EST. 2002

Barcelona, MotoGP: félelmetes rajtbaleset, Rossi-siker

Mosolyokkal és egy csepp jókedvvel végz?dött a Katalán Nagydíj, pedig drámaian kezd?dött minden. Valentino Rossi nagyot versenyzett, verhetetlen volt a pályán a megismételt rajt után. A futam ugyanis a lehet? legrosszabbul vette kezdetét: Capirossi és Gibernau ütköztek egymásnak az indulást követ?en, még az els? kanyar el?tt: a spanyol féktárcsái blokkoltak és elszabadult a pokol. A dominó-elv érvényesült, földre került Melandri, Pedrosa, Hopkins és De Puniet is. A legjobban Capirossi és Melandri állapotáért lehetett aggódni: a megvadult motorok között hánykódtak és rongybabaként sodródtak a bukótérbe, miután nagy sebességgel az aszfaltra huppantak. Gibernau is hatalmas ütéseket kapott. Pedrosáék elesése szinte csak körítés volt. Egy pillanatra megállt az élet a pályán, a futamot természetesen piros zászlóval megszakították. Csak akkor lélegezhetett föl valamelyest a mez?ny, amikor kiderült, egyik társuknak sincs életet veszélyeztet? vagy maradandó sérülése.

Hála az égnek komolyabb sérülés nélkül úszta meg a nem mindennapi rajtbalesetet minden érintett pilóta. Nagyon veszélyes helyzetet teremtett, hogy Sete Gibernau Ducatija meglökte a csapattárs Loris Capirossiét. A spanyol els? fékkarja bezárt, a versenyz? katapultált a nyeregb?l, a motorja felett uralmát veszt? Capirex pedig elsodorta Marco Melandrit. Földre került John Hopkins, aki Daniel Pedrosát rántotta magával, és nem úszta meg Randy De Puniet sem az esést. Gibernaut és a földön maradó Melandrit a pálya kórházába vitték, Capirossi saját lábán ment föl a Clinica Mobile lépcs?jén.

Claudio Costa, a mozgó klinika f?orvosa elmondta, hogy Gibernaunál mellkasi traumát, agyrázkódást és a bal váll rándulását állapították meg az els? vizsgálatok, és valószín?leg újra eltörött a spanyol korábban már sérült kulcscsontja. Hasonló trauma érte Melandrit, neki is a bal válla ficamodott ki és agyrázkódást szenvedett. Capirossi esetében az teheti komplikálttá a helyzetet, hogy ? tavaly Ausztráliában komoly mellkasi sérülést szedett be, a tüdeje perforálódott akkor. Az olaszt tüzetesen vizsgálják, hogy pontosítsák a diagnózist. Ezek az els? hírek, melyek közvetlenül a GP alatt és után jutottak ki.

Capirossi az els? vizsgálatok után maga állt föl és mondta: ‘jól vagyok’. Hogy pontosan hogyan van, azt a behatóbb orvosi vizsgálatok mondják meg, hiszen az olasz tavalyi Phillip Island-i balesete miatt kérdeses, hogy nincs-e bels? sérülés (a barcelonai kórházi hírek szerint nincseken – a szerk.). Rosszabbul járt Melandri, akinek id? kellett, hogy visszanyerje emlékezetét, agyrázkódása van, rándult a bal kulcscsontja és válla. Gibernauval kapcsolatban a legnagyobb szerencsétlenség, hogy újra eltörött a kulcscsontja. Az ?t kórházba szállító ment? egyébként útközben egy kamionnal karambolozott, és a spanyol éppen a beteg vállára esett rá a kocsiban. Elemi állapotú pech. Setét hétf?n m?tik Barcelonában, felépüléséhez jópár hét is kellhet.

Fél órát csúszott így a verseny rajtja. A bizonytalanság ugyan tovat?nt, de a nagy ijedtség után nem lehetett egyszer? dolga a versenyz?knek. A második startnál Vermeulen Suzukija hallgat el a rajtrácson, jöhet tehát a harmadik rajt, ami végtére is a késleltetett második… kemény világ, fokozódó feszültség. John Hopkins megy el legjobban, de Casey Stoner villámként követi és ott van Nicky Hayden és Kenny Roberts is. Shinya Nakano mögött a rútul beragadt Rossi. A japán menetelése nem tart sokáig, mert el?bb megbüntetik rajtkiugrása miatt, majd kizárják, mivel nem jött ki a boxba a ride through-ra.

