Miközben majd’ az egész vb-paddock azt figyelte, mire megy Valentino Rossi a Bridgestone-okkal, hogyan debütál Casey Stoner alatt a Ducati GP8 és miképpen edz?dnek az újoncok Jerezben, a Suzuki a világ ellentétes csücskében dolgozott, zárt kapuk mögött, a felhajtástól távoli Phillip Islanden. Érdekes, ám tudatos döntés volt a helyszínválasztás a kékek részér?l, akik alighanem rendesen felkészültek az ausztrál pályából a jöv? szezonra. Az alkalmat megragadva Loris Capirossi, a Rizla együttes új szerzeménye nagyjából kétszázat fordult a ringen – ‘egyvégtében még életemben nem mentem ennyit’ – mondotta az olasz, aki már alig várja, hogy január végén Sepangban folytathassa a megkezdett munkát. A mosolyok egyre szélesebbek…
|
|
A prosciutto crudót odahaza 85°-os szögben szeleteljük, kapísi? |
‘Nem keveset dolgoztunk a futóm?vön, az elektronikán és az aerodinamikán’ – magyarázta Capirex. ‘Ez különösen fontos, hiszen Phillip Island a világbajnoki naptár legbonyolultabb pályája a Suzukinak. Jól be tudtuk osztani az id?nket, és hát van még mit tenni, de remek állásból várjuk a jöv? évi folytatást.’ Loris jól érzi magát a GSV-R-en. ‘Ez egy teljes motor, ami azt jelenti, hogy már így is jó, ahogy most van. Természetesen nagyon várjuk az új blokkot, amit januárban kapunk meg. Nobuatsu Aoki Japánban teszteli az egységet, hetente két alkalommal. A cél az, hogy egy kicsivel n?jön a teljesítmény úgy, hogy a jelenlegi V4-es nagyszer? tulajdonságai megmaradjanak. Ami a vázat illeti, Ausztráliában volt némi problémánk az egyenesekben mutatott stabilitással, de azt hiszem, ezen könnyen túllépünk. Egyébként elég szeles volt az id? és koszos volt a borítás egy, a korábbi napokban ugyanott rendezett veteránautós verseny miatt.’
Ahogy Valenciában és korábban Sepangban, Capirossi most sem a stoppert nézte. Arra még van id? b?ven, hogy a gyorskörökre menjen, állítja. ‘Az els? tesztelésen minél több dolgot le akartunk cserélni, át akartunk variálni a motoron, hogy sikerüljön megérteni. Ez sikerült, már megvan a gép, de nem nagyon húztam a gázt. Jelenleg nem fontos, s?t, vissza is üthet a sietség. Ha ugyanis elhisszük, hogy milyen jók vagyunk, lehet, hogy becsapjuk magunkat, mert még rengeteget kell dolgoznunk.’
Hivatalból semlegesként mi csak azt reméljük, hogy a 2008-as bajnokság nem a gumisok különmeccsét hozza majd – a megújhodás jeleit véltük felfedezni Jerezben, varázscilinderb?l el?szedett motivációkkal, harapós és fejl?d? újoncokkal, mi több, presztízscsatákkal a pályán. Hogyan látja ezt az ‘öreg’? ‘Ha 2007-ben volt is különbség a Bridgestone meg a Michelin között, és nyomatékosítom, ha volt, jöv?re ilyesmi nem várható. Elméletileg egy kiegyensúlyozott mez?ny lesz a MotoGP. A Michelin k?keményen fejleszt, és hát a japánok is, bár eddig nem úgy t?nik, hogy volna jobb anyaguk, mint a ’07-es. Meglátjuk.’ Capirex, aki mindig is a harcos ellenz?je volt a gumihasználatot korlátozó intézkedéseknek, boldog lehet, mert jöv?re ez is változik. ‘Igen, fontos, hogy egy kicsivel több abroncs álljon a rendelkezésünkre a hétvégéken, igazság szerint idén egy kicsit bekorlátozottnak éreztem a lehet?ségeket emiatt. 2008-ban többet és több típus közül választhatunk, ráadásul van a hátunk mögött egy évnyi tapasztalat ezzel az újszer? munkamódszerrel. Könnyebb lesz.’
Stoner, a tavalyi csapattárs esésekkel és sérüléssel hagyta el Andalúziát. Hogyan látja ezt a tavalyi – furcsa ilyet mondani, de – másodheged?s? ‘Nincs semmi baj. Ismerem Stonert, ahogy kiér a pályára, egyb?l húzza neki. A gumija másképpen viselkedett, mint a megszokott esetekben, vagy valami még nem volt tökéletesen kicsiszolva, úgyhogy elesett. Mikor az ember gumit fejleszt, oda kell figyelni, ennyi.’ És mi a helyzet Rossival, ? vajon jól tette-e a játszópajtás honfitárs szerint, hogy talpakat váltott? ‘Tökéletesen egyetértek vele: ha egy versenyz? úgy érzi, hogy váltania kell, mert az a jó neki, akkor meg kell tennie.‘ És Melandri? Egyel?re csak tipeg a Ducatival. ‘Én megszenvedtem a GP7-tel, valójában sosem sikerült hozzászoknom. Azt hiszem, ? többé-kevésbé ugyanebben a helyzetben van, de nem tudhatom, hiszen nem beszéltem vele ezekr?l. Maga a motor nagyon versenyképes annak, aki képes rendesen megülni, drukkolok neki, hogy sikerüljön.’ Dovi, Lorenzo, De Angelis? ‘?k már az elejét?l jók lesznek és kitart a lendületük az egész szezon során, efel?l nincs kétségem. Mindhárman nagyon er?sek. Azt nemigen hiszem, hogy Dovizioso motorja ugyanolyan lenne, mint nakanóé volt, különben nehezen ment volna ilyen id?ket.’
A Forma-1-b?l el fog t?nni a traction control, és a jöv?ben visszaszivárognak a slick gumik is. Capirossinak természetesen tetszene egy efféle visszatérés a gyökerekhez a MotoGP-ben is. ‘A traction control betiltásával kezdené, aztán jönne az összes többi. Minden segédlet, ami a motorban van. A motort a pilótának kell kezelnie, nem az elektronikának. Minden ilyen rendszer a kifinomult versenyz?ket helyezi hátrányos helyzetbe, akik máshoz szoktak hozzá. Nehezebben bízunk meg ezekben a rendszerekben, azaz óvatosabban is megyünk. Legalábbis én személy szerint nem érzem magam nyugodtnak, ha a traction control kezében vagyok.’
Legutóbbi hozzászólások