EST. 2002

MotoGP: 1991

Wayne Rainey nem állt meg egynél. 1991-ben megduplázta világbajnoki címeinek számát, de korán sem volt annyira könny? ez a címvédés. Most nem Eddie Lawson, és még csak nem is Kevin Schwantz késztette a kaliforniait kemény küzdelemre, hanem az elmúlt két évben csúcsversenyz?vé ér? Mick Doohan. Doohan világhódító tervei mellett a Honda is teljes vállszélességgel kiállt, a mez?ny legjobb motorját tolta az ausztrál ifjonc alá. Schwantz viszont pont a technikának köszönhette, hogy ebben az évben esélye sem volt a világbajnoki cím elhódítására.

1991 viszonylag csendesen indult. A Honda beletör?dott abba, hogy a FIM leszavazta a 350 köbcentis motorok bevezetését a királykategóriában, bosszúból az egyik legjobb konstrukcióval indultak el. A Michelin nagy fantáziát látott az aranyszárnyas bandában, csak a Rothmans Hondának szállította be a fekete aranyat. A többi csapatot a Dunlop látta el.

Versenyz? fronton csak a négyszeres világbajnok, Eddie Lawson távozása érdemel említést. Miután lenyomott hosszú éveket a Yamaha égisze alatt, 1989-ben átruccant a Hondához, hogy ott is szerezzen egy koronát. A küldetés sikerült, de ’90-re újra a hangvillások gyári egységéhez szerz?dött, hogy egy balszerencsés, sérülésekkel teli csonka évad után ’91-re a Cagivához menjen bevégezni karrierjét. Klasszisát még a mez?ny leggyengébb gyári motorján is többször megvillantotta. Csapattársa Alex Barros volt.

Lawson helyére Kenny Roberts felfedezettje, az el?z? év 250-es világbajnoka John Kocinski érkezett. Az els? számú motoros továbbra is Wayne Rainey volt.

A Rothmans Honda immáron harmadik éve nem nyúlt versenyz?ihez. Gardner és Doohan képviselte a gyári színeket.

A Lucky Strike Suzukik közül csak a 34-esre volt érdemes odafigyelni. A kezelhetetlen, és megbízhatatlan technika ellenére Kevin Schwantz volt ebben az évben is a második legtöbb versenyt megnyer? motoros. Mellette az egy évvel korábbi súlyos laguna seca-i bukásából felépült Kevin Magee és Didier De Radigues szállt harcba.

Két új pálya debütált ebben az évben. Az ausztrál versenynek egy új komplexumban, az eastern creek-i pálya adott otthont, és els? ízben a malájok is saját GP-t rendezhettek Shah Alamban. A Jugoszláv Nagydíjat a polgárháború hiúsította meg, a Brazil versenyt biztonsági okokra hivatkozva fújták vissza. A két forduló azonban nem törl?dött a naptrából, Jarama és Le Mans ugrott be helyettük.

Japán GP – Suzuka – Youtube: Az utolsó kör

Ha Suzuka, akkor Kevin Schwantz. A kemény tök? motoros mindig elemében érzi magát a nem kevésbé tökös suzukai ringen. Ezt az elmúlt években begy?jtött gy?zelmei is bizonyítják. 1991-ben azonban sokáig úgy t?nt, hogy Doohan és Rainey dönti el egymás között a versenyt, de aztán mégsem így lett.

Rainey visszacsúszott, maradt tehát Doohan és Schwantz. A két gigász vállvetve küzdött egymással egészen a kockás zászlóig. Még az utolsó körben is többször oda-vissza el?zték egymást. Kevin a híd után visszafordítóban tolta be motorját Doohan mellé, de az usztrál még ekkor sem adta fel: a sikán el?tt kanyarban indította az utolsó támadást. Schwantz sikeresen visszaverte ezt, így 1988 és ’89 után újra ? lett a legjobb a japán pályán.

Dobogó: Schwantz, Doohan, Rainey

Ausztrál GP – Eastern Creek

Két év után elvették a rendezést Phillip Islandt?l. Helyére a zsír új eastern creek-i komplexumot nominálták. Az ausztrálok mindig szépen mennek a hazai közönség el?tt, ezt bizonyítha Wayne Gardner elgutóbbi két diadala az Ausztrál Nagydíjon. Ez az év viszont nem az auszikról szólt, hanem Wayne Rainey-r?l.

