Ha esetleg volt egy szemernyi kétsége valakinek a boxer blokk teljesítményét és sportosságát illet?en, hát tessék, itt van egy versenymotor, a BMW HP (High Performance) új családtagja. Ebbe szorult az ezerkettes er?forrás minden ilyenfajta kvalitása.
Miel?tt azonban a HP2 Sport modellt (ez a neve) elkönyvelnénk a ‘boxerkupás’ R1100S utódjának, rá kell jönnünk, hogy tévednénk: ez egy teljesen új motor, amelyet az Endurance világbajnokságon szerzett éles pályatapasztalatok mentén fejlesztettek a bajorok, és ami a korábbi, szériában gyártott gépekr?l csak a Telelever illetve a Paralever Evo felfüggesztéseket örökölte meg (R1200S).
Egy teljesen korh? ‘exkluzív motor’-koncepció, karbon alkatrészekkel, állítható félkormányokkal, öntött felnikkel, és a többi. A figyelmet igazi felkelt? elem mégis a szépen látni hagyott kéthengeres blokk, ami zúzósságában minden bizonnyal h? marad a felmen?khöz.
130 lóer?s legnagyobb teljesítményt közölt a gyár (95,6 kW, 8.750 percenkénti fordulaton), ami nyolc patás erejével több, mint az R1200S-nél, ezenkívül 115 Nm-es forgatónyomatékot jegyezhetünk fel (11,7 kgm 6.000-en): ez tiszteletet parancsoló számsor. A japánmotor-hív?k talán elmosolyodnak ezen, de a német mérnököknek, divatos fordulattal élve, éjt nappallá téve kellett dolgozniuk azon, hogy ez a teljesítmény- és nyomaték-adat kerülhessen a HP2 Sport m?szaki adatlapjára.
|
A motor bels? szerveinek nagy részét cserélték vagy áttervezték, így els?sorben a hengerfejeket, a vezérlést (ezt DOHC-ra változtatták). A hengerenként négy, radiálisan szerelt szelepes ikerblokk legnagyobb percenkénti fordulatszáma 9.500-ig tolódott ki (a szívószelep átmér?je 36-ról 39 mm-re n?tt, a kipufogóé 31-r?l 33-ra). Az égésterek kompaktabb kialakítást kaphattak a sugárirányban elhelyezett szelepek okán, a kompresszió aránya 12,5:1-es, második gyújtógyertyára pedig nem volt szükség.
De esztétikájában is megújult a boxer, a hengerfejekre nagyon okosan karbon szappantartókat applikált a gyár, hogy lehessen dönteni a motort. A csövek az új, lineáris formatervnek megfelel?en az olajtekn?, és nem a hengerek alatt futnak, hogy ennyivel is több hasznos hely legyen a döntött kanyarvételnél. A katalizátoros kipufogó továbbra is egy 2-in-1 megoldás, a nyereg alá került az inox acél vég. A váltó szervoasszisztenssel b?vült: a pedál apró érintésével már megy is fel a fokozat.
A futóm? tekintetében elmondható, hogy a ferde vázszerkezetet az R1200S-t?l örökölte a HP Sport, a versenysportban bevett, de utcai motorok közt egyedülálló megoldás (eddig csak a Ducati Desmosedici RR használta) az egy elemb?l készült karbon farok. Szintén az RS-r?l érkeztek a felfüggesztések, Telelever el?re, Paralever Evo hátulra, kardánnal, Öhlins rugókkal, amik természetesen keresztbe-hosszába állíthatóak (az els? és a hátsó futóm? magassága is állítható, de szabályozható a kormánygeometria is). A fékek a Brembótól származnak, a deaktiválható és a mérnökök szerint ‘sportosra hangolt’ ABS-t opcióként kínálja ehhez a modellhez a BMW.
Legutóbbi hozzászólások