A show megy tovább, vasárnap megint verseny van – ezúttal Malajzia a helyszín, Sepang, a pálya, amely egy kis cinket mindig tartogat. Az utolsó el?tti felvonás ebben a 2007-es évadban, amelyet a nagy várakozások futamának is nevezhetnénk, ha kedvünk úgy hozná: ezúttal ugyanis mindamellett, ami odalenn az aszfaltcsíkon történik, jelent?s szerephez jut két húsba maróan fontos döntés: az egyik az egygumis rendszer bevezetése vagy be nem vezetése, a másik a 250-es kategória jöv?je.
Az els? fejezet már-már olyan, mint egy szabadon álló idegköteg, kellemetlen, mindenki fázik t?le, egyre hangosabb viták okozója. Tény: aki nem választ jó gumit, az nem tud nyerni, még akkor sem, ha Valentino Rossinak vagy Casey Stonernek hívják történetesen. Aki azt mondja, hogy a Ducati és az immár huszonkettedik életévébe lépett ausztrál vb-címe a csak és kizárólag a Bridgestone-nak köszönhet?, téved. Ennek ellenére az biztos, hogy a mostaninál sokkal kiegyensúlyozottabb lebonyolításra volna szükség, már csak azért is, hogy legyenek izgalmas futamok, ha már az állandó pilóták létszáma húsz alatti.
Szeptember 22-én Carmelo Ezpeleta, a Dorna f?nöke azt mondotta gyermekeinek Japánban: ‘Egygumis rendszer lesz, így mindannyian egyenl? esélyekkel indultok’. Kemény és radikális döntés, de – vélemény következik – helyes döntés. Az egygumis rendszer olyan, mint a gyógyszer. Pocsék az íze, de jobb lesz t?le. Az igaz, hogy mellékhatásokkal adott esetben számolni kell: a helyzet bonyolult, zavart. Volt szó egy afféle ‘árverésr?l’, amelynek keretében azé a gumikonstrukt?r lehet a monopol beszállítói státusz, amelyik többet tesz le az asztalra. Pénzben, természetesen. De ez a front gyakorlatilag akkor elbukott, amikor Rossi kijelentette: Bridgestone-okat akar maga alá. A Michelin pedig ellátná a többi yamahás pilótát – ebbe Lorenzo már most látszik, hogy nem fog egykönnyen belenyugodni, lévén ? is gyári csapattag – , meg a hondásokat, s így Dani Pedrosa válna els? számú fejleszt?vé és frontemberré. Kérdéses, hogy akar-e azzá válni. Persze húzza az orrát a Ducati is, nem nagyon szeretnék, hogy Valentino esetlegesen elhomályosítsa a 2007-es év mindennél fényesebb sikereit… szóval, nem egyszer?.
Innen várjuk a folytatást. Külön poén, hogy a Dunlop is elkezdte a maga harcát, pénzeket ajánlva azokat a csapatoknak, amelyek a gumijukat alkalmazza. Ilyen például Lucio Cecchinello és az Andrea Doviziosót soraiban tudó új alakulat. Visszatérünk a Michelin ’24 óra alatt kifejlesztjük a megfelel? borítást’-hendikepjéhez, vagy 50 gumi jár a mostani 31 helyett? Netán a Dorna kiebrudal két konstrukt?rt a sorozatból? Ki tudja, hogyan változik a szabályozás? Most még senki, de hamarosan már minden világos lesz, mint a felkel? nap.
Ami a 250-es géposztályt illeti… nos, a kategória sorsa szintúgy ködbe burkolózik. Hatszázas lesz meg négyütem?, ezt beszélik, és err?l cikkeztünk mi is korábban. De milyen motorok lesznek ezek? Ki fogja gyártani ezeket? És mikortól? 2010-t?l? 2012-t?l? A legutolsó értesülések szerint a ‘hagyományos’, kétütem? kett?ötven egészen 2012-ig húzza, de ez még nem végleges, nem hivatalos. Várakozunk.
Ugye, hogy milyen kevés szó esik a sepangi aszfaltról, a várható id?járásról, netán a tavalyi versenyekr?l? Pedig lesz ám más érdekes is Malajziában a tárgyalásokon és bejelentéseken kívül. Motoros egymásnakfeszülés. Három kategóriában méghozzá. A királynak nevezettben ha Stoner megnyeri a pénteki szabadedzéseket, már kezdhetünk gyanakodni. Ha a michelinesek tudják tartani a lépést az id?mér?n, akkor igazi versenyt láthatunk. Ne feledjük, hogy a távol-keleti pályán tesztelik és fejlesztik évr?l évre az alkatrészeket, abroncsokat. Széles és gyors ring, amin elvileg senki sem mehet biztosra. Figyeljünk, kérem, Loris Capirossira, aki utolsó el?tti versenyét futja vörös színben. Ha a Michelinek m?ködnek, akkor Hayden, Pedrosa és Rossi alaposan meglephetik a világbajnok Ducatit.
A 250-ben Jorge Lorenzo a csízió szerint világbajnok lesz a hétvégén, ha pedig mégsem, akkor majd Valenciában. Dovizioso ugyan fogadkozik: mindent megtesz, de ki tudja, mennyire gondolja komolyan. Esélye mindenesetre van: nincs más dolga, mint megnyerni úgy ezt, mint a valenciai versenyt úgy, hogy könyörtelen spanyol ellenfele mindkétszer nullázik. A különbség közöttük ugyanis 45 pont jelenleg a tabellán. Erre mondják, hogy lehetetlen küldetés.
A 125 elé jobb lenne, ha egy szót sem írnánk, de az meg hogy veszi ki magát. Talma és Faubel ?rületes küzdelmet vívnak egymással egész évben, milyen jó is ezt kimondani, a világbajnoki címért. Aktuálisan egyetlenegy pont választja el ?ket, a mi fiunk javára. Gyors pálya következik, ami papíron nem az RSW-nek kedvez, bár ki tudja. Nagy eély nyílik egy, az ausztráliaihoz hasonló ‘nagybolyos’ versenyre. Csak keményen, keményen, keményen… meg persze óvatosan, óvatosan, óvatosan… ugye, hogy nem is olyan könny? ez? Aki korán kel, aranyat lel, hajrá magyarok!!!
Legutóbbi hozzászólások