A címvéd? megalázó vereséget mért a mez?nyre, csak az eredményhírdetésen látták újra ellenfelei. A verseny h?se azonban mégis egy helyi men? volt. Mick Doohan parádés felzárkózást produkált a középmez?nyb?l. A gyors pályán maximálisan ki tudta használni a Honda brutális erejét. Ezüstérmet ért a produkciója.

Dobogó: Rainey, Doohan, Kocinski

US GP – Laguna Seca

Amennyire otthon érzi magát Kevin Schwantz Suzukában, Wayne Raieny legalább annyira elemében van a kaliforniai aszfaltcsíkon. Zsinórban harmadik éve sajátítja ki magának a dobogó legfels? fokát. Ebben az évben is megpróbált kicsit keménykedni Schwantz, de nem bírta sokáig tartani a tempót.

Kocinski nagy arccal érkezett meg els? királykategórás hazai versenyére. ‘Nyerni akarok. Ha nem sikerül, akkor inkább be sem fejezzem a verseny.’ Hát Kocinski nem nyert. Akkor már lehet sejteni, hogy mi történt vele: beletette méretesre n?tt arcát a betonba.

Dobogó: Rainey, Doohan, Schwantz

Három forduló után Rainey vezeti a bajnokságot 55 ponttal, Doohan a második 51-gyel, Schwantz a harmadik 46-tal, Gardner pedig a negyedik 33-mal.

Olasz GP – Misano

Rainey szekere csak nem akar megállni. Az Olasz GP-n is a legjobb rajthelyr?l vág neki a versenynek. Eddig csak Suzukában nem tudta magát a pole-ba kvalifikálni. Az id?mér? másik meglepetése, a négyszeres világbajnok, Eddie Lawson volt. A gyenge Cagivát az els? sorba kvalifikálta. Ekkor még azt hihettük, hogy ennél nagyobb meglepetés nem lesz a Nagydíjon. Lett.

Az eddig parádésan motorozó Rainey leradírozza a versenyen a hátsó gumiját. Innent?l esélytelen a gy?zelemre. Doohan kihasználta ellenfele hibáját, és megnyeri idei els? versenyét. Mögötte Kocinski és Lawson fut be a célba. Dobogón tehát a Cagiva. Hiába, egy négyszeres világbajnok, nem véletlenül négyszeres világbajnok.

Dobogó: Doohan, Kocinski, Lawson

Német GP – Hockenheim

Schwantz végre újra magára talált. A német ajkú pályákon egyébként is jól szokott menni neki a versenyzés. A Nagydíj elején Doohan és Rainey idegesítette egymást. Schwantz jobbnak látta, ha nem szól bele kettejük dolgába, és milyen jól tette!

Doohan hátsó gumija elrongyolódott a verseny végére, de még mindig ott volt el?tte Rainey, aki persze, hogy nem hagyta magát könnyen legy?zni. Schwantz egy kamikáze el?zésnek köszönhet?en megnyeri második versenyét a szezonban. Rainey a második, Doohan a harmadik helyen száguld a célba.

Dobogó: Schwantz, Rainey, Doohan

Osztrák GP – Salzburgring

Doohan egyre veszélyesebb lesz Rainey világbajnoki címére. Versenyr?-versenyre fejl?dik és gyorsul. Jerry Burgess-szel és a HRC technikával kiváló triót alkotnak. A bajnokság ezen szakaszában már ? vezeti a pontvadászatot 106 egységével, míg a második Raineynek 94 megszerzett pontja van, Schwantz pedig 75-tel kullog a harmadik helyen.

A szupergyors Salzburgrung is Doohan sikerét hozza. Rainey keményen küzd, de ezúttal is csak a második helyen ér célba. A harmadik helyért legalább ennyire keményen harcol Schwantz és Gardner. Ebb?l a küzdelemb?l Schwantz jön ki gy?ztesen.

Dobogó: Doohan, Rainey, Schwantz

Európa GP – Jarama

A szezon els? botránya. A jugó háború miatt törlik a rijekai versenyt. A spanyolországi Jarama ugrik be a helyére Európa GP néven. Az edzésen Schwantz-nak meg a legjoban, a versenyen már újra Rainey parádzik. És ahogy szokta, utcahosszal nyeri a nagydíjat. Schwantz elt?nik a mez?nyben, Doohan és Gardner ünnepelhet a dobogón.

