Szöveg: Gaberán
Az osztrák FH Joanneum egyetem ipartervez?i szakán biztos, hogy a motoros számára is szórakoztató és látványos házi feladatok készülnek a fiatal mérnökkezek által forgatott ceruzák és egerek alatt, amennyiben a projekt neve KTM Superbrand, a feladat pedig olyan kett?-, három-, négy-, vagy nullakerekes járm? tervezése, ami beleillik egy vizionált 2018-as mattighofeni filozófiába.
A munkát a KTM nagyhír? dizájnstúdiója, a salzburgi Kiska vendégprofesszorai (ach wie professionell!) felügyelték és irányították az egyetem profjaival közösen, az egy félévnyi id? alatt pedig a lenti jöv?járgányok születtek. Némelyik teljesen elvetemült és életveszélyes környezetre, pilótára egyaránt, némelyik azonban akár már 2018 el?tt is a piacra kerülhetne, mint például ?:
KTM 360°
A leginkább valóságh?, vagy legalábbis legkevésbé elrugaszkodott pályam? a KTM 360°, egy egészen átlagosnak, normálisnak t?n? elektromos motor. Persze a normális jelz?t csakis a tavaly év végén bemutatott, és 2010 körül a kereskedésekbe kerül? KTM Zéró Emissziós Endúró után szabadjon használni!
Tervez?inek elképzelése szerint a 360°-kal bármilyen trükk kivitelezhet?, flatland BMX-hez hasonlóan kormányát teljesen körbe lehet forgatni, tengelyein masszív pattogók nyújtózkodnak, a két pozícióban rögzíthet? ülés/segédváz végén pedig egy megléphet? kitámasztó figyel, akárcsak a mai stuntriderek sporteszközein. Kérdés, hogy 2018-ra megoldják-e az elektromotorok valóságh? (értsd: a száz év alatt megszokott bels?égés?ekhez hasonló) gázreakcióinak kérdését, hogy valóban kivitelezhet? legyen velük egy holtponton, gázzal kontrollált wheelie.
A 360° amellett, hogy teljesen „hangtalan és szuperkönny?”, tapadás témakörben is érdekes. A tömör és gyorsan cserélhet? gumi tapadófelület ugyanis nem a keréken pihen: az egyetemisták rugalmas gumiküll?ket képzeltek el kerék és gumi közé, vélhet?en ezzel is segíteni akarták az ugratások és egykerekezések által igencsak leterhelt futóm?vet. Ugye senki sem bánná, ha ilyen cangákkal tehermentesíthetnénk városainkat?
Apropó városok…
KTM SR 85 Deuce
Vigyázat, utópia következik! A közeli jöv?ben a „nyugati ember” ráébred, hogy tékozló, természetromboló életvitelét nem lehet megtorlás nélkül fenntartani. Az egymásba olvadó, hatalmas metropoliszokba tömörül? társadalom kénytelen változtatni, a „nyílt szemek forradalmának” pedig (ahogy majd 2025 után hivatkozni fognak a hirtelen, radikális életviteli átalakulásokra) természetesen sok minden áldozatul kell hogy essen, többek között a motorsport is elszenvedi a maga kárát: 2015-ben betiltanak minden olyan sportágat, ahol bels? égés? járm?veké a f?szerep. Egy új sportág, a Devon Run versenysorozat azonban forradalmasítja a motorsportot. A hétvégi futamok a metropoliszok utcáin zajlanak, döntött kanyarokban, amelyeket olyan könny?építés? elemekkel építenek fel, amelyeket bárhol össze lehet szerelni, így a nyomvonalak száma szinte végtelen – a régi versenypályákat pedig végre mez?gazdasági területté lehet alakítani… hiszen az élelmiszerválság sem viccel!
Természetesen mindez csak az elme játéka, az SR 85 Deuce körítése, de ki tudja, talán valóban ez a jöv?. Mindenesetre az együléses mókaautó-koncepciót akár már holnap az utcára lehetne állítani, és talán még kereslet is lenne rá, hiszen az olyan, kifejezetten pálya-nyíltnapokra készül? autók, mint például a KTM saját X-Bowja már ma hozza az ultrakönny? sporteszköz sémát, csak még két üléssel és bels? égéssel. Ezzel szemben az együléses Deuce-t egy „nagynyomatékú elektromotor” hajtaná, a keskeny gumik miatt pedig az ’50-es évek Forma-1-es futamait idéz? keresztbecsúszásokon sikongathatnának a Devon Run szurkolói.
Érdemes megfigyelni az osztrák-narancssárgára fényezett térhálós acél cs?vázat, melyre a kerékfelfüggesztések filigrán öntvényei és a motorkerékpár rugóstagokra emlékeztet? futóm?elemek illeszkednek, és nem árt észrevenni, hogy a minimális súly érdekében a vezet?t karbonszálas er?sítés? karosszéria veszi körül. Hát nem nagyonis életszer?? Természetesen – a tervez?k elképzelései szerint – a Devon Run futamait a KTM SR 85 Deuce pilótái dominálnák…
KTM AX
A fenti Deuce számára kitalált világképbe a következ? jöv?-KTM is beilleszthet? – csont nélkül.
