A világbajnokság novemberben ér véget, de már van, aki lazíthat. A ‘régiek’, Agostiniék idejében ha valaki már megnyerte a sorozatot, megtehette, hogy költségkímélési célzattal nemes egyszer?séggel ne induljon el a fennmaradó versenyeken. Ma már más id?k járnak: innent?l Valenciáig elképzelhetetlen, hogy az újdonsült MotoGP világbajnok kihagyjon akár egy futamot is, akárhány pontja is legyen.
Hogyan nyerhet meg valaki ilyen korán egy vb-t? A recept igen egyszer?: menj gyorsabban, mint a többiek, gy?jts be minél több gy?zelmet és dobogós helyet. Jelenleg, azaz tizenhárom lejátszott nagydíj után Valentino 281 pontnál tart, ami kilenc els?, két második, és egy harmadik helyb?l jön össze, ha csak a pódiumokat számoljuk. Az egyetlen foltocska az a motegi esés. A siker azonban nem csak a számokban mutatkozik meg…
Rossi új korszakot teremtett a gyorsasági motorsportban, amely még azután is tartani fog, hogy ? már elhagyja – vagy így, vagy úgy – a szcénát. Mindenkinél el?bb értette meg azt, hogy a MotoGP mindenekel?tt csapatjáték. Kívülr?l ez talán nem így t?nik, valójában azonban nagyon is az. Csapatsport, ami annyit tesz, hogy az egyén sikere mögött van egy m?szaki alakulat, amely kétoldalú viszonyban áll magával a versenyz?vel.
Az a képlet már aligha m?ködik, hogy a tervez?k terveznek, számítógépen modelleznek és szimulálnak, megépítenek egy járm?vet, majd odaadják egy tesztpilótának, hogy az végül a célszemély keze alá kerüljön. Rossi már a tervezés korai szakaszában is nyíltan megfogalmazta szükségleteit, instrukcióit. A számítógépes próbák után következett az élesteszt, és a helyszínen lév?, a gyárat képvisel? technikusok dolga az volt, hogy összhangban legyenek a pilótával, s a véleményére, meglátásaira módosítások és új fejlesztések formájában reagáljanak. Az már a Yamaha intuícióját dicséri, hogy – a MotoGP hajnalán a nagy formaegyes m?szakiak által kevéssé tanácsolt – soros négyhengeres mellett tették le voksukat és valami szériamotorhoz igen hasonló (hasonló, nem abból származó) – persze sokkal kompaktabb – formulát valósítottak meg az M1 versenygépben. Magasabbra és a vázban el?bbre építették az er?forrást, hogy a lehet? legjobb tömegközpontosítást érjék el és a klasszis pilóta útmutatását követve megváltoztatták a motor karakterét. Egyenletes er?leadásúvá tették, és mivel kezdetben a Honda RCV-vel szemben jelent?s lemaradásuk volt, ami a lóer?k számát illeti, jöhetett a kötelez? motorer?gy?jtés. Ez aligha sikerülhetett volna küls? segítség nélkül. Egy francia gyártó szállított be alkatrészeket, a Marelli az elektronikus vezérlést, és következett a tesztmunka, miközben Rossi karnagyként határozta meg, mely pontokon szükséges a beavatkozás, hol mi az elérend? cél. Ráadásul – ez már tényleg csak a hab a tortán – az általános vélekedés szerint az új M1 sokkal tetszet?sebb is a réginél.
De térjünk vissza a csapatsporthoz. Nem véletlen az sem, hogy Rossi gy?zelmei mindig nagy f?szerel?k nevéhez köthet?k. Noccioli, Brazzi és Burgess. És az emberi kapcsolat még az évek távlatából is megmarad felh?tlennek – a japán nagydíj el?tt két nappal a hétszeres világbajnok a jelenleg a 250-ben Simone Corsi Apriliájáért felel?s Rossano Brazzival költött el egy kedélyes vacsorát. Mondani sem kell, hogy a boxban remek a viszony Jeremy Burgess, a staff és a Doktor közt. Egy nyelvet beszélnek, hasonlóképpen látnak és hasonlóképpen oldanak meg bizonyos dolgokat. Egyszer az egyikük, másszor a másikuk dobja be a nyer? megoldást, így telik el egy szezon. Nincsenek nagy ugrások, gyökeres váltások, feszültség – beszélgetés van. Motorokról. És ha valaki, akkor Rossi ért a motorokhoz, mély és megalapozott tudása van. Ez a hatalmas erénye. És hogy szereti a motorokat. Enélkül hogyan tudná ilyen fényesen megverni a mez?nyt. A másik nagy erénye a tökéletességre törekvés és a középszer?ségt?l való tartózkodás – egy rosszul felragasztott matrica nála balhét kirobbantó ok De ugyanúgy zavarja az olyan csapat, amelyben nem érzi tökéletesen magát, vagy egy olyan gyár, amely nem akként kezeli, aki. Csapatjátékos fenoménként.
Valentino Rossi
|
|
Születési hely, id?: Urbino (Olaszország), 1979. február 16. Els? Nagydíj: 1996, 125cc Maláj Nagydíj Els? pole pozíció: 1996, 125cc Cseh Nagydíj Els? leggyorsabb kör: 1996, 125cc Francia Nagydíj Els? dobogó: 1996, 125cc Osztrák Nagydíj Els? futamgy?zelem: 1996, 125cc Cseh Nagydíj GP-k száma: 153 500cc-s és MotoGP-s Nagydíjak száma: 93 250cc-s Nagydíjak száma: 30 125cc-s Nagydíjak száma: 30 Nagydíj-gy?zelmek száma: 77 Ebb?l 500/MotoGP: 51 250cc: 14 125cc: 12 Dobogós helyek: 113 Pole pozíciók: 40 Világbajnoki címek: 7
1997: 125cc
Szerzett pontok összesen (a szepangival együtt): 2773 |
Legutóbbi hozzászólások