Túlméretezett motorok rovatunk bemutatja Clement Leonhardt urat, aki születésére nézve németnek, lelkületét tekintve viszont helyenként amerikainak mondhatja magát. A képlet világos: Leonhardt megelégelte a szokványos, normális méret? cirkálókat meg a mindent beleng? hagymaszagot, és eldöntötte, ? maga csinál valami egészen újat. Itt kell megjegyezni, a legtöbb ember életében eljön legalább egyszer ez a pont, mármint a m?helybe zárkózásé, konvenciókkal szakításé – de nem mindenki viszi véghez, amit eltervezett. Clement véghezvitte, az eredmény – a revolucionarista koncepció – a fényképeken látható. A Gunbus névre keresztelt monstrum nem tréfa: egy m?köd? motorkerékpár, ami közúti forgalomba helyezhet? (bár az Euro-3-kompatibilitással kapcsolatban vannak aggályaink). Alighanem megér egy bejegyzést a Guinness rekordok könyvébe…
A legnagyobb gondot az építés során az jelentette, hogyan lehet megfelel? gumikkal felszerelni ezt a kedves járgányt (persze gondoljuk, hogy az alkatrészekkel sem lehetett egyszer?…). Leonhardt némi töprengés után végérvényesen elkötelezte magát a jumbo méret? abroncsok mellett, és csakhamar a német Rigdon traktorgumi-gyártó támogatására lelt. Ez a cég látta el az alkotót egy pár (el?l 42×15′, hátul 38×11′) papuccsal.
A blokk taglalásával egy ugyancsak meghökkent? fejezetéhez értünk a Gunbus bemutatásának. Egy kéthengeres, V 45°-os elrendezés? er?forrással állunk szemben, amelyet gyakorlatilag egy csillaghengeres repül?géphajtóm? önkényes megbontásával realizált a tervez?, és amely 156×176 mm-es furatával-löketével 6.728 köbcentiméteresnek mondatik. 350 lóer? leadására képes 2.800 (!) percenkénti fordulat mellett, 700 Nm-es forgatónyomatékát pedig már 1.900-on el?hozza. A váltó három sebességb?l áll, illetve egy hátramenetb?l. A legnagyobb sebességet elektronika szabályozza, amely 250 km/óránál nem engedi tovább gyorsulni a gépet. Az etetés injektorokkal történik (68 mm-es pillangószelepek), van lambda-szonda, katalizátor – az olaj pedig a cs?váz belsejében kialakított üregben lötyög.
Gunbus vs. Harley-Davidson
|
|
|
A képekr?l nyilván lerí a Gunbus – és az ? alkatrészeinek – mérete, de célunk számadatokkal is rákontrázni a vizuális élményre: a motor 3,40 méter hosszú, tengelytávolsága 2,40 méteres. Ilyen paraméterek mellett elmondható a gépr?l, hogy tökéletesen megfelel városi használatra – nyeregmagassága mindössze 800 mm, vagyis elvileg nem kell troll-termet ahhoz, hogy valaki vezesse. Viszonylag emberi a súlya is – 395 kilós tömegével nagyjából beleilleszkedik a ‘normál’ vágású cirkálók mez?nyébe. Hogy van-e mindennek értelme, azt nem tudjuk, de Leonhardt állítja, már elegend? rendelést kapott ahhoz, hogy akár egy kis szériás gyártást is elkezdjen.
Legutóbbi hozzászólások