EST. 2002

Le Mans: Rossi utcahosszal nyer és az élre áll

A Francia Nagydíjon kilencvenedik (90.) világbajnoki futamgy?zelmét ünnepli Valentino Rossi – ennek örömére utasként érkezik a parc fermeé-be, úgy hogy az örökranglistán épp beért Angel Nieto vezeti az M1-et… óriási gesztus, két óriási sportember, száznyolcvan vb-siker a nyeregben. Története talán legnagyobb diadalát aratja a Yamaha: Jorge Lorenzo sérülten, összetörve, összedrótozva hozza másodiknak a gyári csapat másik motorját, Colin Edwards pedig harmadik a Tech 3 színeiben.

Micsoda csomagot kaptunk ma a gyorsasági vébét?l… köszönjük szépen ezúton is. Történelmi napnak lehettünk tanúi, ha csak a képerny?kön illetve kivetít?kön keresztül is: három Yamaha márkajelzés? motor végzett a dobogón – ilyesmi a 2001-es Német GP óta nem fordult el? – , Rossi átvette a vezetést az összetettben és behúzta idei második huszonötösét is, hatalmas el?nnyel nyerve Le Mans-ban, a kalendárium egyik – ha nem a – legkellemetlenebb ringjén. Van ünneplés, vannak megható pillanatok, van show – végre megint az emberi arcát mutatja a MotoGP.

Nagy verseny volt. A Doki borzasztóan rajtol, de aztán fölhozza magát szokása szerint. Pedrosa, Stoner és Edwards alkotják az élbolyt, jó ideig elvannak egymással, aztán némi látványos adok-kapok után Valentino megkezdi nagy monológját, ami kitart a kockás zászlóig. ?rült tempó, szédületes lapra fektetések még akkor is, amikor bizony szabályosan esik az es?. Csillagos ötös. És ugyanez az osztályzat jár a csapattársnak, a debütánsnak – Jorge Lorenzónak, aki mankóval és tolószékkel közlekedik, a gipszet az els? szabadedzések el?tt dobta le, de a nyeregben egészséges, mint a makk: gyors, agresszív, valódi klasszis. Micsoda felzárkózás, már megint, a csúnya rajt után… hogyan ment át mindenkin!?

Nagyot ütött a Yamaha az ellenfeleken. Ilyen márka ez: az egyik gyári pilóta ilyen gumival, a másik olyannal, a harmadik meg ugye privát. Igazi er?demonstrációt láttunk – és miben rejlik az er?? Ugyanolyan motorok, amelyekb?l eltér? technikusi háttérmunkával külön-külön ki lehet hozni az eredményt. A többiek ma bizony meg lettek verve.

Pedrosa egész jól ment, képes gyorsan motorozni, de sokat rontott – és a párharcokat rendre elveszítette ezúttal is. Nem mintha szégyenében a föld alá kéne bújnia a negyedik helye miatt, de ennél többet várna az ember, több tüzet, agilitást, bevállalást. És nem csak egy körön. A Suzuki ötödik Vermeulennel, ami nem rossz, ám ha a fordulónként átlagosan egy másodperces lemaradást nézzük, már árnyaltabb a kép. Így távoli marad a dobogó… Alakulnak a kék motorok, Capirossi is gy?jtögetett néhny pontot, de például a sz?k kanyarokban még sokat kell javulniuk.

Doviziosónak megint nem sikerült megragadnia az élbolyban, ami nagyrészt köszönhet? volt annak, hogy Toseland nekiment a verseny kezdeti szakában. Hayden leszakadt, pedig egész szépen kezdte a nagydíjat, De Puniet-t, a hazaiak kedvencét el?zi meg a befutónál – ? sem váltotta meg a világot a privát Hondával, ahogy De Angelis sem. Ha Önök még nem láttak versenypályán tekerg? láncot, akkor feltétlenül nézzék meg a verseny ismétlését valamelyik csatornán, az ilyesmi ugyanis tényleg ritkaságszámba megy: szegény Hopkins maradt végáttétel nélkül (Capirossi bontotta le egyébként, nem magától pottyant a földre). Más? Ja igen, a ducatisok… ha valakiknek fekete napjuk volt, akkor nekik: Elias tizenegyedik, Guintoli tizenharmadik, Melandri épphogy elcsíp egy pontot (az olasz els?ként áll ki es?re hangolt cseremotorért, ami nehézségek árán indul el). Stoner az elején harcolt, amikor motorhiba miatt a pálya szélére kényszerült (el?ször úgy t?nt, mintha eltévedt volna, de nem), ráadásul pont ott, ahonnan még majd’ egy teljes kört kellett abszolválnia a boxig. Odarollerezvén aztán felült a tartalékmotorra, amin defektes lett az els? gumi.

Két hét múlva jön az Olasz Nagydíj, a toszkán hegyek… hazai pálya Rossinak, aki világbajnoki éllovasként érkezik meg a Mugellóra. Lorenzo és Pedrosa pontazonossággal állnak a Doktor mögött (94-94), Stoner 41 egységnyi hátrányt jegyez.

MotoGP, Francia Nagydíj

1. Valentino ROSSI ITA YAMAHA 44’30.799
2. Jorge LORENZO SPA YAMAHA 44’35.796
3. Colin EDWARDS USA YAMAHA 44’37.604
4. Dani PEDROSA SPA HONDA 44’40.956
5. Chris VERMEULEN AUS SUZUKI 44’52.561
6. Andrea DOVIZIOSO ITA HONDA 44’53.194
7. Loris CAPIROSSI ITA SUZUKI 44’58.605
8. Nicky HAYDEN USA HONDA 44’58.794
9. Randy DE PUNIET FRA HONDA 45’00.143
10. Shinya NAKANO JPN HONDA 45’01.621
11. Toni ELIAS SPA DUCATI 45’05.953
12. Alex DE ANGELIS RSM HONDA 45’07.015
13. Sylvain GUINTOLI FRA DUCATI 45’22.837
14. Anthony WEST AUS KAWASAKI 46’00.106
15. Marco MELANDRI ITA DUCATI 46’10.422
16. Casey STONER AUS DUCATI 44’47.085

Kiestek

John HOPKINS USA KAWASAKI 25’36.029
James TOSELAND GBR YAMAHA 3’19.828

ugrás fel