EST. 2002

Sanghaj, Q1: Rossi, Bautista és Bradl a leggyorsabbak

Napjaink egyik legnagyobb ökológiai problémája az elsivatagosodás, ami a sanghaji versenypálya környékét is sújtja: a lehangolóan pangó lelátók el?tt Rossi villan a MotoGP-sek els? szabadedzésen, Stoneré a második id? a napi összetettben, de ? az FP2 f?szerepl?je. Pedrosa is megy, Lorenzo is, egészen, amíg egy bukás meg nem állítja… komoly gondban a listavezet? spanyol. A 250-ben Bautista mellett Kallio, Barbera és Lüthi a virtuális els? sorban, a 125-ben a német Bradl vezet, Talmácsi ötödik – Corsi és Gadea között.

Párás, meleg id?, izzasztó fajta, de a gumik jól bírják – egyel?re – , így aztán egészen kedves id?eredményeket érnek el a pilóták a szabadedzéseken. A ‘megdöntend?’ Rossi délel?tti fordulója, az egyetlen két percen belüli kör mindezidáig. Van azonban reményünk egy szoros versenyre, mert Casey Stoner Ducatija számára kellemes terepnek bizonyul Sanghaj, szemben az Ibériai-félszigeten tapasztalt nehézségekkel. 52 ezred a különbség kettejük között.

Lorenzo épphogy kijött a kórházból, máris rásérült egy korábbi törésére, bal bokája sínylette meg esését a pénteki szabadedzésen, magyarán jól szétvágta magát. De Costa doktor szerint képes lesz rá, hogy rajthoz álljon, meg tudja csinálni. Botorság volna megfeledkezni Pedrosáról, aki egyel?re mintegy két tizedet szenved el, és a meglepetés-ember Nakanóról, aki negyedik a puha gumikkal. Az ötödik helyt?l lefelé is vannak különlegességek, Hopkins, Hayden, De Angelis, Capirossi és Dovizioso jelenléte az elejében színvonalas szórakozást ígér a kés?bbiekre, itt bármi lehet.

Keveredik tehát a régi és az új technika, keverednek a Michelin és a Bridgestone abroncsait használó pilóták, fejl?d? ágon a Suzuki és a Kawasaki – a rizlások új fejlesztésekkel tarsolyukban érkeztek meg Kínába. A japánok számára fontos ez a futam, egyrészt az anyaország földrajzi közelsége, másrészt a hatalmas és n?ttön növekv? kínai piac okán: mondani sem kell, hogy a négy szigetországi márka ‘oligarchái’ személyesen asszisztálnak a GP-hez. Mi több, a suzukisok már Capirossi szerz?déshosszabbításáról tárgyalnak, meggy?zte ?ket az olasz oroszlán ereje és az általa képviselt hozzáadott érték a motorfejlesztésben.

A megszokottnál jobban szenved Toseland az els? napon, Melandrit, bár térdre kényszeríti egy technikai hiba, a második felvonáson már javít (még így is tizennegyedik, két másodperc plusszal, de ez is javulás). Még nagyon az elején vagyunk, veszteségek (lásd: Jorge) már most vannak, de semmi sem d?lt el – hogyan is d?lt volna. Rossi-Pedrosa-Stoner csata kezd körvonalazódni vasárnapra, de a meglepetés is benne van a leveg?ben. Azon ugye senki nem lep?dik meg, hogy már a felvezetésben hivatalossá vált, hogy 2009-t?l a világbajnokság elkerüli Kínát?

