte előre kiosztani a végeredményekért járó serlegeket, kupákat. Sachsenring és Phillip island Marquez-é, Assen Valentino felségterület, Spielberg stop & go aszfaltcsíkja pedig menthetetlenül Ducati birodalom. Aragon szintén Marquez kedvenc, egyrészt hazai pálya, másrészt balra van a menetirány és nem utolsó sorban, vannak benne szűken fordítható kanyarok, amelyek kedveznek a lapon-szűken fordulásra épített Hondának. Az itteni eredmény fontos visszajelzés mind a Ducati, mind az ellenfelek számára, hol is tartanak egymáshoz képest valójában. ( Spielberg ugyanilyen visszajelzés lehetett a hondának, de ott sokkal inkább azt tudhattuk meg hol tart Marc Marquez a Ducatikhoz képest, lévén egyedül ő volt versenyképes a vörös rakéták ellen. )

Nos, mint kiderült, a Ducatik jók. Nagyon jók. Lassan gyakorlatilag elfogynak az olyan pályák a versenynaptárból, amelyeken pár évvel ezelőtt a vörösök legszívesebben rajthoz sem álltak volna. A legnagyobb mumus Philipp Island persze még hátra van, de az már látszik, hogy jövőre fel kell kötni a gatyát a többi gyártónak, ha nem akarnak egy-egy elcsípett dobogónak örülni, miközben a Ducatis fiúk pezsgőznek a pódiumon. Egyébként a kérdésre, hogy melyik most a legjobb motor a Gp mezőnyben, nincs egyszerű válasz, a Honda pilótái nyilatkozták, hogy ha meg akarják csípni a Ducatikat azok szélárnyékában maradva, rögtön egy másik problémával találják magukat szemben: Ha szélárnyék van, akkor nincs menet szél, így az első gumik elmelegszenek, nincs menet szél sem, így az első gumik elmelegszenek. Ez a magyarázat arra, hogy a futamon miért maradt le néha Marquez Doviról a futam közben. Marc mellett Crutchlow is futott jó időket a szabadedzéseken, illetve a Suzukik villanásai voltak említésre méltóak. Végül a Q2-ben Lorenzo zsinórban a harmadik pol pozícióját szerezte meg, jelezve hogy MM-nek nagyot kell majd villannia vasárnap, ha nyerni akar. Lori mögött Doviziozo, Marquez, Crutchlow, Iannone, Pedrosa volt a sorrend.

A Yamahák Valentino által már Misanoban beharangozott gyengélkedése tovább folytatódott, Aragon-ban soha nem ment nekik túl jól, a gyár pedig a sok elnézést kéregetést kivéve, egyenlőre nem igazán tud segíteni. Anélkül, hogy a rajongóknak kedvét akarnám szegni, ki kell mondjuk, a csoda várás teljesen felesleges. Sajnos a Gp csapatban kialakult pánik hangulatot a versenyzők előtti folyamatos Mea Culpázás mellet az is jelzi, hogy egyes információk szerint már az egész sor négyes motorblokkra épült koncepció kukába dobása is felmerült, talán egy V blokk lehet a nyerő. Mindenki nyugodjon le szépen, egy valamire való komolyabb fejlesztés pályára kerülése is minimum 12-18 hónap, nemhogy egy teljesen új koncepció versenyképessé tétele. Gondoljunk csak a Ducati hosszú menetelésére a most már sorozatos győzelmekig, vagy a KTM és az Aprilia csapatok erőfeszítéseire, amint „pénzt, paripát, fegyvert” nem kímélve próbálnak versenyképes gépet kijuttatni a versenypályára. Addig sajnos marad a citromsárga füst, a mindig kedves Valentino és az „anyám én nem ilyen lovat akartam„ hangulatú Maverick Vinales.

A vasárnapi futamon ( hú, de még milyen fantasztikus kis futamon ! )egyébként újra a hétvége leforróbb időjárását „élvezhették” mind a versenyzők, mind a hegyoldalon aszalódó néző közönség… ennek a tényezőnek pedig újra nagy szerep jutott a futamon, lévén kemény gumi póker bontakozott ki a rajtrácson. És ez a tényező újra meghatározó volt a végeredményt illetően.

1. Marc Marquez: „Reggel úgy ébredtem, hogy itt az ideje kockáztatni ! „nyilatkozta a regnáló világbajnok a futam után. Őszintén szólva fogalmam sincs mire gondolt, általában egy sima pénteki szabadedzésen több kockázatot vállal, mint bárki más a GP mezőnyben. Valószínűleg arra gondolt az ügyeletes MotoGP izgalom felelős, hogy bár egész hétvégén nem próbálta, a futamra a forróság ellenére mégis soft hátsó gumit szereltetett fel. Mint később kiderült jó döntést hoztak a Repsol Hondások, az elöl Hard náluk nem kérdés, a hátsó „puha” gumiban azért volt bőven kockázat. Marc igen jó rajtot vett, majd az első kanyarban lecsúszott az ívről aminek következtében Dovi az élre állt, Lorenzo pedig fejre.