A fenyeget? narancssárga buggy azokon a sivatagos vidékeken fog versenyezni és/vagy közlekedni az öreg kontinens déli részein, melyek a globális felmelegedés hatására 2015 utánra használhatatlan, élettelen és élhetetlen sivataggá alakulnak át.
Az AX a KTM off-road motorok és az X-Bow sportkocsi génjeit kutyulja egyetlen purista terepjárm?vé, melyet még bels? égés? motor is hajt: az elpusztíthatatlannak t?n? alumínium vázszerkezet hátuljában, a hátsó kerekek el?tt, középen találjuk az benzinüzem? er?forrást, de az er?sített terepgumikat hordó fekete ötküll?s alufelnik mögött négy különálló, és úgy is vezérelhet? elektromotor bújik meg, így lesz az AX-b?l egy különleges terepjárási képességekkel rendelkez? hibridhajtású szöcske.
Az AX különösen fontos része volt a projektnek, ugyanis a KTM által hivatalosan még meg nem er?sített, de hiteles forrásból származó információk szerint a gyár az X-Bow terepváltozatán gondolkodik er?teljesen… hiába, a név kötelez.
KTM CX
Egy jet-ski és egy hómobil görbe estéjének gyümölcse is lehetne a következ? vizsgamunka, ami még második ránézésre sem t?nik megvalósíthatatlan ?rületnek.
S?t, ha belegondolunk, még akár abszolút életképes is lehet, hiszen láthattuk már, hogy egy hómobil is képes vízen járni, ráadásul meglep?en könnyedén. A CX pedig kvázi nem más, mint egy hajótesttel kiegészített hójáró. Egyetlen különbség, hogy a CX pilótája nem fogja örökre hullámsírba temetni járm?vét, ha ne adj’ Isten elveszi a gázt, vagy elkottázza a súlyelosztást.
A jetskikkel ellentétben a CX – amellett, hogy rendelkezik els?-hátsó futóm?vel és így tervez?i szerint „a krosszmotorozáshoz hasonló élményekkel kecsegtet vízen, ahol a folyamatosan változó terepet a hullámok jelentik” – megálláskor térdig víz alá süllyed, álló helyzetben úgy ülnénk rajta, mint egy kormánnyal felszerelt szörfdeszkán.
KTM Barracuda
És ha már vízi sportok, akkor itt a KTM Barracuda, az osztrák gyár els? – és minden kétséget kizáróan abszolút életveszélyes – szárnyas motorcsónakja!
A Barracuda, mint az RC8 sportmotor vízi megfelel?je, kizárólag versenycélokra készülne, de az irigylésre méltó képzel?er?vel megáldott egyetemisták hangsúlyozzák, az extrém agilitás mellett a hajótest kialakítása önstabilizáló, így még egy kezd? is azonnal boldogulna kormánya mögött, profi felügyelet nélkül vihetné el egy gyors körre a mai jet-ski pályákhoz hasonlóan kibójázott vízi versenypályán.
Ugyanakkor én kétszer is meggondolnám, hogy beüljek-e a fizikai védelmet abszolút nélkülöz?, szinte teljesen nyitott pilótaülésbe, amikor az RC8 fejidomára emlékeztet? hajótest a minimális érintkezési felületnek és a minden bizonnyal bivalyer?s er?forrásnak köszönhet?en a vízb?l teljesen kiemelkedve a vízfelszínt?l alig másfél méterre száguld b?séges végsebességével.
KTM Ascender
De jó, a végképp elmeroggyant öngyilkosjelölteknek is lesz min meghalni a jöv?ben: a csúnyán bepapírozott egyetemista fejében egy motorkerékpár és egy repül?gép keresztezéséb?l létre jöhetett a KTM Ascender repül?gép, melyet nem volt rest vizsgamunkaként elsütni.
Az Ascendert egy, a térhálós váz belsejébe rejtett gázturbina hajtja, az ehhez csatlakoztatott és számítógép vezérelt hármas rotor rendszer pedig még m?repül? kunsztokra is képessé teszi, feltéve, hogy lesz olyan vállalkozó kedv? ?rült, aki meg is üli majd… hiszen amíg egy repül?gépbe általában be van szíjazva az ember, addig az Ascenderen látszólag úgy ülnénk, mint egy motoron.
A KTM Ascender megálmodói által látott jöv?ben a mai Red Bull Air Race-hez hasonló versenyeken csapnának össze az Ascenderek. A 120 km/órás végsebességre képes néz?skalpoló repül? turmixgépek 30 percig lennének képesek a leveg?ben maradni és szórakoztatni a jöv? túlságosan is unatkozó nagyérdem?jét.
A Joanneumon egyébként nem ez volt (van és lesz) az egyetlen olyan projekt, amelyben a hallgatók és professzoraik küls?s járm?ipari cégekkel dolgoztak együtt. Az egyetem weboldalán a jöv?-KTM-ek mellett találunk még jöv?-BMW-ket, jöv?-Audikat, jöv?-Siemens vasutakat, valamint bizarrabbnál bizarrabb életvitel-robotokat, mint például a jöv? agyon-formatervezett Metabo sövényvágói, vagy a n?i örömszerz? eszközökre hasonlító, 2010-es villanyborotvák.
Legutóbbi hozzászólások