EST. 2002

Laguna Seca: Rossi nyeri az évad versenyét


Ordas ráfaragás volt korsó sörrel ülni le a kanapéra USA GP-t nézni – pedig a jelek egyértelm?ek voltak. Casey Stoner beszákolta a hálóba az összes szabadedzést, már a legels?n körrekordot ment, majd az id?mér?n kiherélte a mez?nyt. A fogadóirodák gyakorlatilag a feltett pénzt adták volna vissza a Casey-gy?zelemre, ezek után nem csoda, hogy egy hót unalmas futamot vártunk: Stoner arannyal, Rossi ezüsttel, a bronzra pedig iksz, akár Spies is odaérhetett volna, az összetett szempontjából totálisan mindegy. Szóval a jelek megvoltak, a sör mégis kiborult, az addig lenyelt kortyokat pedig böfögés formájában láttam viszont az akciók okozta felszisszenéseknél. Kellett ez nekem? Naná, hogy kellett! És nem csak nekem, nekünk, a többi motorsport?rültnek, hanem a sorozatnak, a pilótáknak, a szponzoroknak egyaránt. Ez egy igazi futam volt, éles, vérre men?, vel?t facsaró csata. Nem is csata: harc. Nem is harc: forradalom, a királykategória forradalma, ami közel egy éves szunnyadásából felköhögve újra tudott negyven perc szórakozást adni, az eddigi formaegy-szagú unalmat lesöpörve az asztalról.

A szervezés hamisíthatatlanul amerikás. Magánklinikán összerakott szilikonvölgyek hordják a táblákat, egy hasonló forma vibráló hangon skandálja a himnuszt, az Egyesült Államokét persze, a lelátókon pedig a sok hazafi: a szügyre tett kéz alap, a jobbak szalutálnak is hozzá, a légi hader? díszköre azonban elmarad. Tom Cruise és Katie Holmes is kíváncsi a futamra, imádja ?ket a kamera, egy jó pofára minden motor mellett megállnak. De szép ez Istenem, indul az instant-show, és még a verseny is unalmasnak ígérkezik: tuti recept, hogyan kell megfojtani a vasárnap estét. Aztán elindulnak, és minden egy szemhunyásra változik meg. A Dottore akkorát rajtol, hogy már-már elhisszük, hogy szeret jól rajtolni. Stoner persze hozza a szokásos formát, a Ducati ereje rápasszírozódik a lejt?s aszfaltra, ahogy elhagyják az els? sort. Dovizioso el?kerül a semmib?l, és lecsap. Figyelem, még csak egy kanyart sem vettek be, és a néz?k 50%-nak máris „jó”. Lorenzo egy pillanatra elveszi Andreától a jobb helyezést, a következ?ben már törött bokával fekszik a sóderban. Évek óta nem láttunk ekkora nyújtott szaltót a motorsportban, Jorge kínai akciója öröm és kacagás volt ehhez a highside-hoz képest – legalábbis kívülr?l, a törési kár most reméljük, nem rúg majd akkorára. Stoner, tegyük hozzá, teljesen jogosan, már az elején megkezdi a szökést. A kör felénél már két motorhossznyi el?nnyel döntöget, amikor szintén a semmib?l megjelenik mellette Rossi, és megel?zi. A következ? egy kört lazára veszi az ausztrál, aztán jön a téboly. Stoner egy könnyed féktávon bemenést tervez, egy el?zés-light-ot, Valentino viszont nem. Bár Stoner egy pillanatig el?re vág, Rossi teljesen abnormális helyen, a dugóhúzó bementénél szúr vissza az ausztrálnak. Itt kapja a közönség az els? öklöst, ami jelen esetben kómába küld mindenkit. Aztán jön a következ?: a dugóhúzó kijáratát Vale a murván hagyja el, Stoner meg neki koccan a Yamahának. A Dottore nyíltan vállalt fegyvere ez: el?zz lehetetlen, különösen veszélyes helyeken, ezzel összezavarod az ellenfelet. Casey gyakorlatilag agyvérzéshatáron kergeti ezután két körön keresztül a pimasz Dokit, de mind hiába: a yamahás defenzíven veszi a pálya mindent eldönt? els? kanyarját, ahol el?zni lehetne.

