EST. 2002

A kéthengeres technika teteje: Ducati 1098 R

B?dületes. Leny?göz?. Lehet-e szavakkal leírni Borgo Panigale eleddig legüt?sebb superbike gépét. Lehetni lehet, de csak szavakból aligha áll össze a teljes kép: az 1098 R a maximum, amit a kéthengeres technikából kihozhat egy gyár. 180 lóer?, 165 kilogramm, traction control, és mindez egy közúti forgalomba helyezhet? szériamotoron.

A büszke Claudio Domenicali arról beszélt a modell sajtóbemutatóján, hogy ez nem az a helyzet, amikor egy Superbike motor replikája érkezik meg a piaci forgalomba. Az 1098 R egy Superbike motor. ‘Ha az 999 F07 már nagyon távol állt azoktól a gépekt?l, amik a kereskedésekben kaphatóak, nos, akkor az 1098-as kapcsán szemléletet váltottunk, méghozzá alaposan. Ez ugyanaz a sportmotor, ami – néhány kis változtatással – a világbajnokságon indul.’ Fontos szavak.

És az adatokat elnézegetve hihetünk is Domenicalinak. Lehengerl? karaktervonásai vannak ennek a rakétának, amik azáltal válnak még ijeszt?bbé, hogy tudjuk: ez egy Euro-3-as homogizációjú motor. Az 1198 köbcentis lökettérfogatot 106 x 67,9 mm-es furat-köket aránnyal sikerült elérni. Az olasz mérnökök 180 lóer?t hoztak ki a kéthengeresb?l 9.750 fordulatnál, a forgatónyomaték csúcsa pedig 13,7 kgm, ezt 7.750 percenkénti fordulat mellett hozza a blokk. A motor fels? része és a karter nagy szerkezeti merevség? öntvény, amit a kés?bbiek folyamán még biztosan fejleszt a bolognai reparto corse. Az er?forrás beltartalma, a dezmodromikus hajtás és egyes alkatrészek – például a titánium szelepek – azonosak a majdan Superbike-ban használatos motoréval.

Meger?sítést nyertek a 63,9 mm-es szórásból való, ellipikus keresztmetszet? szívócsövek, de megduplázódott az injektorok száma: a kéthengeres éhét két befecskendez? egység csillapítja, ugyanakkor módosult a váltó is, amenynek áttételei kisebbek lettek. Sokkalta kevesebbet is nyom a blokk: három és fél kilóval könnyebb az 1098-énál.

Csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a felszereltségr?l is. Mindenekel?tt a felfüggesztésekr?l kell megemlékezni: itt minden Öhlins, megfelelve az ‘R’-szériás Ducati-tradíciónak… a rugóstag ráadásul az a TTX, amit az idei versenyévadra fejlesztettek ki a MotoGP-ben. Ez az els? szériamotor, amit ezzel az alkatrésszel szerelnek.

Az igazi újdonság mégis a DTC – Ducati Traction Control – érkezése. Ez a rendszer is a gyorsaságimotoros világbajnokság királykategóriájából származik, egyébként ilyen kiegészít? elektronikát, vérbeli traction controlt most mutat be utcai motoron els? ízben a konstrukt?r. A rendszer a motorral együtt jár, aktiválni viszont egy plusz vezérl?aggyal lehet, amit az a pályakészlet tartalmaz, amiben a 102 dB-es racing kipufogórendszer is fellelhet?. A DTC-t közvetlenül a m?szerpanelr?l lehet állítani nyolc fokozatban, annak függvényében, hogy a motoros mennyire szeretné, hogy az elektronika beavatkozzon.

F?szerezzük mindezt a szokásos karbon- és könny?ötv?zet? anyagokkal, rászerelt elemekkel, és meg is kapunk egy 165 kg-os száraz súlyt… nem is rossz a kilogramm-lóer? arány, igaz? A modell ára 35 ezer euró körül alakul, pontos adat még nem áll rendelkezésre. Nem kevés, de megszállottak mindig vannak – jó és rossz értelemben is – , akiknek ennyit megér a játék.

ugrás fel