EST. 2002

Vált a Forma-1, követi-e a MotoGP?

A Forma-1-ben négy keréken versenyeznek, a MotoGP-ben meg kett?n… de alapvet?en nem csak ebben különbözik a két sorozat egymástól. A hasonló gondokkal (egyre romló gazdasági környezet, égbe szök? költségek, lefelé mutató népszer?ségi görbék…) küzd? világszériák azonban nemcsak a kerekek számában, hanem a válságkezelésben is eltérnek – a FIA röviddel ezel?tt szabta meg a 2009-es F1-bajnokság szabályzatát hivatalosan, és radikális változtatást irányozott el?.

Vitatható bár, de a fordulat ténye egyértelm?. Ezúton kérünk elnézést, hogy a motoros portál hasábjain az autóversenyzés királykategóriájáról esik szó, de az összevetés ezen a ponton elkerülhetetlen. A szükséges m?szaki változtatások elfogadása után a FIA fenekest?l felforgatja a pontszámítási rendszert: idén az lesz a világbajnok, aki a legtöbb futamgy?zelmet szerzi meg. Ez a döntés a módosítások ‘zászlóshajója’, üzenetet hordoz, amellett, hogy az egész versengésnek egy más ízt ad. Biztosan heves viták követik majd a bejelentést (pláne, hogy ilyen kiírással a tavalyi cím Felipe Massáé lett volna, nem pedig Lewis Hamiltoné), hiszen ezzel a sorozat eddigi ‘logikáját’ törlik el – a kontinuitásét, ami mindig is jellemezte az F1-et.

Az új szabályzat azt premizálja, aki els?ként ér a célba. Ilyen értelemben nincs folyamatosság: számolgatás. A nagydíj-gy?zelmek száma dönt. Mindent a show-nak, felpaprikázni a versenyz?ket, büntetni a taktikázókat, díjazni a kockázatot vállalókat. Új szelek kellettek, hát akkor tessék. Azt senki nem mondja, hogy ez a létez? legjobb megoldás (s?t), mindenesetre Ecclestone ‘ne adjunk pontokat, hanem érmeket, és akinek több aranyérme van, az a vébé’ c. javaslatánál azért eggyel jobban hangzik. De a lényeg tán nem is ez, hanem hogy az F1 menedzsmentje megértette: változásra van szükség.

‘Mifelénk’ egyel?re a langyos rizikómentesség dívik egy olyan krízis után (vagy közben), ami alapjaiban rengette meg a GPOne intézményét. Melandri utolsóként aláírta szerz?dését a számára gründolt Hayate Racinggel, így megvan a szükséges tizennyolc induló. Nem mondja senki, hogy az a jó, ha drasztikus lépésekkel operálunk és forradalmasítunk. Az viszont több jelb?l látszik, hogy a motoros bajnokság irányadó irányítói mintha fáziskéséssel reagálnának bizonyos alapvet? problémákra. És mintha a kézenfogva járó bátorság és hatékonyság is hiányoznának.

Lehet, hogy az óvatosság célravezet?bb mégis, de az biztos: ha az els? néhány idei versenyen nem folyik ádáz küzdelem a pályán, hanem a tavalyi m?sort látjuk viszont pepitában, akkor komoly bajban lesz a cirkusz.

Epilógusként álljon itt a 2009-es MotoGP-indulók immár végleges névsora rajtszámokkal, csapatnevekkel, emelked? számsorrendben, FIM által hitelesítve és közreadva. Rossi címvéd?ként a védjegyként funkcionáló #46-ossal, újoncként Takahashi, Kallio és Canepa, nagy visszatér?ként Gibernau, numerikus váltáson átesve a #99-es Lorenzo.

A mez?ny

3. DANI PEDROSA, REPSOL HONDA TEAM – HONDA
4. ANDREA DOVIZIOSO, REPSOL HONDA TEAM – HONDA
5. COLIN EDWARDS, MONSTER YAMAHA TECH 3 – YAMAHA
7. CHRIS VERMEULEN, RIZLA SUZUKI MOTOGP – SUZUKI
14. RANDY DE PUNIET, LCR HONDA MOTOGP – HONDA
15. ALEX DE ANGELIS, SAN CARLO HONDA GRESINI – HONDA
24. TONI ELIAS, SAN CARLO HONDA GRESINI – HONDA
27. CASEY STONER, DUCATI MARLBORO TEAM – DUCATI
33. MARCO MELANDRI, HAYATE RACING TEAM – KAWASAKI
36. MIKA KALLIO, PRAMAC RACING – DUCATI
46. VALENTINO ROSSI, FIAT YAMAHA TEAM – YAMAHA
52. JAMES TOSELAND, MONSTER YAMAHA TECH 3 – YAMAHA
59. SETE GIBERNAU, GUINEA ECUATORIAL TEAM – DUCATI
65. LORIS CAPIROSSI, RIZLA SUZUKI MOTOGP – SUZUKI
69. NICKY HAYDEN, DUCATI MARLBORO TEAM – DUCATI
72. YUKI TAKAHASHI, SCOT RACING TEAM MOTOGP – HONDA
88. NICCOLO CANEPA, PRAMAC RACING – DUCATI
99. JORGE LORENZO, FIAT YAMAHA TEAM – YAMAHA

ugrás fel