EST. 2002

Sanghaj: a HRC hozza a pneumatikus szelepvezérlést

Bár az estorili nagydíjat követ? szokásos hétf?i szeánszon nem tesztelték, a HRC-s legénység máris kész arra, hogy el?hozakodjon a legújabb fejlesztéssel, a pneumatikus szelepvezésrlés? blokkal szerelt RCV-vel. Sanghajban ott lehet a motor, igaz, er?sen kétséges, hogy bevetik-e, az ugyanis meglehet?sen kockázatos volna. Mindenesetre a pénteki szabadedzéseken Hayden és Pedrosa is mehetnek vele, aztán ki-ki egyénileg dönt, hogy vállalja-e a kockázatot avagy sem.

A kis Dani szerint nem szabad elsietni a dolgokat, és fölöslegesen hazárdírozni, bár elmondása szerint a Hondának el?bb-utóbb tovább kell lépnie. Pedrosa a spanyol Solomoto magazinnak adott interjújában nyíltan fogalmazza meg érzéseit, aggályait és álmait, de beszél a Dokiról és a sajtóval való viszonyáról is.

Egy els?, egy második és egy harmadik hely a mérleged eddig, holtversenyben vezeted Lorenzóval a bajnokságot: nem rossz, ha azt vesszük, milyen borzasztó helyzetben voltatok a szezonnyitó katari futam el?tt.

Igen, elég jól sikerült az idény eleje, elégedettek vagyunk, hiszen az el?szezon tényleg csapnivalóra sikeredett. Nagyon gyengék voltunk…

…ez azt jelenti, hogy nincs is olyan nagy szükség a téli tesztekre, nem is olyan fontos imígyen el?készíteni a versenyszezont?

A MotoGP-ben rengeteget kell tesztelni, mert minden egyes alkalommal kibukik valami, el?jön egy dolog, amit?l jobb leszel. Ha nem teszed meg, megteszi valaki más helyetted. Éppen ezért dolgozunk teljes er?bedobással a nagydíjakat követ? hétf?kön: hogy behozzuk a télen felhalmozott lemaradásunkat. Itt mindig minden fejl?désben van…

Katarban, a verseny után azt mondtad, végre megértetted, mit jelent a HRC-mítosz részének lenni. Ez akkor azt jelenti, hogy egészen eddig kételkedtél a csapat képességeiben?

Nem, nem kételkedtem, de egészen addig semmi rendkívülit nem véltem felfedezni, ami alátámasztotta volna a HRC legendás hírét. 2007-ben például, az ominózus – nem éppen pozitív – id?szakokban, semmilyen vagy igen minimális fejl?dést lehetett csak észrevenni belülr?l, nem történtek látványos dolgok. Mikor azonban sikerült megoldani a Katari Nagydíj el?tt fennálló problémarendszert, el?jött valami: a R megmutatta, hogy ha akar, bármire képes.


Úgy fest, a boxon belül is folyamatos a mozgás. F?leg, amikor felt?nik Hamane elnök úr. Ez nemcsak a Losailon volt így, de korábban több alkalommal is.

Igen, tényleg úgy t?nik, hogy szerencsés ómen az ? jelenléte. Remélem, minél többször teszi tiszteletét nálunk. Azt hiszem, mindannyian sokkal motiváltabbak vagyunk, ha valaki lökdös hátulról.


A tavalyi esztend? meglehet?sen kusza volt. A Honda rengeteg ígéretet tett, nem mindegyiket tudta beváltani. Most hogyan álltok ebb?l a szempontból? Milyen szelek fújnak Japánban?

Jól állnak a dolgaink. Az alapjaink javultak a közelmúlthoz képest, most azokon a dolgokon kell ügyködnünk, ami kevéssé tetszik. De minden esetben össze kell hasonlítanunk a jelenünket a tavalyi évvel.


Az új, pneumatikus szelepvezérlés? blokk készen áll a bemutatkozásra versenykörülmények között. Nem túl kockázatos egyb?l ‘bedobni a mélyvízbe’, most, hogy a csomagotok üt?képesnek t?nik?

