EST. 2002

MotoGP gumiszabályok: hogy is van ez?

Sok ponton kellett beavatkozni a dolgok folyásába, hogy a királykategória versenyeit eltérítsék arról a lejt?r?l, amin az ércbánya legaljára indult el az elmúlt két évben – mármint ami az izgalmakat, a forró helyzeteket illette. Az egyik ilyen nyesés a gumiszállítókat érinti: egy szállító fogja kiszolgálni az összes csapatot 2009-t?l kezdve, és mint tudjuk, a kiírt tendert – ellenfél híján – nem túl nagy er?feszítések árán a Bridgestone nyerte meg. A japán gyár termékeivel fogják szerelni az idei MotoGP rajtrács összes motorjának összes kerekét. És akkor ugyanolyat kap mindenki?

Elviekben igen, legalábbis a lehet?ség adott. Eddig sem titkolóztak vele, hogy a nagyobb szenzáció faktorral rendelkez?, illetve a versenyz?i kvalitásukat jobban kiaknázó versenyz?k (Rossi, vagy említhetjük Stonert is) a legpuhábban fogalmazva is ’kivételes’ kiszolgálást kaptak a gumiszállítójuktól, a Bridgestone-tól. Ez a fajta full service nem volt mindenkinek adott, melyre például a Kawasaki, de a Suzuki emberei is sokat panaszkodtak az idén. A FIM, és a „hátrányos sorsú” csapatok egyöntet? akarata alapján az effajta kiváltságosság idént?l megsz?nik: ugyanolyat, mindenkinek! Eme két szó, körül épül minden, ami 2009 gumiügyeit illeti.

Húsz darab slick gumit kaphat minden egyes versenyz? egy hétvégére: szabadedzésre, id?mér?re, bemelegítésre, és a versenyre – összesen húszat. Ebb?l nyolc darab az els?, nyolc tizenkét darab a hátsó kerekekre szerelhet?. Kétféle keverék közül választhat a csapat, az ’A’ és ’B’ jelzés? abroncsok fele-fele arányban lesznek a pakkban. Négy els?, négy hátsó paplannal lehet gazdálkodni, ha vizes a borítás. A szervez?ség pontosan meghatározza, hogy mi számít es? guminak, milyen mély- és a futófelület hány százalékán megtalálható mintázat megengedett – erre azért van szükség, mert lehet?ség van a gumik utólagos vágására is.

A Bridgestone természetesen minden pályára olyan gumisorozatot gyárt majd le, hogy az adott id?járási körülményekhez és a borításhoz, illetve a pást karakterisztikájához a legjobban alkalmazkodjék. Minden abroncs számkóddal lesz jelölve, melyet a versenyigazgatóság az egész hétvége során leellen?rizhet. Sorsolással döntik majd el, méghozzá a versenyhétvége el?tti csütörtöki napon, hogy az egyes gumik melyik versenyz?höz kerülnek. A kisorsolt abroncsokat csapattársak-, illetve csapatok között elcsereberélni szigorúan tilos. Ha a szervez?ség úgy ítéli meg, hogy olyan veszélyhelyzet áll fenn, mely extra gumigarnitúrák biztosításával kivédhet? lenne, abban az esetben kötelezheti a Bridgestone-t további talpak legyártására. A gumimelegít?k használata továbbra is engedélyezett.

ugrás fel