EST. 2002

MotoGP: 1989

Szöveg: -nn- Fotó: archív

1989 nem csak a máig legeredményesebb amerikai GP-motorost adta a sportágnak. 1989 maga volt a motorsport dics? korszakának h? leképezése: test-test elleni küzdelmek, izzadságszagú gy?zelmek, emberi drámák, kudarcok, sikerek minden mennyiségben.

Négy aktív világbajnok vágott neki az 500-as szezonnak. Közülük Eddie Lawson számított a legeredményesebbnek három els?ségével (1984, 1986, 1988). Lawson volt a címvéd?. Ebben az esztend?ben szerz?dött át a Marlboro Yamaha csapattól az Erv Kanemoto által dirigált Rothmans Hondához. Csapattársai az 1987-es világbajnok ausztrál Wayne Gardner, és szintén ausztrál újonc Michael Doohan voltak.

A Yamaha els? számú alakulatát Kenny Roberts Sr. vezette. A csapat húzóembere a második szezonját kezd? amerikai, Wayne Rainey volt. Rainey az ausztrál Kevin Magee-t kapta maga mellé.

Gaicomo Agostini Marlboro Yamaháival a háromszoros világels? Freddie Spencer és a brit Niall Mackenzie indulhatott. A francia Gauloises Yamahán a ’84-es 250-es világbajnok, Christian Sarron bizonyíthatott, a Pepsi Suzukikon pedig Kevin Schwantz és Ron Haslam kapott lehet?séget.

Japán GP – Suzuka (A Youtube-on itt)

Japánban vette kezdetét a szezon. A pole-t egy helyi men?, Tadahiko Taira szerezte meg. Rainey kapta el legjobban a rajtot. Az amerikai le is szakadt a mez?nyt?l, de hamar utolérte az örök rivális Schwantz. A két gigász óriásit meccselt a gy?zelemért. A verseny felét azzal töltötték, hogy oda-vissza el?zték egymást. A dobogó legfels? fokára végül Schwantz állhatott fel, megismételve egy évvel korábbi gy?zelmét. Rainey a második, Lawson pedig a harmadik hellyel vigasztalódott. Parádésan kezd?dött el a szezon.

Ausztrál GP – Phillip Island (A Youtube-on itt)

A mez?ny els? ízben látogatott el Phillip Island-re. A pole-t a szélvészgyors Schwantz jegyezte. Rainey megint puskagolyóként l?tt ki a rajtnál, majd a rá jellemz? módom keményen megnyomta a versen elejét. Schwantz már az els? körben feladta: a lejt? utáni jobbosban sokallt be.

Vállvetve: Rainey (3) és Schwantz (34) gyakran megtalálta egymást

A helyi men?, Wyane Gardner rákapcsolt a verseny közepén, utolérte majd megel?zte az addig vezet? druszáját. A két Wainey kemény adok-kapokba ment bele, így Sarron és Magee fel tudott rájuk zárkózni. A viadal utolsó harmadában a négyes fogat külön versenyét láthatta a nagyérdem?, amib?l végül Gardner jött ki a legjobban. Rainey és Sarron még a dobogón.

US GP – Laguna Seca (A Youtube-on itt)

Az edzés legjobbja ezúttal Rainey volt, aki a versenyen sem engedett senkit magához közel, rajt-cél gy?zelemmel abszolválta hazai nagydíját. Gardner csúnyát bukott, a 87-es világbajnoknak lényegében befejez?dött a szezon, de ez a nagydíj nem csak err?l a buktáról marad emlékezetes.

Kevin Magee leállt gumit égetni a levezet? körben, amit Bubba Shobert nem vett észre, és nagy sebességgel vetélytársába rombolt. Shobert súlyos fejsérülést szenvedett, Magee-nek a lába kapott egy keveset. A kaliforniai dobogó így nézett ki 1989-ben: Rainey, Schwantz, Lawson.

Spanyol GP – Jerez (A Youtube-on itt)

Jerezben nem csak manapság ünnep a GP. 89-ben is szinte felrobbant a lelátó. A pole megint Schwantz-é, a verseny viszont már nem. Újra Rainey fordul els?ként, majd megpróbál ellépni, de Schwantz utána veti magát, megel?zi, és faképnél hagyja honfitársát. A második helyen köröz? Rainey egyszer csak a nyakába kapja a címvéd?t, aki szinte ellenállás nélkül lép át a listavezet?n.

