Ha a Triumph a téma, száz esetben kilencvenszer előkerül a név. És ez így természetes, hiszen a Speed Triple igazi történelemcsináló motor volt – ahogy az ma is. A 2005-ös modell esztétikailag teljesen megújulva tart igényt a figyelmünkre: de a mélyreható változások a futóművet és az erőforrást is érintik.
Utóbbi építészetileg maradt a klasszikus soros, kéttengelyes, vízhűtéses három hengeres blokk, amely nagyobb lett térfogatban néhány köbcentiméterrel a nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték elérése érdekében. Az 1.050 kcm-es motor így papíron 128 LE-t ad le 9.100 percenkénti fordulaton, nyomatéka
10,7 kgm (/5.100). A méretek így sem nőttek jelentősen (furat x löket: 79 x 71,4 mm) az előző Speedhez képest; a számok viszont kvázi garanciául szolgálnak a magas fordulattartományokban való jó erőleadáshoz.
A futómű tekintetében van néhány lényegi változás: elsőként kell szólni a
45 mm-es szárátmérőjű fordított villáról, illetve a radiál típusú két féknyeregről és négy fékdugattyúról. Így boldogok lehetnek az angol márka sportosabb ügyfelei is, akik a "régi" Speed Triple elejével és fékezésével kapcsolatban fogalmaztak meg kívánalmakat. Hátul változatlan maradt az állítható egykarú lengővilla monoshock lengéscsillapítóval.
Esztétikailag a legújabb Speed Triple megőrzött néhány olyan elemet, ami már szinte organikus részévé vált a modellnek és el sem lehetne képzelni nélküle – ilyen például az első pár fényszóró, ami a ’96-os
T595 óta része a designnak. A motor hátulja viszont teljesen megújhodott:
Carlo Talamo, az idei Speed tervezője szem előtt tartotta azt az Erik Buell-i elvet, miszerint "egy jó csupasz elöl nagy, hátul kicsi". A farok csapott és minimalista (egy cseppet valóban Buellre hajazós), a két kipufogó (ágyúcső?) pedig közvetlenül a nyereg alól bukkan elő. Marad továbbra is a "family feeling", de ez a 2005-ös változat minden eddiginél dinamikusabb, arról nem beszélve, hogy az utas helyébe kevesen képzelnék magukat szívesen. A – ma is sokra tartott – 2001-es modell után a Speed Triple hátsója "elnehezedett": az idei motor erre kínál gyógyírt ezzel az egyedi megoldással.
Műszaki adatok
Motor: Három hengeres, vízhűtéses, furat x löket 79×71,4 mm, térfogat 1.050 kcm, elektronikus befecskendezés (szekvenciális Multipoint), digitális, elektronikus vezérlésű gyújtás, max. teljesítmény: 128 LE @ 9.100 ford., nyomaték: 105 Nm @ 5.100 ford.
Áttétel: az elsődleges fogaskerék, a végáttétel lánc. A váltó 6 sebességes.
Váz: alumínium csőváz. Fékek: elöl dupla úszó tárcsa (320 mm), radiál féknyereg, négy dugattyú. Hátul 220 mm-es szimpla tárcsa, két dugattyú.
Méretek: hossz 2.115 mm, szélesség (a kormánynál) 780 mm, magasság 1.250 mm, ülésmagasság 815 mm, tengelytáv 1429 mm, száraz tömeg 189 kg.
Legutóbbi hozzászólások