A HRC nem járul hozzá, hogy Max Biaggi Hondát vezessen. Kosuke Yasutake,
az újonnan kinevezett ügyvezet? talán megfelel? felhatalmazás, talán
bátorság vagy tesztoszteron hiányában nem mondta ki kerek-perec, mikor a
sepangi sajtókonferencián erre terel?dött a szó – viszont
nyilatkozata kell?képpen beszédes enélkül is. ‘Biaggi remek pilóta, de a vezetési stílusa nem összeegyeztethet? a Hondával’ – köntörfalazott a menedzser – ‘és a HRC inkább fiatal versenyz?knek adna lehet?séget, vagy alternatívaként (mivel Nakano már a harmincat tapossa) japán sportolók alá adna motort.’
|
Az üzenet átjön anélkül is, hogy Yasutake nevén nevezné a gyermeket. A dönt? szót a HRC mondja ki, amit Fausto Gresininek – tetszik vagy sem – el kell fogadnia. Gyakorlatilag nem hozhat önálló döntést, még akkor sem, ha ugyan ez sem hangzott el a japán szakvezet? szájából. S?t, Kosuke úr a következ?képpen fogalmazott: ‘Nem kényszeríthetünk egy szatelit-csapatot semmire, hogy leigazoljon valakit vagy hogy ne tegye. Az is igaz, hogy Gresini már sok-sok éve velünk van és szerz?dés köti a Hondához.’ Ez alighanem tipikusan a mesebeli lány esete, aki szamárháton is jött, meg nem is, hozott is ajándékot, meg nem is. A diplomatikus nyilatkozat értelmezése ugyanis a következ?: ha nekünk dolgozol, azt csinálod, amit mi mondunk.
Vehetjük úgy, hogy nagyjából itt vége a Biaggi-fejezetnek, legalábbis a Gresini együttes vonatkozásában. Hiába jönne szívesen az alakulathoz, és hiába látná szívesen az öreg Fausto, hiába tenne jót a sorozatnak, ahogy mondja Ezpeleta Dorna-f?nök, és hiába forgolódik hiánya miatt álmatlanul Valentino Rossi teliholdas éjjeleken és peregnek le el?tte visszatér? álmaiban a tavalyel?tti mugellói nagydíj jelenetei. Biaggi túl sokszor és túl nyersen szólt be, amikor még a gyári Honda nyergében ült. Más kérdés, hogy még VII. Gergely pápa is visszavonta a IV. Henrik fejére mondott kiátkozást, mikor utóbbi megbánása jeléül megjelent Canossa váránál. De van-e esély a kanosszára?
|
Nem tudjuk. Csak azt tudjuk, hogy a hondás fels?vezetés nem szenved memóriazavarban. És azt is, hogy nem ez az els? eset, hogy hasonló vitás kérdésekben diktatórikus módon viselkedik. 1989-ben annak az Eddie Lawsonnak a szerz?déshosszabbítása hiúsult meg, aki éppenséggel világbajnoki címmel ajándékozta meg az aranyszárnyasokat, megverve a nagy rivális Yamahát. Csak két pilóta tudta elérni, hogy fejet hajtson a japán kolosszus: Freddie Spencer volt az egyik, aki 1984-ben ‘visszaszerezte’ háromhengeres NS 500-asát a kevéssé versenyképes, motor alatti tankkal szerelt négyhengeres helyett. És természetesen Rossi, 2003-ban. Emlékszünk?
Ez van. Diktatúra, ha úgy tetszik, kemény irányítás, ha úgy. A Yamaha-Bridgestone-Ezpeleta háromszög és a nagy gumikérdések mellett azért talán egy sportrovatbéli széljegyzetet megér Biaggi sztorija is. Hogy ez mennyire Biaggi sztorija és mennyire a HRC-é, amely több olasz (tehát kötelez?en elfogult) sajtóorgánum szerint ‘gyáva módon viselkedik, mert úgy tiltja le, hogy ezt nem mondja meg szemt?l szembe, ahogy férfiaknál szokás’.
|
Yasutake mindenesetre nemcsak Massimilianóról beszélt. Kiderült egy érdekesség: 2008-ra várhatóan teljesen áttervezik a gyári csapat RCV-it. Új blokk, új váz. A privát istállók a jelenlegi motor legutolsó evolúciójával (körülbelül a mostani Pedrosa- és Hayden-féle Hondával) vághatnak neki a szezonnak. Hadd idézzünk újfent egy idevágó olasz cikket: ‘Eszitek, amit kaptok, fizessetek, hogy meg legyetek verve, ti nem vállalkozók vagytok, hanem a mi ügyfeleink.’ S csak a krónika kedvéért: a médiaeseményen jelen volt Seiki Ishii is, aki minden tekintetben a mérnökember Yasutake f?nökének nevezhet?. Politikáról azonban a feljebbvaló nem, csak a technikus beszélt. Ezt hívják a felel?sség lepasszolásának.
Legutóbbi hozzászólások