Rossi hibázott ugyan a rajtnál, de hat kör elteltével már a harmadik helyen áll. Közvetlen riválisai közül csak Hayden van ott a környéken, hiszen Pedrosa hátul bóklászik, a többiek pedig kihullottak. Megindul hát a támadás, amihez maximálisan partner a Yamaha M1. Hatalmas ritmusban megy Valentino, és meg sem áll a gy?zelemig: mikor beintik neki, hogy ott van mögötte Hayden, megint rátesz egy lapáttal. Stoner elesik a kilencedik körben, eggyel kés?bb De Puniet, és ekkor már Elias sincs versenyben. Az élen Hayden nem is er?lteti nagyon az attakot, boldog a 20 megszerzett pontjával. Nem is lett volna sok értelme megindulni Rossi után, csak a kockázatokat halmozta volna az amerikai.

A harmadik helyért óriási csatát vívott Kenny Roberts és John Hopkins. Az új vázzal szerelt KR Michelin gumikkal és Honda-blokkal remekül ment ezen a katalán futamon. A suzuki megel?zte ellenfelét, Roberts vissza, végig közel volt egymáshoz a két amerikai. ‘Dobogón vagyok, el sem hiszem. Ezer éve voltam itt utoljára, utoljára 2000-ben a Japán Nagydíjon. Most nagyon hittem benne, hogy sikerülhet, hogy megmutathatom a világnak, hogy élek.’

A dobogósok nyilatkozatai

Valentino Rossi: ‘Nagyon kemény volt újra elindulni azok után, ami az els? rajtnál történt, különösen Melandri állapotáért aggódtam. Elrontottam a második indulásomat, de ahogy teltek a körök, egyre jobban ment a motorozás. Az utolsó körökre szépen el is tudtam húzni.’

Nicky Hayden: ‘Egész hétvégén bajaim voltak, ma, a versenyen jobban mentek a dolgok. Rossi nagyon jó volt.’

Kenny Roberts: ‘Örömmel tölt el ez a dobogós hely. Olyan volt, mintha egy hazai versenyen futottam volna. Sokat javult a váz és a felfüggesztések is.’

Hopkinsnak megint nem sikerült a pódium, de legalább megmentette a Bridgestone és a Suzuki becsületét egy borzalmas nap után. Ötödik Colin Edwards, aki néhány jó körének köszönhet?en megverte Vermeulent. Aztán Makoto Tamada, aki épphogy megel?zte a Dunlop-gumis Yamahát nyergében Carlos Checával. Leszakadva mindenkit?l értek célba Ellison, Hoffman és Cardoso.

Az összetettben Hayden vezet 119 ponttal, Capirossi maradt 99-en, Rossi 90 egységgel már harmadik. Folytatás jöv? héten szombaton az új asseni pályán: jön a Holland Nagydíj.

MotoGP, Katalán Nagydíj

1. YAMAHA Valentino ROSSI ITA 41’31.237
2. HONDA Nicky HAYDEN USA 41’35.746
3. KR211V Kenny ROBERTS JR USA 41’40.411
4. SUZUKI John HOPKINS USA 41’44.702
5. YAMAHA Colin EDWARDS USA 41’53.785
6. SUZUKI Chris VERMEULEN AUS 41’56.435
7. HONDA Makoto TAMADA JPN 42’01.859
8. YAMAHA Carlos CHECA SPA 42’02.514
9. YAMAHA James ELLISON GBR 42’30.440
10. DUCATI Alex HOFMANN GER 42’45.299
11. DUCATI Jose Luis CARDOSO SPA 43’18.052

Kiestek
26 HONDA Dani PEDROSA SPA 20’32.779 151.843 13 laps
24 HONDA Toni ELIAS SPA 15’40.239 162.889 15 laps
27 HONDA Casey STONER AUS 13’52.838 163.462 16 laps
17 KAWASAKI Randy DE PUNIET FRA 10’32.763 161.360 18 laps

Az els? rajt után kiestek
15 DUCATI Sete GIBERNAU SPA
33 HONDA Marco MELANDRI ITA
65 DUCATI Loris CAPIROSSI ITA

Kizárva
56 KAWASAKI Shinya NAKANO JPN


ugrás fel