Miközben tart a nyári szünid?, újból vád alá helyezte a sportsajtó a MotoGP-t, mondván: az ‘új formulás’, 800-as prototípusok legalább olyan veszélyesek, ha nem veszélyesebbek, mint a korábbi, ezresnek mondott osztály masinái. Azaz a lökettérfogat-csökkentéssel semmit nem sikerült elérni, ami biztonságossági célkit?zés lett volna. Az elmúlt hetek-hónapok versenyein megannyi int? jel figyelmeztetett egyszer? néz?t és bennfentes szakembert egyaránt: esések és sérülések, néhol felettébb érdekes balesetek… az amúgy sem túl népes, tizennyolc f?s rajtrács meg csak fogyatkozik – vagy, jobb esetben, cserél?dik.
Az alapvet? probléma korábban, emlékezhetünk, a túlzottan nagy teljesítmény volt. Ezt, ha sikerült is valamiképpen megoldani, jött a helyébe egy új, sokkal összetettebb nehézség: az elektronika egyrészr?l, a kísérleti gumiabroncsok a másikról. Ingoványos. A motorok vezérl?szoftverei voltaképpen GPS-technológiát alkalmaznak, hogy az er?leadást méterr?l méterre ellen?rizzék, azonban gyakoriak az interferenciák, amelyek gyengítik a hatékonyságot, és olyan bukásokhoz vezetnek, mint az illusztrációban megfigyelhet?.
Ami a gumikat illeti, a tartósság és a menetstabilitás csúcsfokát érték el mára, ugyanakkor sokkal kiszámíthatatlanabbak is: az ideális ívr?l letérve nem egy esetben okoztak váratlan meglepetést a kanyarsebességben minden korábbi fejlesztést ver? Michelinek és Bridgestone-ok.
Éppen ezért Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnöke szabálymódosítási csomagot terjeszt a konstrukt?r?k bizottsága, az MSMA elé, méghozzá a soron következ?, brnói nagydíj el?estéjén, augusztus 17. hétvégéjén. Hogy milyen tartalmi változtatások szerepelnek a pakettben, azt nem tudni, de nem elképzelhetetlen, hogy a pályák koncepciózus ‘biztonságossá tétele’ után magukra a prototípusokra kerül a sor, hogy a versenyeken a látványosságot az el?zések, és ne az esések nyújtsák. Az aktuális, 2008-as szabályozásoz aligha nyúlnak, azonban a jöv? MotoGP-jét érint? kérdésekben mérföldk? lesz Brno.
Legutóbbi hozzászólások