Hát itt volnánk. A Superbike el?szezonja immár hivatalosan is lezárult, a gyorsasági motoros világbajnokság f?próbája pedig a küszöbön áll, hiszen alig három hét van hátra a szezonindító nagydíjig. Szombattól egészen február 21. napjáig, azaz csütörtökig b?gnek a motorok az IRTA-teszt alkalmából Spanyolországban, pályára száll mindhárom vb-osztály és a királykategória pilótái lejátsszák a szokásos f?díjért men? gyorskörös menetet, a vasárnapi negyven perces ‘Superpole’-t.
Afféle gála ez, televíziós tömegfogyasztásra hangolt nulladik GP, de ez nem jelenti azt, hogy ama bizonyos negyven perc leteltével ne elemezhetnénk majd, f?leg, hogy a sepangi els? teszt (január 20.) óta kiderült már ez-az. Lássuk pontokba szedve, mit tudunk eddig.
Stoner és a Ducati közös er?vel átmentették a tavalyi formát a 2008-as naptári évre. Persze a Casey srácnak még mindig sajog egy cseppet a válla, de korántsem annyira, hogy ez téma legyen a továbbiakban. A pályán, a bukósisak belsejében a sérülés eddig sem éreztette hatását, nemhogy ezután. Gyors, eltökélt, kegyetlen. És az eddigi történések alapján egyértelm?en a világbajnokot kell megverni idén. Folytatódik a demoralizációs tréning Jerezben, vagy feln?nek a feladathoz a többiek – ez most a kérdés.
Eközben a ducatis különítmény többi tagja – Melandri, Guintoli és Elias – nincsenek éppen a helyzet magaslatán. A márka frontemberét?l nagyon sokat kaptak Malajziában és Ausztráliában is. Várhatóan ?k fejl?dnek még, hiszen egyértelm?, hogy Stoner képes egyedüliként a maximumot kimotorozni a hagyományosan nem egyszer? veres gépb?l. Szóval tanulni, tanulni, tanulni – ez a jelszó a többieknek, aztán majd meglátjuk.
Pedrosa talán elindul, de messze lesz legjobbjától. Eltörött a jobb keze nemrég, azaz majdnem a legrosszabb dolog esett meg vele pontosan a legrosszabbkor. Tavaly egy hajszállal maradt le a BMW-r?l, de nem volna túl egészséges részér?l, ha most mindenáron vissza akarna vágni. Egészen más motivációk vezérlik Danielt: nemcsak hogy vissza kell rázódnia a sporttevékenységbe, de még a motor alapbeállításai sincsenek meg. És hogy melyik motoré – na igen, a Honda még mindig nem döntötte el, hogy melyik változattal induljon neki a vb-nek, a pneumatikus vagy a mechanikus szelepvezérlés?vel, az új vázszerkezettel vagy a régivel netán? Szép kis kupleráj, mondhatnánk. Azért ne becsüljük le a 212-ben rejl? potenciált: ha kell? hatékonysággal tudnak dolgozni, biztos dobogóesélyes motorral rendelkezhetnek a repsolosok a bajnoki nyitányra.
Nicky Hayden megnégyszerezte er?it a távol-keleti teszteken, rekordszámba men? kört teljesített, és nyilvánvalóan instrukcióival, munkájával valamelyest a ‘saját képére formálta’ a Hondát. Százegyedszer bizonyította lojalitását, de ett?l még a helyzet nagy vonalakban változatlan marad, azaz a csapaton belül Pedrosa lesz az üdvöske, ? pedig az a jófej gyerek Kentucky-ból. Kitör-e ebb?l a szerepb?l az amerikai? És Dani rovására tör-e ki? Megtalálják-e egymást, mint nem is oly’ rég a holtszezonban? Kérdések, amelyekre hamarosan érkeznek a válaszok. Egy biztos: a Repsol-csapatok zaragozai bemutatóján mindketten úgy nyilatkoztak, céljuk a vb-titulus. Márpedig ez legfeljebb egyiküknek sikerülhet.
