EST. 2002

Supermoto OB, Kula

Két héttel az Európa-bajnokság után újra supermotok dübörgése zavarta meg a szerbiai kisváros nyugalmát. Az utólag – valljuk be – szerénynek mondható alig 25 fős EB mezőny helyett viszont az összes határátkelési és utazási viszontagságok ellenére 52 versenyző jelentkezett vasárnap reggel a magyar országos-bajnokság „kihelyezett” negyedik fordulójának nevezésén, hogy végre igazán szoros versenyzést mutassanak be a nagyérdeműnek azon a rendkívül jó adottságokkal bíró kulai gokartpályán.

A hétvége egyébként a teljes ambivalencia jegyében telt. Miután végre megérkezve, a szerb határőrökre és rendőrökre ki jobban ki kevésbé idegesen kimászott szállítójárművéből, elámult az egyébként Szerbiára még annyira nem általánosan jellemző nyugodt és gyönyörű körülmények láttán. Összességében egy békés supermotos családi nyaralássá vált az OB: amikor éppen nem kellett vadul motorozni, a résztvevők a pálya melletti tavacska strandján relaxáltak, csatlakozva a nagyjából egyébként egész nap ott játszó és napozó kísérőikhez. A leglényegesebb kérdés pedig ezúttal a nevezéskor kiosztott karszalagokra vonatkozott, miszerint „és ez jó a csúszdára is?”

A szélsőségesség természetesen az időjárásra is vonatkozott. Az továbbra is rejtély, hogy abban a gatyarohasztó kánikulában hogyan tudta a szerb rendező ilyen tökéletesen odavarázsolni az esőt, de már épp egy súlyos locsolásért morgolódott a versenyvezetőség, amikor az ebédszünet egy órájában bő 20 perces zápor zúdult csak a pályára – szárazon hagyva már a főút másik oldalán lévő kukoricást is. Mindennek persze az utána elsőnek rajtoló quadosok itták meg a sáros levét, amit azzal „bosszultak meg” hogy levakarhatatlan mennyiségű és minőségű sarat hordtak fel az off-roadról az aszfaltra, láthatatlanná téve még a rajtrácsot is. A laza 30 °C-ban viszont gyorsan fel- és rászáradt minden, csak a rajthelyeket kellett minden felállításnál újra kilépkedniük a bíróknak, mivel a felfestések eltűntek az odakötött homok alatt.

Az SQ2 superquados Linninger Patrick (Polaris) kiemelkedő, és a két futamuk körideje közti szerény félperces különbség ellenére is kiegyensúlyozott teljesítményt produkált. Az első futamot gépét a sárdagasztástól egyáltalán nem kímélve 20 másodperces előnnyel nyerte Farkas Tamás (RST) előtt, akit az első SQ1-es Vekedel Gábor (RST) követett szintén kb. fél perccel később. A mezőny ezúttal inkább a kitartásra játszott, míg Kovács Ricsi Suzukija már a felvezető körben feladta a vizenjárást, Kunkli Tivadar Hondája pedig a harmadik körig bírta. Nem úgy a második futamban, ahol Ricsi és Tivadar a 4. és 5. helyen végzett, az élen meg végig heroikus küzdelem folyt az első helyért. A Farkas Tamás, Linninger Patrick és Kovács Krisztián (Honda) alkotta trió már a rajt után elszakadt a többiektől, de egymástól csak centik választották el őket. Fari majd’ a fél futamtávon keresztül húzta maga után üldözőit, de egy éles kanyarban megpördült a poros aszfalton, amit ugye nem várt meg a másik kettő míg újra berúgja a quadot, hanem inkább ketten játszottak tovább. Aztán körülbelül 4-5 körrel a leintés előtt Paci lemerült és elengedte a nyakában lihegő Kikit. A Hondás mégsem örülhetett a könnyen jött sikernek, mert Patrick valahol az off-roadon felszedett egy energiabombát, és ha pár perccel hosszabb lenne egy futam, bizony visszaszerezte volna a vezetést. Az egész móka nevető harmadikja Bedő Tamás (Honda) volt, míg Farkas Tomi a piruettel csak hetediknek futott be. Az összevont superquad kategóriák külön értékeléseként az SQ1 osztály első három helyét a pontozás alapján Bedő Tomi, Nagy Gergő (Honda) és Földi Zsolt (Honda), az SQ2 osztályét Linninger Patrick, Kovács Krisztián és Bedő Tibor (Yamaha) foglalhatta el.