Gardner egyébként már egy új vázzal indult harcba ezen a hétvégén. Doohan és Jerry Burgess továbbra is kitartott a régi NSR váz mellett, amit meg is tartanak a szezon végéig. Gardner viszont profitált a cseréb?l, az idény hátralév? részében sokkal észrevehet?bb lesz a 87-es bajnok.

Dobogó: Rainey, Doohan, Gardner

Holland TT – Assen – Youtube: Az utolsó kör

Az id?járással való hadakozás jellemezte a holland versenyt. Az edzéseken elárasztotta a pályát egy özönvíz szer? es?zés, de a szombati viadalra már felszáradt a pálya, ugyanakkor az es? lába továbbra is a pálya felett lógott.

Nem tudta sokáig visszafogni magát az id?járás: négy körután piros zászló szakítja meg a száguldást. Doohan, Gardner, Schwantz, Rainey sorrendben üldözték egymást ekkor a srácok. Az új rajt új versenyt is hozott: Rainey vezetett egészen az utolsó sikánig – már száraz pályán -, de elvéti a célegyenes el?tti jobb-bal-jobbost. (Déja Vu 2006: Edwards vs. Hayden). Kiszalad a pályáról, így Schwantz nyeri a nagydíjat, Rainey második, Gardner a harmadik helyen végez.

Doohan óriási szívességet tesz Rainey-nek. Egy gyors, nyújtott balosban elesik, és elkaszál egy szalmabálát. Hordágyon viszik le a pályáról. Rainey visszaveszi a vezetést a bajnokságban, 148 pontja van már. Doohan 143-al második, Schwantz 123-al a harmadik.

Dobogó: Schwantz, Rainey, Gardner

Francia GP – Paul Ricard

Gall földön is a páros harc jegyében telik a verseny. Az élen Doohan és Rainey viaskodtt, a harmadik helyért Lawson és Schwantz küzdött meg. Igazából ezt a versenyt sem lehet kiemelni a többib?l, és ráakasztani a legjobb, legizgalmasabb jelz?t, mert a szezon valamennyi fordulóján keményen megharcoltak egymással a fiúk.

Hiába volt nagy a helyezkedés, az adok-kapok, a leintésnél a sorrend a rajt utáni képet mutatta: Rainey nyer, Doohan a második, Lawson pedig a harmadik helyen végez. Rainey ezzel a gy?zelmével elkezdett lelépni az üldöz?kt?l, már hat pontot el?nnyel vezet a második, Doohan el?tt.

Dobogó: Rainey, Doohan, Lawson

Brit GP – Donington

Kocinski fordul els?nek az els? kanyarban. Utána Gardner, Shwantz, Doohan és Rainey. Rainey el?zi Doohant, majd az ausztrál visszajön. Schwantz feljön a második helyre, Kocinski egyre nagyobb el?nnyel megy a többiek el?tt. Rainey rákapcsol, elmegy Garnder mellett.

A verseny közepe felé Schwantz el?zi Kocinskit az élen. Rainey felzárkózik a második helyre, és elkezd?dik a régi Schwantz-Rainey csata. Most el?ször ebben az évben. Kocisnki nem marad le, de Doohan is talált tartalékot a motorjában. Rainey el?z és vezet, majd megpróbálja leszakítani Kevint. Schwantz ledolgozta hátrányát, és el?z. Rainey nem adós sokáig a válasszal. Schwantz kívülr?l el?zi meg Rainey-t a visszafordítóban!!!! Ezzel a man?verrel el is d?lt a GP sorsa.

Dobogó: Schwantz, Rainey, Doohan

San Marino GP – Mugello

Doohan l? ki a rajtnál, de Rainey azonnal visszajön. A harmadik kanyarban már Gardner és Schwantz is Doohan el?tt van. Doohan visszaküzdi magát az élre, vezet Rainey el?tt, Schwantz leszakadva a harmadik, Gardner még hátrább a negyedik. Rainey és Doohan oda-vissza el?zi egymást. Doohan a célig maga mögött tudja tartani Raineyt, meg van a második futamgy?zelme. A harmadik helyen Schwantz pezsg?zik.