MotoGP, szabadedzések: összevont id?eredmények

1. V.ROSSI ITA YAMAHA 1’59.906
2. C.STONER AUS DUCATI 2’00.163
3. D.PEDROSA SPA HONDA 2’00.361
4. S.NAKANO JPN HONDA 2’00.553
5. J.HOPKINS USA KAWASAKI 2’00.591
6. N.HAYDEN USA HONDA 2’00.607
7. A.DE ANGELIS RSM HONDA 2’00.931
8. L.CAPIROSSI ITA SUZUKI 2’00.964
9. A.DOVIZIOSO ITA HONDA 2’00.974
10. C.EDWARDS USA YAMAHA 2’01.064
11. T.ELIAS SPA DUCATI 2’01.326
12. C.VERMEULEN AUS SUZUKI 2’01.504
13. J.TOSELAND GBR YAMAHA 2’01.798
14. M.MELANDRI ITA DUCATI 2’01.913
15. A.WEST AUS KAWASAKI 2’01.984
16. R.DE PUNIET FRA HONDA 2’02.026
17. S.GUINTOLI FRA DUCATI 2’02.348
18. J.LORENZO SPA YAMAHA 2’02.480

Érdekes kis turnus volt a nyolcadlitereseké, talán inkább a pályán kívüli történések miatt – az IRTA csütörtöki közgy?lésén ugyanis gyakorlatilag megszületett a döntés, miszerint a következ? évadtól minden 125-ös versenyz?nek egyetlen motor áll majd rendelkezésére. A megszorító intézkedést vélhet?en a 250-re is kiterjesztik majd. Aztán a két kínai alakulat, a francia Cluzellel és Masbou-val síkraszálló Loncin és a jelent?ségteljes gárdát felvonultató Maxtra volt a soros (John Surtees, mint tiszteletbeli elnök – az egyetlen ember, aki 500-as, királykategóriás motorral és Forma-1-es gépjárm?vel is nyert világbajnokságot az MV-nek illetve a Ferrarinak; Garry Taylor csapatmenedzser, ex-Suzuki, Jan Witteveen, mint a blokk tervez?je, ex-Aprilia… – a cél a teljes szezonos bemutatkozás a szériában jöv?re). Részletek itt: www.maxtra-racing.com.

No de vissza a pályára. Ahol Stefan Bradl a leggyorsabb Bradley Smith el?tt, aztán a WRB-ikrek, akik – fordított sorrendben – vezetik a vb-összetettet: Terol és Corsi. Talmácsi Gábor nyitja a provizor második sort, ami nem rossz kezdet, Gadea, a csapattárs aztán, és De Rosa az els? KTM-mel. 25 fok, 42%-os páratartalom, zéró közönség. A napi mérleg tehát: 3. hely az els? szabadedzésen, az id?mér?n végül 5.

Talma nyilatkozata: ‘Jobb a motor a féktávokon, és ahányszor kimentem a boxutcába, mindig egy
kicsit javult. Motivál, hogy a korábbiakkal ellentétben nem toporgunk egy
helyben, hanem folyamatosan fejl?dünk. A versenygép eleje még mindig
csúszkál egy kicsit, háromszor is eséshatáron voltam az id?mér? során, de
szerencsére mindannyiszor kivédtem. Nem rossz az ötödik hely, de ennél még
lehetett volna jobb is, ha a leggyorsabb körömben a célegyenesre ráforduló
kanyarban nem csúszik ki az Apriliám eleje. Így a következ? köröm is
odalett.’