Attól függ. Jelenleg elérkeztünk arra a pontra, ahonnan a csúcssebességet nem igazán tudjuk tovább növelni. Ugyanakkor mi vagyunk az utolsók, akik megmaradtunk a hagyományos, rugós szelepvezérlés mellett. Természetesen bajnokság közben átnyergelni valami újra rizikós, de ha fejl?dni akarunk, akkor ezt a lépést szükségszer?en meg kell tennünk.

A HRC-s csapatmenedszer, Yamano úr szerint az új er?forrás már ott lesz Kínában is, aztán ti, pilóták döntitek el, hogy használjátok-e.

Nem nagyon ismerem a Kínában alkalmazandó gyári stratégiákat, de szerintem így, egyik futamról a másikra bevezetni egy új blokkot eléggé sok kockázatot hordoz. Hacsak nem lesz nagyságrendekkel jobb a mostaninál. Ha közel azonos szinten lesz vele, akkor szerintem nem jó ötlet máris alkalmazni, hiszen becsúszhat egy technikai hiba vagy más jelleg?, váratlan esemény. Láttuk, mi történt Rossival a tavalyi év hajrájában. Mindennek szüksége van id?re, hogy kiforrja magát.

A Yamahák jelen pillanatban a leginkább versenyképes MotoGP motorok. Most, hogy több ízben mentetek együtt próbákon, edzéseken és tétre men? futamokon, szerinted milyen területeken jobbak a te Hondádnál?

Egyértelm?, hogy a Yamaha óriásit lépett el?re az új motor bedobásával. Tavaly középszer?ek voltak, úgy fejezték be az idényt, most pedig gyorsak és stabilak. Valójában már 2007-ben is stabilak voltak, de az önmagában nem elég – összességében vagy egy jó motoruk egy jó elektronikával.

És mi a helyzet a Honda elektronikájával? Elégedett vagy vele?

Igen, mondhatni elég jó ötleteink vannak. Tavaly eléggé be voltunk szabályozva ebb?l a szempontból. Próbálunk fejl?dni, hiszen tudjuk, hogy a Yamaha és a Ducati el?ttünk jár ezen a téren.

Katarban és Portugáliában is mentél Rossi mögött. Szerinted tényleg szenved?

Ezt elég nehéz megmondani. Folyamatosan magas szinten motorozik, és azt hiszem, még sokáig a kategória legjobbja marad sok tekintetben. Kiszámíthatatlan, sosem tudhatod, mi lesz a következ? húzása. Ugyanakkor azt hiszem, feln?ttem hozzá az elmúlt években, nagyon sokat tanultam és rengeteg rutint szereztem.

Gondolod, hogy a pr-fogások fontos részét képezik egy profi motorversenyz? életének?

Igen, napról napra jobban. Amellett, hogy jó pilótának kell lenned, egyre inkább azt várják el t?led, hogy fennarts egy imázst, egy szerepet, és a többi. A szponzorok és a szurkolók részér?l is egyre nagyobb a nyomás.

Mondd, milyen viszont ápolsz a sajtóval?

Azt hiszem, nincs különösebb baj. Egész egyszer?en igyekszem mindig a helyükön kezelni a dolgokat, mindent a maga fontossági szintjére helyezni. Ismétlem, napról napra többet vár a közönség t?lünk, pilótáktól ebb?l a szempontból, de számomra mindig is a sport-vonulat lesz a meghatározó, és nem a közönség-szerep. Ami fontos, de nem annyira, hogy elhomályosítsa a sportot. Vagy az egyikre helyezed a hangsúlyt, vagy a másikra… ha mind a kett?re akarod, az elég bonyolult feladat. Én azért vagyok ott, ahol vagyok, hogy eredményeket érjek el, nem azért, hogy reklámhordozó legyek.

Azt beszélik, hogy két Dani Pedrosa létezik: egy hétvégi és egy hétköznapi… milyen vagy a pályán kívül?

Ha ilyennek látnak, az azért van, mert borzasztóan koncentrálok a versenyek hétvégéin, nem engedélyezek magamnak semmiféle lazítást. Amikor a ringen kívül vagyok, nem összpontosítok ilyen feszülten, sokkal nyugodtabban, nyomás nélkül kezelem a dolgokat. Természetes is valahol, hogy komolynak látszom a pályán, mert odafigyelek. De otthon teljesen normális vagyok. Mint bárki más…

ugrás fel