Az utolsó probléma-morzsák is elgurulni látszanak a magyar Moto-GP pálya építése el?l, olyannyira, hogy az ünnepélyes alapk?letétel közben már munkagépek túrták a leend? vonalvezetés területét. A kivitelez? cég szerint már 2009 nyár közepére motorozható állapotra lesz kész a pálya, és biztosnak tartja, hogy megrendezhetik a szeptemberi magyar futamot. Szetpember 20. Erre koncentrál mostantól kezdve mindenki, a visszaszámlálás elindult, 10 hónap van még hátra.
A 200 millió eurós beruházás 30%-a képvisel magyar tulajdont (Magyar Turizmus Zrt.), a t?ke oroszlánrészét, 70%-ot a spanyol WCM S.L. cég vállalta magára. Persze nem csak a pályát kell felépíteni: wellness szállodák, szórakoztató centrumok, éttermek, apartman házak sokasága n? majd ki a földb?l egy éven belül, hogy az odautazó turistáknak kényelmet és luxust biztosítson. De nem csak rájuk gondoltak: a f?ring mellett gokart pálya, motoros iskola, vezetéstechnikai továbbképz? centrum, autós élménypark lát majd napvilágot. Látogatót meg várnak sokat: többek között Ausztria, Szlovénia, Horvátország vagy épp Olaszország motorsport rajongóiból töltenék fel a lelátókat, a hazaiakon kívül persze – no meg ne feledkezzünk meg a televíziós közvetítésekr?l, melyeket 207 cég vásárolt meg világszerte, és melyek szintén messzire vihetik hazánk hírét.
A tribünök 80.000 f?t tudnak majd leültetni, de az egész versenyhétvége idejére még ennél is több, 100.000-120.000 embert várnak, akiknek pénze, durva számítások alapján közel kétmilliárd forint maradhat majd a nagy sávolyi befektet?k és a kis sávolyi magánemberek zsebében. „Nehéz errefelé a megélhetés, ráadásul az utóbbi id?ben a hanyatló balatoni turizmus miatt az ilyen jelleg? bevételi források is visszaestek.” – mondta el Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, majd hozzátette, hogy a felépül? komplexum legalább 800 új munkahelyet teremt majd a térségben. Illetve teremtett már most is: a sávolyi nép férfi emberei egyengetik a földeket ezekben a percekben is, és vettek részt a korábbi munkálatok során. Az építés, a kivitelez?k szerint, januárban indulhat majd látványos fejl?désnek, addig inkább az el?készületekre koncentrálnak.
A 4232 méter hosszú pályán 310 km/h feletti végtempót becsülnek a királykategória motorjainak, ami eléggé tempós – habár a célegyenes nem olyan sokra, 840 méterre rúg. Egyenl?en lesznek majd jobb- és bal kanyarok, szám szerint 8-8 darab, a pálya forgása az óramutató irányával ellentétes. Hasonlítani fog a valenciai Ricardo Tormóra, de nem vonalvezetésében, hanem a néz?terek kialakításában csupán: itt is stadion-szer? pástot hoznak majd létre, melyben bármelyik lelátóról belátható lesz majd az összes kanyar. Néhány kanyarkombináció azért akad, ami hajaz a spanyol ringre, de alapvet?en szélesebb, tempósabb és ritmusosabb lesz a Balatonring.
Augusztus környékén, a magyar MotoGP pálya hírének felröppente után nem sokkal, a Balaton-törvényre hivatkozva visszadobták a terveket. Most Dr. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke ismertette a törvényben eszközölt változásokat, melyekkel átmin?síthették a mez?gazdasági területeket. A befektet?k és a kivitelez?k szerint is még id?ben vannak, terv szerint halad a gépezet. Ötmillió euróba kerül minden évben a versenyrendezési jog, a licensz, mely többszörösen megtérülhet, ha valóban sok embert tud a környékre vonzani a motorsport, a Balaton, és a régió szeretete. A sajtótájékoztató végén felszólalt Talmácsi Gábor is, aki sz?kszavúan csak annyit mondott, hogy reméli, az új, 250 köbcentis motorjával jól teljesíthet majd a hazai versenyen, és hogy az a sok lelkes magyar, akik eddig Brnóban lengették a nemzeti lobogót, most majd ide is ellátogatnak.
Legutóbbi hozzászólások