125: Q1

1. Stefan BRADL GER APRILIA 2’13.218
2. Bradley SMITH GBR APRILIA 2’13.275
3. Nicolas TEROL SPA APRILIA 2’13.279
4. Simone CORSI ITA APRILIA 2’13.404
5. Gabor TALMACSI HUN APRILIA 2’13.445
6. Sergio GADEA SPA APRILIA 2’13.574
7. Raffaele DE ROSA ITA KTM 2’13.800
8. Mike DI MEGLIO FRA DERBI 2’13.808
9. Danny WEBB GBR APRILIA 2’13.863
10. Pol ESPARGARO SPA DERBI 2’14.127
11. Joan OLIVE SPA DERBI 2’14.157
12. Andrea IANNONE ITA APRILIA 2’14.168
13. Michael RANSEDER AUT APRILIA 2’14.180
14. Stefano BIANCO ITA APRILIA 2’14.277
15. Stevie BONSEY USA APRILIA 2’14.287
16. Efren VAZQUEZ SPA APRILIA 2’14.561
17. Dominique AEGERTER SWI DERBI 2’14.660
18. Sandro CORTESE GER APRILIA 2’14.843
19. Tomoyoshi KOYAMA JPN KTM 2’15.122
20. Scott REDDING GBR APRILIA 2’15.655
21. Lorenzo ZANETTI ITA KTM 2’15.721
22. Takaaki NAKAGAMI JPN APRILIA 2’15.735
23. Pere TUTUSAUS SPA APRILIA 2’15.959
24. Esteve RABAT SPA KTM 2’16.109
25. Pablo NIETO SPA KTM 2’16.152
26. Jules CLUZEL FRA LONCIN 2’16.354
27. Hugo VAN DEN BERG NED APRILIA 2’16.625
28. Marc MARQUEZ SPA KTM 2’16.629
29. Robert MURESAN ROU APRILIA 2’16.715
30. Robin LASSER GER APRILIA 2’17.074
31. Alexis MASBOU FRA LONCIN 2’17.115
32. Roberto LACALENDOLA ITA APRILIA 2’17.584
33. Randy KRUMMENACHER SWI KTM 2’18.049
34. Louis ROSSI FRA HONDA 2’19.498

Hogy Alvaro Bautista az idei szezon legnagyobb esélyese, azt a tabella talán nem még támasztja alá, a spanyol akciói a pályán viszont annál inkább. A 250-esek Q1-e is ezt a teóriát er?síti, a piros Aprilia ugyanis szárnyal Bauval a nyeregben – félig már zsebben a pole pozíció. Három b? tizedet ver Kallióra, fél másodpercet Barberára, aki versenyképes a Tóth-féle motorral és Rossano Brazzival a hátországban. De velük még nem fújt ki a lista, többen ott lehetnek – Lüthi például, vagy Pasini, aki 125-ösként már nyert itt, vagy Simoncelli, aki ugyan még 1’3-at kap egy körön és 7 km/órát az egyenesben, de bármire képes lehet. ?rült versenyre számítunk.

Nyolctól lefele találjuk Faubelt, aki még nem nagyon jött bele ebbe az egészbe, Aoyama a jobb sorsra érdemes második KTM-mel, Takahashi, Poggiali, Pesek – aki bukik a reggeli szabadedzésen – , Debon és Locatelli. Tóth Imi a huszadik helyen a nyitány után.

250: Q1

1. Alvaro BAUTISTA SPA APRILIA 2’05.035
2. Mika KALLIO FIN KTM 2’05.402
3. Hector BARBERA SPA APRILIA 2’05.531
4. Thomas LUTHI SWI APRILIA 2’05.853
5. Mattia PASINI ITA APRILIA 2’06.119
6. Julian SIMON SPA KTM 2’06.238
7. Marco SIMONCELLI ITA GILERA 2’06.337
8. Hector FAUBEL SPA APRILIA 2’06.675
9. Hiroshi AOYAMA JPN KTM 2’06.684
10. Yuki TAKAHASHI JPN HONDA 2’06.958
11. Manuel POGGIALI RSM GILERA 2’07.179
12. Lukas PESEK CZE APRILIA 2’07.213
13. Alex DEBON SPA APRILIA 2’07.316
14. Roberto LOCATELLI ITA GILERA 2’07.349
15. Aleix ESPARGARO SPA APRILIA 2’07.831
16. Ratthapark WILAIROT THA HONDA 2’07.885
17. Karel ABRAHAM CZE APRILIA 2’08.284
18. Eugene LAVERTY IRL APRILIA 2’08.938
19. Alex BALDOLINI ITA APRILIA 2’09.063
20. Imre TOTH HUN APRILIA 2’10.509
21. Fabrizio LAI ITA GILERA 2’11.716
22. Doni Tata PRADITA INA YAMAHA 2’12.102

Id?n túl (107%-os limit: 2’13.787)

Russel GOMEZ SPA APRILIA 2’14.742

ugrás fel