EST. 2002

A baj az egygumis rendszerrel



Ordas csúsztatás volna azt állítani, hogy sötét fellegek gyülekeznek a MotoGP egygumis rendszere körül, mindenesetre az els? felh?pamacsok megjelentek. Nem könny? mindenkinek a kedvére tenni, a technikai sportágakban meg f?képpen nem.


A bejelentések megtörténtek, minden hivatalos: id?rendi sorrendben haladva, els?ként a Michelin adta közre, hogy elhagyja a gyorsasági vb királykategóriáját, nem ad be pályázatot az egyedüli beszállítói szerepre, aztán pedig megérkezett a Nemzetközi Motorsport Szövetség menetrend szerinti közleménye, mellesleg a motorsport történetének eddig volt tán legsz?kszavúbb kommünikéje, melyben hitelesítették az egymumis rendszert magát, és a Bridgestone-t, mint beszállítót.

Ez az átállás persze rögvest egy sor technikai és versenyképességi problémát vet fel egy csomó csapatnak, és itt els?sorban a Valenciában utoljára michelinez?kre gondolunk. De nem lesz fenékig tejfel a most japán gumikon futók élete sem. Hogy miért? Mert egyszer?en vége lesz annak a világnak, amelyhez ezek az emberek eddig hozzászoktak.

A Bridgestone lakonikusan közölte, hogy ugyanakkora büdzsével vág neki a 2009-es szezonnak, mint az ideinek tette (2008-ban tizenegy motort láttak el gumikkal, jöv?re a komplett mez?nyt ?k szerelik), ez pedig inkonzisztenciát vált ki azzal a – valahol szintén érthet? – pilótai hozzáállással szemben, amely minél több gumifajtát, minél több keveréket, minél több szerkezetet, minél több rain abroncsot és persze minél nagyobb tesztelnivaló mennyiséget óhajt.

Az eredmény tehát az, hogy a paddockban áll a bál: pletykák és szóbeszédek mentén próbál mindenki felépíteni valamiféle álláspontot, miközben persze biztosat senki nem tud. Ha a Bridgestone költségvetése marad, az a józan paraszti ész szerint annyit tenne, hogy húsz gumit kap mindenki egy hétvégére, tíz els?t és ugyanennyi hátsót, vagy nyolc els?t és tizenkett? hátsót, kétféle keverék közül lehet választani, egyféle szerkezet van, oszt’ jónapot. Lehet fanyalogni, de nem nagyon érdemes: lesznek olyanok, akik vesztenek a bolton, mert momentán csókosak, privilegizált helyzetben vannak. Mert megérdemlik. Jöv?re már senki nem érdemel többet a másiknál, legalábbis gumikérdésben nem. Vesztesek tehát nemcsak hogy lesznek, de egy kicsit mindenki vesztes lesz.

PEDRO SA

Bridgestone-hirdetés az olasz sajtóban: ‘Pedro tudja, hogy jobb a Bridgestone. Válts te is BT016-ra.’

De így van ez rendjén. Emlékezhetünk azonban, hogy a Pirelli-féle egygumis rendszer a Superbike-ban hogyan rántotta vissza a szakadék szélér?l az ugrani készül? sorozatot. Nem csúcstechnikás fejlesztésekkel vívták ki a ‘szakma’ (pilóták, csapatok, közönség…) elismerését, hanem kiegyensúlyozott, kiszámítható szállítással és egy valóban igazságos rendszer kiépítésével, m?ködtetésével. Az eredmény pedig magáért beszél. A GPOne ‘veszteseinek’ le kéne nyelni ezt a békát, és remekbeszabott viadalokat futni jöv?re – ez az egygumis rendszer egyik (legf?bb) célja.

A diplámáciai gépezet természetesen forog. Carmelo Ezpeleta a sepangi Maláj Nagydíj után állítólag Webber úrral, a Michelin sportigazgatójával tanácskozott. Mégis mir?l?

ugrás fel