EST. 2002

YZF-125R: kanyarvadász A1-es jogsihoz

A Yamaha is rálépett arra az útra, melyen a Honda már évek óta oson. Korszer?síteni kell, még ha kezdetekben el is fordulnak a hívek. Hiszen minek is tudnak örülni hazánk forrófej? tizenévesei? 30 lóer?, „kilóötven” a Lágymányosin, tuninghenger, tuning dugó, mindezt fillérekb?l. Ezek azon dolgok, amiket egy kétütem? 125-ös paripa hiánytalanul kielégített, de nem tudja egy ugyanilyen lökettérfogatú négyütem? riválisa.

Itt bizony szigorúan 15 lovat szabályoz jobb csuklónk, ahogy azt EU bácsi megmondta, és egy esetleges felújításhoz sem lesz elég félretenni a fagyipénzb?l. Viszont a motorgyártóknak van egy rossz híre, akiknek ez nem tetszik: prózaian hangzik, de ez a jöv?…

A Yamaha -hagyjuk meg- mesteri húzással, profin követte el a motornemzést. Mármint a marketing dologra gondolunk. Hosszú évek kitartó munkájával építs egy jó sorozatot, legyen benne legalább két üt?képes modell (természetesen az YZF-R sorozatnak és az R1, R6 motoroknak kell a fejünkben járniuk), majd dobj ki a piacra bármit, ami ehhez kicsit hasonló, akaszd rá a jól cseng? nevet, et voilá, kész a remekm?. Nem mintha a legkisebb YZF-R-nek szégyelleni valója lenne bármilyen téren, de azért összességében megmosolyogtató lenne egy lapon említeni nagyobb társaival, pedig a gyártó szerint a nyolcadliteresben is MotoGP-okosságok vannak.

Az er?forrás egy négyütem?, egyhengeres, vízh?téses, 4 szelepes blokk, mely a klasszikus 15 lóer?re képes 9000-es percenkénti f?tengelyfordulatnál. Eddig semmi extra, a kis CBR pont ugyanezt tudja, mint ahogy a visszafojtott kétütem? társak is, csak több káros anyag kibocsátással.

Ha a blokkban nincsen világver? tehetség, gondolnánk, a futóm? okoz majd fejtörést az ellenfeleknek, de ez az a terület, melynél végképp megkérd?jelezhet? az R1-R6-tól való egyenes ági leszármazottság. Sima teleszkópvilla elöl? Nofene, most, amikor már a robogókat is upside-down telókkal szerelik, furcsa, hogy épp egy pályaorientált szupersportgépnél nem adnak ilyenre. Cagiváék már ’92-ben a feje tetejére állították a futóm?világot, szóval ez elgondolkodtató. A hátsó alumínium leng?kar mindenesetre „tökös”, hozzá központi rugóstag kapcsolódik, mint rendesen.

Elöl 292 mm átmér?j? kétdugattyús féknyereg, komolynak mondható egy ilyen kis tömeg? motoron. Acél Deltabox váz fogja az elemeket eggyé, melyre pillantva egyb?l érz?dik a nagyoktól átvett „orra állított” vázgeometria.

A paripa amúgy küls? jegyekben is felidézi az YZF-R-ek id?sböd? tagjait, igen radikálisan és határozottan áll a lábán, mintha gy?zelemre született volna. A vékony faridom, a kecses tank, és a designban a tömegközpontosítás, mint f? elv megjelenése hihetetlen kompakt formát kölcsönöz a kis pályaördögnek. Még a kipufogó is a legújabb trend szerint alul, tömzsi dob formájában figyel. Hogy lesz-e bel?le kultusz motor, majd elválik. Az alapok adottak, már csak a tinédzserszíveknek kell eldönteniük, lesz-e szerelem.

ugrás fel