Ha ezt keresztülnyomják a ‘zöldeken’, megeszem a tökfed?m. A mai globálisan felmeleged? világban, a szmogriadók virágkorának hajnalán a lengyelek peckesen kiálltak, és egy bajuszpödréssel azt mondták: heló emberek, van nekünk kétütem? koncepció motorunk, szeressétek! És mi szeretjük is, nem kicsit, nagyon. Hát akkor nézzük, hogy szól a polgárpukkasztás lengyel módra!
Már eleve a kétütem?ség magára vonja a figyelmet, f?leg ha egy utcai használatra szánt nagymotorról beszélünk. A mopedek 50 köbcentije ebben a m?fajban nem nagy szám, de a lengyelek hozzá nyálaztak egy nullát a végére. 500 köb ereje végzi itt a munkát, méghozzá X elrendezésben… X elrendezésben, emberek! A repül?gépekb?l megismert csillagmotorszer? elgondolással állunk szemben, egy motorkerékpárban. 4 henger, egy X alakot formálva, az egymással szemben lev? hajtókarok közös hajtókarcsapra szerelve. Egy f?tengelyfordulatnál négy munkaütem, egyenl? gyújtásközökkel operálva.
Voltak azért bökken?k, amiket a JJS Design nev? formációnak át kellett hidalnia. Például a közös forgattyúsház nem tud a négy hengernek külön-külön el?s?ríteni, így a keverék nem a szokásos helyen lép az égéstérbe. A megoldás a hengerfalakban van. Itt történik ugyanis a membránvezérlésen áthaladó benzin-leveg? mixtúra el?kompresszálása, mely ezután a hengerekbe juthat. Saját karburátor szolgálja ki az X minden „szárát”.
Bár az egymás fölé helyezett hengerek miatt kissé magasan ül az X4 500 súlypontja, keresztben mérve – volumenéhez képest – verhetetlen lesz a motor: gyakorlatilag egyhengeres szélességre lehet majdan építeni a leny?göz? café racert. Lehet majd, mivel még nincs prototípus, sajnos. A blokk koncepció azonban bizonyosan m?köd?képes: az alkotók m?helyében jó pár modellmotor ketyeg az azonos elven. A leközölt fotók mind számítógépes munka eredménye, életh?ségük megtéveszt?: biztos nem öt perc alatt csapták össze ?ket.
Hogy az er?forrás unalommentessége a külcsínben is örökl?djön, el?vették a napjainkban koncepcióreneszánszát él? café racer formavilágot. A vérpiros színnél jobbat nem igen találhattak volna a fényezésre: a motor már álló helyzetben is tüzel. Térhálós cs?váz szerepel még az alkatrész listán, no meg a körtáncot járó kipufogók. Utóbbiak a dizájnban is nagyot dobnak: ritkán látni kétütem? sárkányokat ilyen megafonokon keresztül szuszogni. Az összes vonalon érz?dik a hév és a szenvedély, mellyel a kétkerek?nek testet adtak. A gyártási költségek – ha egyáltalán lesz majd ilyen stáció – az egekbe fognak szökni, ez biztos. De kit érdekel, ha egyel?re a képekkel és a m?szaki mazsolákkal is jól lakunk? Azért szeretném hinni, hogy a kezdeti lelkesedés nem fullad meg – bár az is kérdés, hogy a lekezdetizettség mögött hány munkaóra állhat. Ami a lengyel tervez?osztag és az X4 500 között szöv?dik, az minden bizonnyal szerelem. Utóbbiból is azon ritka vad fajta, mely a csupán kukkoló önmagunkat is boldoggá teszi… Forza due tempi!
|
Legutóbbi hozzászólások