Dobogó: Rainey, Doohan, Kevin

Bajnokság: Rainey 205, Doohan 190, Schwantz 173, Gardner 126

Csehszlovák GP – Brno

Rainey itt nyerte meg egy évvel ezel?tt a bajnokságot. Most nem fogja, de azért oroszlánként küzd, hogy legalább a következ? versenyen, Le Mans-ban meg legyen neki a címvédés. Az edzésen senki nem megy nála jobbat, mögötte sorakozik fel Doohan és Schwantz.

Kevin már a verseny elején elszáll. A rosszul beállított Suzukival nem tudja tartani az élmen?k iramát. Doohan és Rainey belügye lesz a nagydíj: hol az egyik, hol a másik diktálja a tempót. A végére Rainey bírja jobban idegekkel és gumival. Újabb gy?zelmével már csak egy lépésre van a második világbajnoki címét?l.

Dobogó: Rainey, Doohan, Kocisnki.

Vitesse du Mans GP – Le Mans

A brazil pálya állapota miatt jobbnak látta a FIM, ha nem viszi el a vándorcikruszt Dél-Amerikába. Rainey minden bizonnyal nagyon megköszönte ezt a döntést, mivel ezen a pályán aratja le 1991-es munkájának gyümölcsét.

Óvatosan kezdi a GP-t Rainey. Kocinski futja a legjobb id?t áttervezett Yamahájával. Az amerikai negyedliteres bajnok egy jobb súlyelosztású motort kap a hangvillásoktól, mely jobban idomul 250-es vezetési stílusához. De a bankrobbantás még várat magára.

Schwantz lesz az, aki nevet? harmadikként elorozza a gy?zelmet a címért harcoló páros el?tt. Hiába nyeri ötödik versenyét az évben, az idény közepén mutatott gyengélkedése miatt ebben az évben sem lett világbajnok. Rainey viszont igen. Még úgy is, hogy Doohan mögött ér célba a harmadik helyen.

Dobogó: Schwantz, Doohan, Rainey

Maláj GP – Shah Alam

Kocinski dobbant az évadzárón. Könnyen tette, hiszen Schwantz és Rainey nem indult a versenyen az edzéseken elszenvedett bukásuk miatt. Doohan ott volt a mez?nyben, viszont nem küzdött a gy?zelemért akkor vehemenciával, mint korábban. Kocinski ezt és az új Yamahája tulajdonságait kihasználva szinte szárnyal a pályán. Fölényesen nyeri az els? maláj, és egyben els? királykategóriás verenyét. Gardner és Doohan még az év utolsó dobogóján.

Dobogó: Kocinski, Gardner, Doohan

???

Rainey nyerte a világbajnoki címet. Sejteni lehetett ezt az évad elején is. Kevés olyan motorosa volt a MotoGP-nek, aki ennyire kiegyensúlyozottan teljesített volna egész éven át. Mick Doohan szereplése viszont nagyon meglepte a szakmát. Az ausztrál nem rezelt be a címvéd?t?l, és ha Assenben nem dobja el a motort, akkor még máshogy is alakulhatott volna a bajnokság. A tanulópénzt neki is meg kellett fizetni, ahogy láttuk ezt már korábban Rainey-nél is 1989-ben. A következ? év még ennél is nagyobb küzdelmet hozott a két klasszis között.

Statisztika

A bajnokság végeredménye: Rainey 233 pont, Doohan 224, Schwantz 204, Kocinski 161, Gardner 161, Lawson 126

Legtöbb egyéni gy?zelem : Wayne Rainey 6 (Schwantz: 5, Doohan: 3, Kocinski: 1)
Legtöbb nemzeti gy?zelem : USA 12 (Ausztrália: 3)
Legtöbb pole: Rainey 6 (Schwantz:5, Doohan és Kocinski 2-2)
Legtöbb dobogó: Wayne Rainey 12 (Schwantz: 10, Gardner: 6)
Világbajnok (500cc): Wayne Rainey
Világbajnok (250cc): Luca Cadalora
Világbajnok (125cc): Loris Capirossi

Még ma is aktív pályák:
Jerez, Laguna Seca, Misano, Mugello, Assen, Le Mans, Donington és Brno

ugrás fel