Az éles kanyarokkal sűrűn tűzdelt gokartpálya áldásos esély-kiegyenlítő hatása leginkább az összevont utánpótlás kategóriák versenyében látszódott. A motorok teljesítménybeli különbségeit háttérbe szorítva kizárólag az emberi tényező játszotta a főszerepet: technika, rutin, erőnlét és kitartás. Így történhetett, hogy az 560-as KTM-et hajtó Varga Oszkár mögött Ónódi Benjámin zümmögött be 85-ös Yamahájával, aki a 10 perc plussz két kör alatt végig Holdonner Norbert 125-ös KTM-jével folytatott párharcot. Csak őket követve ért célba a nyílt UP géposztály bajnokságát vezető Bohács Róbert (KTM) és Kakuszi Róbert (Husaberg). A második futamban Beni „csak” ötödiknek futott be, de ez betudható annak, hogy a KTM Junior Kupában való szereplés miatt már harmadszor állt aznap rajthoz – és még hátra volt egy. Nem úgy Holdonner Norbi, aki szintén KTM Junior Kupázik is, ám ennek ellenére UP125-ös társával, Kotsis Pállal (Yamaha) küzdött az összetett második helyért, de a második futamra több szerencsével kiálló Bohács Robit már nem érték utol. Az UP85 kategória másik két tagja, Varga Márk (KTM) és Bencsik Dániel (Yamaha) személyében is inkább szemtelenül ügyes üldözőre vagy üldözöttre, mint feltartó akadályra lelt a nagymotorok középmezőnye. Az UP Open díjkiosztóján az összegyűjtött pontok szerint Bohács Róbert, Varga Oszkár és Kakuszi Róbert állhatott fel a dobogóra.

Érdekes meglepetések születtek a Prestige és Open versenyzők összeadásából kialakított „menő-mezőny” futamain. Az talán nem volt váratlan, hogy a két hete ugyanitt az EB-n induló Kökényesi György (Yamaha) óriási fölénnyel, elegánsan nyerte mindkét futamot. Esetleg számára volt érdekes, hogy míg az Európa-bajnokság alatt a 125-ös Yamahával gyakorolta be a pályát, most a 450-est kellett ugyanazokba a szűk fordulókba belekényszeríteni. A rajtkockák nélkül amúgy is kalandos startot az első futamban Tóth Ádám (Suzuki) váratta, amíg ő és a bukósisakját ide-oda cipelő segítői egymásra találtak, majd a második rajthozállásnál Benner Zsoltot (KTM) küldték késés miatt az utolsó pozícióba. Az addigra felszáradt, ellenben az aszfalton rendkívül porzó pályán mindkét futamban nagyon izgalmas kis belharcok alakultak ki. Noha az első menet legjobb háromja (Kiskökény, Tóth Ádám, Benner Zsolt) egymástól és a többiektől viszonylag biztonságos távolságban motorozott, annál nagyobb volt a versengés a negyedik majd a hatodik helyért. Az Openes Vermes Sándor (KTM) „pofátlanul” berajtolt a Prestige versenyzők közé, s később 14 körön át menekült Papp József (KTM) elől. Őket messzebbről követte Lánczi Sándor (Yamaha), de sokat nem pihenhetett, mert a lemaradt Prestige osztályú Zóka Attila (Aprilia) mindent megtett, hogy visszaszerezze a rajtnál elvesztett pozícióját – vagy hogy lerázza az őt milliméterekről kergető és folyamatosan támadó Kóródi Imrét (Husaberg). A második futamban Benner felszívhatta magát a büntetővonalas száműzetés miatt, mert ilyen tempót rég diktált magának. A 15 perc plussz két kör végére egy századdal Papp Józsi mögött zúgott át a célvonalon, de Józsinak csak a kockás zászló mentette meg a harmadik helyét. A második ezúttal is kényelmesen Tóth Ádám lett. A megtáltosodott Vermes Sándort másodszorra megfogta az Open bajnokságot vezető Sinka Tibor (KTM), aki Zóka Attilát igyekezett utolérni. A hétvége legeredményesebb Open supermotosának pedig bevált, hogy egy Aprilia kergesse, vagyis Zóka Lánczi és Sinka közé szorult hatodiknak. A díjkiosztóra csak a pontozás tudott rendet tenni az eredményekben. Az egyértelmű első és második Kökényesi és Tóth mellé Papp Józsi állhatott fel a Prestige dobogójára – leszorítva Bennert. Az Open rangsor elejére Lánczi, Vermes és Sinka került.

A színrelépők sorát a KTM Junior Kupa állandó 10 fős mezőnye zárta. A rajt utáni tülekedésből mindkétszer Kovács Zsolt, Horváth László és Holdonner Norbert lógott meg. A maradék hét helyen is idővel megállapodtak az aktuális birtokosaik, és bár nem ugyanaz volt duplán a sorrend, a fiúk teljesítménye mégis annyira hasonlónak tűnt, hogy a kinek jobban kinek kevésbé sikeresen vett rajt kialakította sort alig rendezték át a 10 kör alatt.

A legközelebbi supermoto országos bajnokság augusztus 13-án kerül megrendezésre a tavaly már debütált, de idén felújított szegedi Hangár Expo házkerülgetős pályáján. A rendező elmondása szerint új off-road és új aszfaltos szakaszok várják a mezőnyt. Az azt megelőző hétvégén viszont az európai supermotos élet különösen fontos eseménye zajlik Bulgáriában, ahol augusztus 5-6-án rendezik a supermoto csapat EB-t Plevenben a repülőtéren, kiegészítve az egyéni Superquad Európa-bajnokság soron következő fordulójával. Az igazán szívdobogtató részlete a versenynek pedig az lesz, hogy a Papp József, Tóth Ádám és a hírhedt Lánczi Sándor alkotta három fős nemzeti csapat képviseletében pár év kihagyás után Magyarország újra részt vesz a rangos megmérettetésen!

További információ: www.supermot.hu

Szöveg és fotó: Lukácsy Fanni

ugrás fel