EST. 2002

Az év végére kész a Honda elektromos motorja

Konjunktúra-összeesés, globális förgeteg, gazdasági krízis – az autó- és motorgyárak ebben a nehéz és vészterhes helyzetben egyre inkább fordulnak a kitörést és megújulást jelent? alternatív üzem? járm?vek felé. Ami eddig koncepció, szalonmakett, grafika volt csupán, abból egykett?re élet- és piacképes darab válhat. Csak figyeljünk. A hibridhajtás a gépkocsik esetében már jóideje képben van, szériában is, a motoroknál viszont úttör? vállalkozásba vág az, aki beleáll a tömeggyártásba. A Honda azt mondja, beleáll…


Vectrix Superbike

…mert nem minden válság rosszindulatú. Különösen nem, ha katalizátorként szolgál, felgyorsít olyan projekteket, amelyek környezettudatosak, gazdaságosak, fenntarthatóak. És amelyeknek alapjai, ki tudja, talán évtizedek óta a fiók legmélyén szunnyadtak. Az elektromos hajtású motorok témakörében szinte nincs olyan gyártó, aki ne dolgoztatott volna meg mérnökcsapatokat, ne vázolt volna fel nagyív? terveket – a konkrétumokig azonban egyikük sem merészelt eljutni. Konkrétumok alatt szériában gyártott és kereskedelmi forgalomba állított, promócióval megtámogatott modellt, értékesítést és felhasználókat értünk. Tisztelet persze a kivételnek, az egy szem Vectrixnek, amelynek van egy tisztességesen piacra bocsátott elektro-robogója, meg mellé egy tervként ismert sportmotorja és a másik szem Quantya konstrukt?rt Svájcból, amely egy endurót készített el az arra fogékonyaknak. Nem sok. Ráadásul kis gyárak, nagy bátorsággal megáldva bár, de a tömegsiker sansza nélkül.


KTM: akcióban a surrogó enduró


De ha megmoccannak az igazán nagyok, akkor talán hihetjük, hogy megérett az id?. Nemrég adtunk hírt a KTM munkájáról (lásd Kapcsolódó bemutató), az osztrákok hamarosan elkészülnek az elektromos terepbringával, ami kell?képpen Ready To Race-es lesz.


Másfél évtizede, 1993-ban éppen a Honda volt az, amely bemutatta az ES-21-es jel?, üzemanyagcellás sportmotor-koncepciót. A Star Trek-rajongóknak tetszett, a szériagyártás szóba sem került.


A Honda elnöke révén fogadta: stratégiailag alapoz a motoros üzletágra, és keményen fejleszt. Amit ígérnek, ?k meg szokták tartani. Nagy teljesítmény? elektromos motor (vagy robogó) – , amellyel már most el?rehaladott állapotban vannak. Egy év múlva kijön a modell, 2009 végén a tokiói motorkiállításon talán még prototípusként, a 2010-es modellévben végleges alkotásként. A korábban (lásd Kapcsolódó magazinhír) már idézett sajtótájékoztatón Fukui Honda-elnök mellett ott volt Makoto Yoda is, az akkumulátorokat és telepeket gyártó Yuasa vezére – ?k lesznek az aranyszárnyasok partnerei ebben a m?veletben.

ugrás fel