Gardnernak csalódás volt ez az év. ’87-bajnoka egy árva gy?zelemre volt képes

Schwantz másodszor is bizonyítja megbízhatatlanságát: öt körrel a vége el?tt eldobja a Suzukit, így Lawson békésen bekocog az els? helyen, Rainey és Mackenzie el?tt. Négy versenyen négy különböz? gy?ztes az eddigi mérleg.

Olasz GP – Misano (A Youtube-on itt)

Es?, és botrány. Ezzel a két szóval lehetne jellemezni az olasz hétvégét. Özönvíz zúdult a pályára, a nagymen?k pedig megtagadták az indulást a biztonság hiányára hivatkozva. Egyedül Chili állt ott a második rajtnál, ellenfél nélkül meg is nyerte élete els? 500-as versenyét. Chilit indokolatlanul kigúnyolták a többiek. Még mindig várat magára a duplázás.

Német GP – Hockenheim (A Youtube-on itt)

Németországban törik meg az átok. Rainey-t keményen megszorozgatta Lawson, de a tapasztalat ezúttal kevésnek bizonyult az ifjonc hév felett. Schwantz ezúttal nem saját hibája miatt adja fel a versenyt, pedig az edzésen ezúttal is ? volt a leggyorsabb. A Suzuki motorhibája miatt egy kés?bbi ötszörös világbajnok el?ször ünnepelhet a dobogón. Mick Doohan a Hockenheimringen kapja els? 500-as érmét.

Hat futam után Rainey vezeti a bajnokságot 91 ponttal, Lawson 78, Sarorn 58, Chili 52, Magee 46, Schwantz 37 pontot szerzett ez id? alatt.

Lawson rögtön bajnok tudott lenni márkaváltás után. Erre az évre hivatkoztak el?szeretettel, mikor Rossi 2004-ben felért a csúcsra a Yamahával is

Osztrák GP – Salzburgring (A Youtube-on itt)

Németország után is marad az anyanyelv német. A legendás Salzburgring fogadja a motorosokat. Schwantz újra a pole-ból indul. A szezon legveszélyesebb pályája a legunalmasabb versenyt hozta: Lawson és Rainey nem bírt egymással, ebben a sorrendben intik le ?ket a második és a harmadik helyen. Schwantz végre gy?zelemre tudja váltani a pole-t.

Jugoszláv GP – Rijeka (A Youtube-on itt)

Schwantz lendülete a rijekai pályán is megmarad. Leggyorsabb edzéskör, és gy?zelem az amerikai grobniki mérlege. Rainey próbálta megfosztani a diadaltól honfitársát, miután az addig vezet? Lawson kisodródik az egyik jobbosban. A sorrend marad ez, a dobogó újra full-jenki: Schwantz, Rainey, Lawson.

Mamola szürke egér volt egész évben

Holland GP – Assen (A Youtube-on itt)

Rainey egy szerencsésnek mondható diadallal lesz a második motoros, aki harmadszor is a dobogó legfels? fokára állhat. Ekkor még nem sejthette, hogy több viadalt már nem fog nyerni ebben az évben. A gy?zelemhez mondjuk kellett a törékeny Suzuki technika is: Schwantz biztos sikerét saját motorja vette el immár másodszor. Lawsoné az ezüst, Sarroné a bronz.

Belga GP – Spa-Franhorchamp (A Youtube-on itt)

Lawson és Rainey csatájával indul a verseny. Kés?bb csatlakozik a címért viaskodó duóhoz Schwantz és Sarron is. Így, édes négyesben gyilkolják egymást a sporttársak, mikor megérkezik az égi áldás, és a piros zászló.

Az újraindítás nem tart sokáig, újra jön a zuhé. Lawson, Schwantz és Rainey a sorrend ekkor. A harmadik nekirugaszkodás Schwantz-nak jön ki a legjobban. Az utolsó körben is ? áll az élen, mikor eldobja a Suzukit. Rainey nyer, de a bírók a második szakasz alapján hirdetnek gy?ztest, így Lawson, Schwantz, Rainey a végs? sorrend, hiába ünnepel a dobogón Rainey, Kocinski és Gardner.

