Telepatikus motort fejlesztett – és fejleszt – a MotoGP-ben a címvéd? Honda, árulta el Takanori Okuma, az RC212V tervezési projektvezet?je. A 800 köbcentis versenygép megalkotásakor a f? szempont az volt, hogy olvasson a pilóták gondolataiban. Hogy ezt miként kéne értelmeznünk, arra már nem vezetett rá a 45 esztend?s szakember, aki dobogós esélyekkel indulhatna akár a leger?sebb mez?nyt felvonultató Mao-ce-Tung hasonmásversenyen is. Tán a soft gumi után itt a szombat délutáni motor? Tán. ‘Tudjuk, hogy meglepetést okozott at RC212V bemutatása. Mindenki valami nagyon furcsát várt t?lünk, de a HRC-nek nem célja mindenáron elütni a többiekt?l. Mikor valami innovatívat tervezünk, azt csak azért tesszük, mert hiszünk benne, hogy az a legjobb megoldás. 2007-re tiszta lappal indultunk. Els?dleges célunk a minél hatékonyabb tömegközpontosítás volt, így aztán hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a megfelel? blokk egy V4-es lesz.’
Okuma 1984-ben csatlakozott a Honda csapatához – neve egy G-K mássalhangzócsere nyomán megegyezne a Spencer-éra HRC-f?nökéével, de nem ? az – , 2003-ig szinte kizárólag az offroad-ágazatban dolgozott, olyan munkákat az asztalra téve, mint az XR széria, a CF 450R, de rengeteg vázszerkezet kidolgozásában is szerepet vállalt. 2004-ben szippantotta be a gyorsasági szakág, futóm?-specialistaként ért el sikereket. Jó barátság köti Kenny Roberts papához, sokat segített is neki fontos m?szaki részleteket elárulva, mikor az egykori bajnok privát motorját fejlesztette.
‘Nem aggódunk sem az RC212V teljesítménye, sem vezethet?sége miatt. 16 és feles Michelin abroncsokra optimalizáltuk, de a 16-osokra is könnyen ráigazítható. Ugyanakkor azt kellett látnunk, hogy másfajta gumik – a Bridgestone-ok – alkalmazása sem befolyásolja negatívan a motor viselkedését.’ A továbbfejlesztett motorvezérlés részét képezi egy, az öthengeresét?l eltér? ride-by-wire rendszer is, ennek köszönhet?en jó nyomaték és folyékony er?leadás áll rendelkezésre. A pilóták jelezték, hogy némi teljesítmény még hiányzik, de Okuma szerint ezt nem lesz nehéz beleplántálni az er?forrásba, hiszen a fordulattartomány határait is kitolhatják még – a jelenlegi tesztfázisban a leszabályzott 800-as motor kevesebbet pörög, mint korábban az RC211V-k.
‘Nem használtuk a pneumatikus szelepvezérlést, mert meglátásunk szerint erre csak a 18.000 percenkénti fordulat feletti tartományokban lehet szükség. Még nem kell.’ Papíron a 800 köbcentis blokkok törékenyebbek a korábbi ezreseknél. Több karbantartást igényelnek, mint a Pedrosa által tavaly használt evo-blokk. Idén egyébként nem fordulhat el?, állítja a fejlesztés f?nöke, hogy különböz? motorokat adjanak pilótáik alá. ‘Jelenleg minden Honda-pilóta, beleértve a szatelit-csapatok versenyz?it is, ugyanazt a motort kapja meg. Természetesen a bels? együttes, a Repsol-Honda folytatja a fejlesztést, de nem teszünk különbséget Hayden és Pedrosa között. Néhány frissítés várható, például az idomzat méretében. Nicky most egy kicsit szorong ezen a motoron, ami annak tudható be, hogy mi ezt egy átlagos testalkatú pilótának terveztük, aki magasságban és testalkatban is kisebb a mi világbajnokunknál.‘ Vajon kire gondolt itt a szakember? Részleges elismerése ez annak, hogy a HRC Dani Pedrosára, és nem Nicky Haydenre alapoz. Takanori Okuma számára a spanyolé jelenti az ideális fizikumot a MotoGP-ben.
Kicsinek kicsi az RC212V, de nem túlzóan az. Ami miatt aprónak t?nhet, az a redukált idomzat lehet. ‘Lamentáltak is a csapatok, mondván, kevés hely marad így a szponzoroknak, de a Repsol csapat talált erre megoldást, beszínezve a blokk és a váz egyes látható részeit. A tengelytávolság például ugyanakkora, mint az el?z? modellen. Az új forma beható és alapos aerodinamikai tanulmányok végterméke. A mini-farok alkalmazásának szükségességére szintén a szélcsatornában végzett tesztek vezettek rá minket.’
Emlékezhetünk, a prototípus fejlesztését még Tohru Ukawa végezte, aki azóta átadta a helyét Taddy Okadának. Ukawa nevét a jöv?ben aligha olvashatjuk MotoGP-s tesztelések id?tábláin: ? már kizárólag a szériamotorok – hagyományos, soros négyhengeresek – fejlesztésével foglalatoskodik. Vagyis valami egészen mást tesztel, mint amit a versenyszekció megalkotott. ‘Egy dolog a motorgyártás, egy másik a versenysport. Az els?re ott van a Superbike’ hangsúlyozza Okuma.
Legutóbbi hozzászólások