Remekeltek – önmagukhoz képest – a szatelit alakulatok és a 250-es jövevények: Dovizioso és De Angelis megtréfálhatják még a gyáriakat is. Nakano is elég konkrétan tért vissza a tetszhalott állapotból, t?le is kiszaladhat egy meglepetés.
A Yamahának van egy jó szériát kifogó Rossija. A szülinapos Valentino az a pilóta, aki Stoner mellett a legjobb benyomást keltette malajziai körrekordjaival és szimulációjával. De Jorge Lorenzo is letette a névjegyét a fiatos alakulatban, hihetetlenül gyorsan tanulta ki az új osztályt és igazította vezetési stílusát a michelines M1-hez. De még hosszú út áll el?tte, és ezen az úton nem szabad kapkodnia. Mindenesetre az eddig látottak alapján az volna a meglep?, ha Lorenzo nem a fels? régióban zárná a teszet, illetve ha nem a dobogós helyeken viaskodna majd a katari apertúrán.
A Tech 3 csapat a régi blokkokat használja az idény els? felében, aminek hátránya, hogy mérhet?en kisebb a teljesítménye, el?nye viszont, hogy egy kész darab, míg a pneumatikus változat fejlesztése jelenleg is folyik. Toseland és Edwards alighanem szívesebben választották volna az újat, így ugyanis izzadni fognak. Adódik a kérdés: James vajon izzadni jött a MotoGP-be? Elérhetünk arra a pontra, amikor az emberi tényez? és az egyéni motiváció válik meghatározóvá? Mennyit ér a bels? t?z a Losail célegyenesében? Meglátjuk, mi sül ki ebb?l.
Az összes érdekelt márka közül talán a Suzuki dolgozott a legtöbbet, persze szép csendben, f? alatt (a Rizla f?szponzor mellett ez nem lehetett nehéz). A kékek évek óta úgy indulnak neki a bajnokságoknak, hogy meglepetést okoznak a surranópályáról, de van jópár olyan helyszín, amit egyszer?en nem emészt meg a GSV-R. Legalábbis valahogy így volt ez eddig. Az újult er?vel támadó Loris Capirossival és a már-már állandó bútordarab Chris Vermeulennel rengeteg új fejlesztésen rágták át magukat a szakik, a hangulat kiváló, az elvárások pedig egyre magasabbak. Ez a csapat ott lehet az elején, de ehhez rengeteg szerencsére is szükségük lesz.
A Kawasaki alaposan hazavágta magát a szezonkezdet el?tt (és nemcsak ebben a szakágban). John Hopkins hat hétre lesérült, de természetesen esze ágában sem volt másfél hónapig pihenni csúnya balesete után. Egyébként a fricskák szerint Hopper egészségesen sem nagyon segítette el? a fejlesztési munkát, inkább csak magának motorozott a t?le megszokott brutális stílusban. West ráadásul még lassú is volt az eddigi felvonásokon. A motor olyan, amilyen. Eközben a varázscilinderb?l el?került OJ, azaz Olivier Jacque – egyel?re még az ág is húzza a zöldeket.
Mindezeken kívül azt is megfigyelhetjük most Jerezben, hogy miképp folytatódik a gumisok különmeccse. A Bridgestone remek versenyabroncsokkal jött el?, de kvalifikációs papucsai, finoman szólva nem álltak a helyzet magaslatán. A Michelin lépegetett el?re, ami a versenytávot illeti, az egykörösei frenetikusak. Ám a legjobb id?eredmények eddig Stoner és Rossi neveihez f?z?dnek, akik két bridgestone-os pilóta. Igaz, két világklasszis is. Összességében tehát nyakunkon az IRTA, hétf?ig a MotoGP-vel, aztán keddt?l a 125-tel és a 250-nel… err?l hamarosan. Folyt. köv.
Legutóbbi hozzászólások