A MotoGP átigazolásaival kapcsolatban még a Katari Nagydíj után sincsenek konkrét hírek. Nem tudni például, hogy Biaggi tényleg a Suzukihoz megy-e (a legújabb pletyka err?l szól, igaz, ez már legalább a negyedik verzió az olasz sorsát illet?en), hogy Rolfo és Stoner yamahások lesznek-e a Tech3 csapatnál illetve hogy hol köt ki Tamada. De lássuk be: a gyorsasági motoros világsorozat királykategóriájának jöv?jét nem ezek a momentumok fogják meghatározni. Hanem valami egészen más.
Az egyik legfontosabb hír nem is hír – hiszen régóta sejteni lehet, és egyel?re távolról sem hivatalos, hogyan is lehetne az. A szponzorokról van szó, különösen a dohányipariakról, akik megelégelték, hogy a csapatok a hátuk mögött, fejük fölött (és bizonyos esetekben a lábuk között) játszanak tárgyalósdit a pilótákkal, az ? kontójukra. Bedobták – azt pusmogják – hogy ezentúl csak és kizárólag ?k akarják bonyolítani a sportolók ‘állásinterjúit’, alkalmazásukról pedig bizony a piaci kereslet és kínálat könyörtelen farkastörvényei szerint fognak dönteni. A csapatokat, egyszer?en mondva a mostaninál sokkal költség- hatékonyabb gazdálkodásra kívánják ösztönözni a maguk eszközeivel. A képlet egyszer?: ugyanazt akarjuk, de lényegesen olcsóbban, különben úgy kivonulunk, mint a sicc.
És a csapatok spórolni is kezdenek. Vajon mely kiadási tételt nyirbálják meg legel?ször? Hát persze, hogy a pilóták fizetését. Marco Melandri például – ezt ? maga nyilatkozta – nem kevéssel csökkentette fizetési igényét (valamivel több mint évi három millió dollárról indul az alku), hogy a Gresini együttessel maradhasson. De Gibernau is, aki kezdetben ?rületes, ötmilliós nagyságrendre taksálta a bérét a Ducatinál, már sokkal kevesebbel beérné, hogy elitcsapatnál motorozhasson. Érdekes, hogy csak az eddig outsider-szerepkörben ismert Elías tart ki szívósan a horribilis gázsija mellett, de el?bb vagy utóbb neki is kompromisszumot kell kötnie. A csapatoknak egész egyszer?en kisebb forrásuk lesz, mint eddig, ráadásul más problémák is felvet?dtek. A gumik például.
A Michelin teljes készültségbe csapta magát, látva az ellenfél Bridgestone Motegiben és Szepangban mutatott teljesítményét. Csakhogy a japán gyártó eredményei sem az égb?l pottyantak, a földb?l n?ttek ki és nem is fán termettek. A nyári pihen? alatt a Bridgestone-Ducati koprodukciós tesztcsapat, élen Shinichi Itohhal keményen dolgozott, a fejlesztés pedig g?zer?vel folyt, míg a komplett MotoGP legénység a jégkását szörpölte a süpped?s aranyszín? homokban. Nos, a következ? évre kész a válasz: két Michelin tesztcsapat, Honda illetve Yamaha motorokkal – ezeknek célja ugyanaz, mint a riválisnál: el?re bel?ni az abroncsokat és a járm?veket a vb különböz? pályáin, alapot és visszajelzést adni a fejleszt?munkához. Megkezd?dött tehát a gumiháború a motorsportban, egyel?re az egészséges rivalizálás szintjén – de a folyamatnak mindenképpen lesznek vesztesei.
Legf?képpen a privát csapatok. A nem-gyáriak ugyanis valószín?leg a második vonalas gumikból kapnának a versenyekre, mivel az els? osztályú, friss fejlesztéseket a Yamaha és Honda hivatalos együttesei használnák. Illetve kaphat ‘jó’ gumit bárki, aki fizet. Ez jelenleg a Michelin félhivatalos álláspontja. Tehát a magáncsapatok vagy vírítják a nem kevés lóvét, vagy beérik a kevésbé versenyképes anyaggal, vagy mondjuk átvándorolnak a Dunlophoz, az egyetlen konstrukt?rhöz, amely fizet azért, hogy az abroncsait használják és fejlesztik a bajnokságban. Összevetve a gumikérdést, az esztelen fizetést kér? sportolókat és a vélhet?en apadó szponzori bevételeket… hogy kemény, sorsdönt? lépéseket kell hozniuk a menedzsereknek, az már most egyértelm?en látszik.
Katar után hivatalossá vált, hogy a megsérült Baylisst Chris Vermeulen helyettesíti a Honda Pons csapatnál. A superbike-os pilóta indulása egyel?re csak az Ausztrál Nagydíjon biztos, aztán majd meglátják. A következ? évadra Christ megkörnyékezte a Suzuki is, de elképzelhet?, hogy a versenyz? egész egyszer?en marad jelenlegi helyén az SBK-ban. Melandri id?közben egyre inkább els? pilótájává válik a Movistar Hondának, melléje talán Elias jöhet – ha módosít elrugaszkodott anyagi követelésein.
Legutóbbi hozzászólások