A Tesi története huszonhat évvel ezel?tt kezd?dött, mikor a jelenleg a Benelli sorait er?sít? Pierluigi Marconi elindította egyetemi vizsgamunkájának (‘tesi‘) iparszer? gyártását. A koncepció egy nem hagyományos els? felfüggesztés?, rugózó els? villával szerelt motor volt. Minden konvencióval szembe ment ez a terv, de amilyen szokatlan volt, annyira tetszett mindenkinek, akinek volt szerencséje kipróbálni. Az els? változat, az 1D Ducati blokkot kapott, 904 köbcentiset, amely 113 LE-t teljesített, illetve teljesített volna, ha valaha továbblép a prototípus stádiumából. Ha úgy vesszük, tovább is lépett, csakhogy nem a Bimota, hanem a Vyrus márkaneve alatt, köszönhet?en Rodrigo Ascaniónak, aki kis szériában gyártotta a Tesit, vagy valami ahhoz hasonlót.
A Bimota reneszánszakor visszatért a színre Marconi szakdolgozata: a 2D ezer köbcentis DS er?forrást kapott, és maga volt az esszencialitás: minden fölösleges sallangot mell?ztek róla, szinte csontig vetk?ztették, tömege pedig egy 125-ös gépével volt egy kategóriában. Áráért alighanem a legjobb a superbike-ot is megkaphatta volna az ember, természetesen elit árunak szánták. Manapság egy Tesi 2D-vel találkozni a közúton nagyjából annyira esélyes, mint összefutni Valentino Rossival a reggeli buszon. A milánói Eicmán idén teljesen új megjelenéssel állt a Bimota standjára a második Tesi.
A harmadik generációban is van azonban bizodalma a gyárnak, ezért kijönnek a saját fejlesztés? elektronika vezérelte Ducati 1100 DS blokkos 3D-vel, amely nemcsak designban, de m?szakilag is számos ponton változott.
Az el?z? nagyon csupasz lelkület után ezt a motort némileg jobban felöltöztették, van rajta egy fejidom és oldalra is került valami, de a technika még mindig b?ségesen szem el?tt van. A váz alapját egy omega formájú alumínium szerkezet adja, amelyhez a két ferde, acél leng?villát rögzítették, a farokrész pedig teljes egészében karbonból készült. Az elüls? rugóstag visszakerült a jobb oldalra, alulra, és m?ködése is eltér is 2D-n lév?ét?l. Újak a hétküll?s öntött felnik, el?l dupla 320 mm-es féktárcsák kaptak helyet és radiális felfogatású nyergek, a fékolajtartályt ügyesen beépítették.
A nyereg mindössze 800 mm magasra került, a magas kipufogók emlékeztetnek más, újabb Bimota modellekre. A közölt tömeg 168 kg. A Tesi 3D Concept huszonkilenc számozott példányban kerül legyártásra, a tulajdonos nevét arany táblába öntik, s az is fölkerül a motorra. Huszonkilencezer euróért.
Legutóbbi hozzászólások