Egy rajzvázlat, egy makett a blokkról és némi háttérinformáció, ennyi látott napvilágot egyel?re a Benelli új, készül? munkájáról, amellyel a gyár a 600-as szupersport kategória hullámai közé veti magát. A projekt, ha úgy tetszik, teljesen meghökkent? – de legalábbis váratlan húzás: soros négyhengeres és egy egyedi futóm?. Milánóban az ?szi Eicmán talán már ott lesz a prototípus is.
Régóta grasszálnak már a világhálón hírek egy lehetséges Benelli-négyhengeresr?l, de minden forrás egy V4-es Superbike-ról vélt tudni. Ennél azonban cizelláltabb a helyzet, Pesaróban ugyanis soros elrendezésben vélnek gondolkodni, és nem ezres, hanem hatszázas lökettérfogatban. Ilyesmivel a soha meg nem született Gilera 600 óta nem kísérletezett olasz márka, ami valahol érthet? is, hiszen a japán dominancia kézzelfogható a szektorban… valóságos akadálypálya, telis-teli buktatókkal, ha a piaci hatékonyságot (vagy a motorsportbéli eredményességet – a kett? persze szorosan összefügg) vesszük alapul, mint célt. Tudjuk ezt annak ellenére, hogy a Triumph-nak példa érték? avantgárd küldetést sikerült beteljesítenie a Daytonával, s ez alaposan motiválhatja a többi európai gyárat: igen, kérem, meg lehet csinálni! Széllel szemben is…
Felmerül a kérdés, és jogosan, miért nem a háromhengeres megoldással próbálkoznak. Talán éppen a renomé miatt – nem szeretnének a Triumph által kitaposott ösvényen járni, ki tudja, de nyilván biztosak benne, hogy az er?s távol-keleti konkurrenciával egy színvonalú gépet képesek alkotni. Innováció és önbizalom, ez kell… na meg teljesítmény. A meglehet?sen ‘húzott’ méretezés? (furat x löket: 65,5 x 44,4 mm), nagyvonalú szelepátmér?j? er?forrás az els? kiszivárogtatott adatok szerint 95 kW-os teljesítményt ad le – 129,2 LE – 15.500 percenkénti fordulaton, köszönhet?en a házi fejlesztés? elektronikus vezérlés hathatós közrem?ködésének is (ennek neve a keresztségben B.E.I.M., magyarul Benelli Electronic Ignition Management).
Ahol a Quattro nagyot durrant, az mégsem a gépház, hanem a futóm?. Nem a hagyomány útját járják: a BX-széria offroad-motorjairól ismert, EFA néven futó szabadalmat reciklálják, amelynek lényege gyakorlatilag az, hogy egymáshoz illesztett karbon lapocskák látják el a teherhordó szerepet. Az els? traktus kísértetiesen emlékeztet a Bimota Tesi felépítményére, s ez sem véletlen – ha ideszúrjuk azt a nem lényegtelen adalékot, hogy a Benelli jelenlegi m?szaki vezet?je az a Pierluigi Marconi, aki korábban, bimotás korszakában maga tervezte meg ezt a fajta els? futóm?vet, egycsapásra minden világossá válik. Összességében elmondhatjuk, hogy még nem sokat tudunk, de az biztos, hogy a Quattro kívül esik minden eddigi sémán, s egészen új perspektívából közelíti meg a szupersport kategóriát. ?sszel vélhet?en skiccnél már többet mutatnak nekünk a benellisek.
Legutóbbi hozzászólások