Francia Gp – Le Mans (A Youtube-on itt)

Az eddig rutinosan a dobogó közelében köröz? Lawson keményen rákapcsol. Er?b?l nyeri a versenyt Schwantz és Rainey el?tt, és megindítja a még mindig listavezet? Rainey ellen az offenzívát. A szezon utolsó négy viadalán szinte a csodával határos módon fordítja meg a bajnoki küzdelmet. Hatodszor locsolja egymást pezsg?vel Lawson, Schwantz, és Rainey a pódiumon.

Christian Sarron nem tudta 250-es sikerét megismételni a királykategóriában

Brit GP – Donington (A Youtube-on itt)

Spencer kirúgásával indul a hétvége. Agostini megelégelte a háromszoros világbajnok teljesítményét. Luca Cadalora a beugró, aki rögtön az els? sorba kvalifikálja a Marlboro Yamahát. A helyi h?s Niall Mackenzie tündöklésér?l szól a viadal. A brit kis híján megnyeri a versenyt, az utolsó körökre azonban elfogy a szuflája: Schwantz, Lawson, és Rainey is megel?zi. Rainey el?nye már csak hat és fél pont Lawsonnal szemben.

Svéd GP – Anderstorp (A Youtube-on itt)

Az eddig magabiztosan vezet? Wayne Rainey ezen a pályán bukja el az 1989-es koronát. Az amerikai nem tudta elviselni a rá nehezed? nyomást, saját hibájából esik a versenyen. Miután Schwantz már kiszállt korábban a küzdelemb?l, Lawson rutinosan hozza a skandináv gy?zelmet (Sarron és Gardner el?tt), rögtön 14 pontra növeli el?nyét a bajnokságban két futammal a szezon vége el?tt.

Schwantz volt a leggyorsabb, de az égiek nem akarták, hogy bajnok legyen

Csehszlovák GP – Brno (A Youtube-on itt)

Rainey lelkileg összetört a finisre, nem tudta már azt a tempót hozni, ami elég két honfitársa legy?zéséhez. Brno-ban Schwantz immáron ötödik diadalát jegyzi, Lawson a biztos második helyre hajt, Rainey pedig a harmadik pozícióban kullog a célba.

Brazil GP – Rio (A Youtube-on itt)

Szinte lemásolják a Cseh GP-t a fiúk. Rainey-nek mindenképpen nyernie kellett volna ahhoz, hogy bajnok legyen, de végül még a másodikat, Lawsont sem tudta befogni. Lawson ezüstje a negyedik világbajnoki címet jelenti, Schwantz diadalával bizonyítja kvalitását, Rainey pedig megtanult veszíteni, amit a kés?bbiekben már nem kellett újra átélnie. 1990-t?l három éven át övé lesz az 500-as trón.

***

1989-ben három egyenl? kvalitású motoros küzdött a világbajnoki címért, és nem biztos, hogy az nyerte, aki a legjobban megérdemelte volna. Schwantz kivételes gyorsasága néha megbosszulta magát, és a technika sem volt a legjobb alatta. Rainey kiválóan versenyzett egész évben, de a dönt? pillanatba – t?le szokatlanul – hibázott, ami elég volt ahhoz, hogy elbukja a címet. Lawson pedig dörzsölt róka módjára körözött, nem adott ki magából többet, mint amennyit az adott szituáció megkövetelt, lesipuskás stílusa negyedik világbajnoki koronáját hozta.

Statisztika

A végső sorrend: Lawson 228 pont, Rainey 210.5, Sarron 165.5, Schwantz 162.5, Magee 138.5, Chili 122.5

Legtöbb egyéni győzelem : Kevin Schwantz 6 (Lawson:4, Rainey:3)
Legtöbb nemzeti győzelem : USA 13 (Ausztrália:1, Olaszország:1)
Legtöbb pole: Kevin Schwantz 9 (Lawson: 2, Rainey:3)
Legtöbb Schwantz-Rainey-Lawson dobogó: 9
Legtöbb dobogó: Eddie Lawson 13 (Schwantz:9, Rainey:12)

Világbajnok (500cc): Eddie Lawson
Világbajnok (250cc): Sito Pons
Világbajnok (125cc): Alex Criville
Világbajnok (80cc): Manuel Herreros

Még ma is aktív pályák:
Phillip Island, Jerez, Laguna Seca, Misano, Assen, Le Mans, Donington és Brno

ugrás fel