A számomra fantasztikus, csak a főnix feltámadásához hasonlítható megújulásra képes spanyol azon felül, hogy Misano után újra elizgulta a futamot, sajnos korábban is igen szerencsétlenre alakult nyilatkozatait is forgalomba hozta. „- Marquez miatt estem el, és ezt ő nagyon jól tudja „. Ajajaj… talán lépjünk is tovább, nagyon szeretném még egy darabig megőrizni magamban a szimpatikusabb, újra a csúcsra törő Jorge Lorenzo-t.

A futamon egyébként folyamatos adok kapok ment Marc és Doviziozo között, nem finomkodott egymással a két vb pont éllovas. Marquez végül bedarálta Doviziozót, és megmutatta hogyan versenyez egy igazi világbajnok: pont számolgatást félre téve, nyílt sisakkal, keményen. Fogalmam sincs 70 pont előnnyel mások hogyan versenyeznének, mi minden esetre örüljünk, hogy ő így teszi.

2. Andrea Doviziozo: A Ducati boxban Misano után újra győzött a higgadt olasz, a forró fejű spanyollal szemben, és a házi verseny így újabb fordulatot vett. Bár látjuk, hogy Lorenzo gyorsabb, semmire sem megy vele, ha nem fejezi be a futamokat. Andrea egyébként nem finomkodott, kétszer is a zöld mű fűre parancsolta Marquezt, de a mezőnynek ezen két pilótája hála istennek nem sápítozik némi motorversenyzés okán. Szép volt Dovi…..

3. Andrea Iannone: Az egész hétvégén jól mentek a Suzukik, mégis furcsa volt két világos-kéket látni a 3.-4. pozícióban. Iannone a futam elején ugyan megpróbálta Rins-t maga mögött tartani, de a fiatal spanyol csapattárs visszautasította az invitálást a közös vonatban motorozásra, már a következő kanyarban visszaszúrt. Gratuláció !

4. Alex Rins: A Suzuki jövő évi első számú versenyzője sokáig 3. helyen motorozott, ha többször is vissza nézitek a futamot jó látszik a Suzuki erőssége, a kanyarokba bemenet elképesztően jó sebességgel képes beesni a Suzuki, többször akár Marqueznek is beszúrhattak volna a kékek. A verseny utáni sajtótájékoztatón Iannone is ezt emelte ki, szerinte a mezőny talán legjobb vázát készítette el a Suzuki, a problémák a kanyar után már egyenesen álló motor gyorsulásával vannak. Ez pedig sajnos megint csak nem egy egyik napról a másikra megoldható probléma… Ennek ellenére ez nem semmi eredmény a halk szavú, nagyon szimpatikus spanyoltól.

5. Dani Pedrosa: Kár ezért a futamért, korábbi évek jó eredményeit ismerve dobogó is simán meglehetett volna egy szerencsésebb gumi választással. Nagy a csend mostanában Pedrosa körül, bár a hétvégén pedzegetni kezdték, hogy szívesen látnák a KTM gyári csapatának teszt pilótája ként. Nehéz őt elképzelni, amint egy nem Honda feliratú motoron közlekedik, te jó ég, 2001 óta csak a szárnyas emblémás kétkerekűeket hajtotta. Jó eredmény ez Dani. Így tovább a hátra lévő 4 futamodon.

6. Aleix Espargaro: Hogy kicsoda? Egy Aprilián? Igen. Az igazsághoz tartozik, hogy Aleix jelen esetben beállította tavalyi legjobb eredményét ugyanezen a helyszínen. Ennek ellenére az Aprilia gyári Gp csapata olyan mélységeket jár meg ebben az évben, hogy örülni kell minden apró eredménynek és sikernek. Scott redding kiszólásaiból kiderül, hogy a csapatnál nem minden fenékig tejfel, néha amatőr hibákat vétenek, előfordul fejetlenség. Talán ezek az apró eredmények segítenek megőrizni a csapat és a gyártó hitét a későbbi sikerben.

Következő futam hét múlva, Thaiföldön a versenysorozat történetében először. Hondák Jól mentek az év eleji pálya ismerkedő teszten, meglátjuk mi maradt akkori előnyükből.

Király Laci
Rodeo Ride 34
#motogp #Marcmarquez #aragon #whatarace

 

ugrás fel