EST. 2002

Mission One: Férfiak robotgépe


Ha ezentúl bárki is azzal élcel?dik, hogy a környezetbarát elektromos motorok lassúak, meg gyengék, azt nyugodtan vágjuk pofán. Nem kell szégyelleni magunkat, a Mission One mindenki helyett mossa kezeit: 250 km/h-s végsebességre képes, hatótávolsága ugyanennyi kilométerre rúg. A 135 newtonméter 1, azaz egy percenkénti f?tengely fordulattól a rendelkezésünkre áll. Tölteni meg annyit és úgy kell, mint bármelyik hétköznapi mobiltelefont. Valami elkezd?dött…

A kaliforniai székhely? Mission Motors a nullemissziós csoda megalkotója. Két év munka, nagy közös beruházások, tesztelések százai, és nem hétköznapi agykapacitással megáldott mérnökök állnak a végtermék mögött. Nem, ez nem csak egy koncepciómotor. A képeken látható „valami” annyira futurisztikus, annyira ultramodern, hogy a köz gyomra nehezen fogja emészteni: fotosopphoz szokott szemünk csak lassan hiszi el, hogy ezek a vonalak a megtapogatható valójukban is léteznek már – pedig igen.

Persze itt a kinézet tökmellékes, huszadrangú dolog, de azért fontos. Ha már beleöltek ennyi energiát az egészbe, és elmondhatják magukról, hogy a világ leggyorsabb és leger?sebb elektromos motorja az övék, akkor azt nyilván nem lehetett valami snassz borításban piacra dobni. A lényeg azonban itt mégiscsak az er?forrás, akkor sem lenne szignifikánsan nagyobb hiányérzetünk, ha csak a blokkról publikáltak volna képeket. A futóm?, a fékek, a kerekek a jól megszokott toplistás termékek: Öhlins, Brembo, Marchesini – nyilván jól m?ködnek.

Hallani csak annyit hallunk, mint bármelyik háztartási robotgép bekapcsolásánál, alattunk viszont elszabadul a pokol. A 135 newtonméteres nyomaték, melyet bármelyik 1000-es szupersport motor megirigyel a jelenlegi mez?nyb?l, közvetlenül az elindulás pillanatában elérhet?. Nincsenek váltások, se megtorpanások, csak a felsíró turmixgéphang, egy darab sebességi fokozat, és a 16.000-es csúcsfordulatnál 250 km/h-t mutató tachométer. Vessünk egy kósza pillantást a nyomatékgörbére. Itt a „sima” jelz? egészen más dimenziókban mozog, mint amihez hozzá vagyunk szokva.

Egy feltöltéssel 150 kilométeren keresztül tudja kiszolgálni lítium ionos akksija a Mission One-t. Az újabb támadáshoz mindössze 2 óra konnektorozás szükséges 240 volton. Azonban 1 óra töltés után már az energia 80%-a újra rendelkezésre áll. Ezzel gyakorlatilag a t?réshatáron belülre sz?kítették a használhatatlansági id?intervallumot – az elektromos motorok eddigi f? hátulüt?jét. Kézenfekv? volt, hogy a motorfék üzemmód szintén az akkumulátor töltésére használódik.

Véglegesen még nem döntöttek arról, hogy milyen anyagokból gyártsanak le bizonyos alkatrészeket. Az már biztosnak t?nik, hogy a Mission One váza alumíniumból készül majd. A súlycsökkentés jegyében nyer? lenne a karbon idomzat, ám ennyire nem akarják megdobni a költségeket. A még véglegesítend? alkatrészekt?l függ?en olyan 15-20 kilóval fog többet nyomni az elektromos veszedelem a mérlegelésen, mint ezres, benzines társai.

Hétköznapi, amerikai motorosokkal teszteltették a környezetbarát masinát. Chopperesek, hobbi pályázók, túrások, endurósok vehettek mintát az egy per perces f?tengelyfordulattól rendelkezésre álló 135 newtonméterb?l; le voltak ny?gözve, természetesen. Igazából semmihez nem nagyon tudták hasonlítani a vezetési élményt, de amit mindenki kiemelt, hogy a Mission One félelmetesen simán adja le az erejét.

69,000 dollárt, átszámítva közel 15,5 millió forintot gondolnak érte az alkotók, mely nem annyira sok, hogy az els? 50 darabos szállítmányt ne kapkodják el Amerikában. Hogy élesben hogy m?ködik a One, az június 12-én objektíven is kiderülhet: a TTXGP versenyen, melyet kifejezetten nullemissziós motoroknak szerveznek az Isle of Mann-on.

ugrás fel