Stoner pár attak után lenyugszik, pontosan tudja, mi történik. Rossi az egyetlen üt?kártyáját készül kijátszani, a koreográfia kimerül az ausztrál idegesítésében, nem engedi el?zni, és úgy néz ki, célt is ér: az #1-es Desmosedici közel négy tizeddel lehetett volna gyorsabb a #46-os M1-nél, ha utóbbi nincs el?tte. De el?tte volt, és valljuk be, négy tized ide vagy oda, Valentinot nem könny? megel?zni. Míg ?k ketten külön versenyüket futják – hiszen a következ? boly b? egy másodpercet fal be körönként -, a dobogó aljáért is indul néminem? csörte. El?ször Hayden hiszi azt, hogy megint táncolhat a Laguna Seca-i dobogón, majd Dovizioso gondol hasonlót, de a nevet? harmadik, Chris Vermeulen gyakorlatilag vacillálás nélkül el?zi meg mindkettejüket. Az okosok, akik nem vártak michelinest a dobogóra, jól vártak, igazuk lett. Viszont a negyedik helyen kialakuló pikáns helyzet egészen az utolsó négy körig feloldatlan maradt: Nicky vagy Dovi? Michelin-Honda párbaj a javából, ha azt a nem mellékes tényt elfelejtjük, hogy Dovizioso gyakorlatilag egy Trabanton ül Hayden gyári gépéhez képest. Épp ezért lehetett olyan fenemód elégedetlen a Kentucky-Kid a végén – hiszen ezt a játszmát az olasz vitte.

Az elején semmi változás. Huszonpár kör elment a versenyb?l, és minden forduló test-test elleni küzdelmet hoz az élen. 1:21,8-akat mennek stabilan, Stoner kis hiba és az ebb?l fakadó lemaradás után két rundó alatt zárkózik vissza, 1:21,4-el megfutja a verseny legjobb körét. Ekkorra már mindenkinek teljesen világos, hogy Casey csak altat, és a megfelel? pillanatra vár, hogy lecsaphasson. De tud-e? A célrarában elfékezi magát az ausztrál, és a homokba vezeti a Ducatit. Ez már önmagában dönt? jelent?ség? lenne, de Casey még el is esik a motorral. Tavaly óta el?ször fordul el?, hogy Stonert sikerül idegileg fel?rölni. A 18 másodperces hátránnyal már semmit nem lehet kezdeni, ez egyértelm?. A Dottore kis híján leesik a motorról, amikor betáblázzák neki Casey 17 másodperces hibáját: még 7 kör és övé a huszonöt. Vermeulen becsületesen hozza a harmadik helyet, az #1-es Ducati elkezdi megint szórni az 1:21,4 körüli id?ket, de immár feleslegesen: Valentino viszi haza az aranyat, hogy a nagy nyári szünet el?tt nagyot sóhajtva, 25 pontos el?nyb?l várhassa a folytatást. Dovizioso életében el?ször jár itt, övé a negyedik hely, ami mellesleg a legjobb michelines, és a legjobb hondás pozíció, egy szekundumot ver arra a Haydenre, aki gyakorlatilag itt n?tt fel – érik a gyári motor az olasznak. A Casey-Vale meccs után olyanokon már fel sem kaptuk a fejünket, hogy Melandri vélhet?en utolsó ducatis futamán katasztrofális kezdés után kiállt, vagy hogy Edwardsot elverte a törött kez? de Angelis, aki Dovihoz hasonlóan most járt itt el?ször. Mellékes dolgok ezek ahhoz a gyilokhoz képest, ami 22 körön keresztül pattanásig feszítette az idegeket. A régi agresszív Dottore és a szokásos agresszív Stoner voltak ezek, és lehet még valaminek örülni: a kézfogásnak a dobogón. Remélhet?leg ez nem fog Biaggi- vagy Gibernau-afférrá beérni. Nagy verseny volt ez, emberek! Ordenáré nagy, lesz mit megemészteni a következ? négy hétben!

Laguna Seca, végeredmény

1. Valentino ROSSI ITA YAMAHA 44’04.311
2. Casey STONER AUS DUCATI 44’17.312
3. Chris VERMEULEN AUS SUZUKI 44’30.920
4. Andrea DOVIZIOSO ITA HONDA 44’39.212
5. Nicky HAYDEN USA HONDA 44’39.974
6. Randy DE PUNIET FRA HONDA 44’41.979
7. Toni ELIAS SPA DUCATI 44’45.940
8. Ben SPIES USA SUZUKI 44’46.238
9. James TOSELAND GBR YAMAHA 44’47.330
10. Shinya NAKANO JPN HONDA 44’48.702
11. Jamie HACKING USA KAWASAKI 44’50.569
12. Sylvain GUINTOLI FRA DUCATI 44’59.584
13. Alex DE ANGELIS RSM HONDA 44’59.832
14. Colin EDWARDS USA YAMAHA 45’06.691
15. Loris CAPIROSSI ITA SUZUKI 45’12.518
16. Marco MELANDRI ITA DUCATI 45’15.273
17. Anthony WEST AUS KAWASAKI 44’34.872

Az els? körben kiesett

Jorge LORENZO SPA YAMAHA

ugrás fel