EST. 2002

Bemutató: Yamaha R1 2oo4

Egy föld-föld rakéta, ami leny?gözte még a MotoGP pilótáit is teljesítménye
miatt. Kezdjünk a számokkal, hiszen a legtöbbeket érthet?en ez érdekli.

172 lóer? 172 kg-ra. Egy teljesen, tet?t?l
talpig áttervezett motor, melyben minden egyes kilóra egy ló ereje jut.
A 2oo4-es esztend? új kihívást tálal, els?sorban a japán gyáraknak, hogy megújítsák
superbike 1ooo-es modelljeiket.
A projekt neve: 1:1.

A Kawasaki megtette a magáét a ZX 1oR-rel (igaz, még nem közölte
a tömeget és a teljesítményt). Most a Yamahára került a sor: az R1, a közlések
szerint 12.5oo fordulaton 172 LE-s potenciállal egyel?re topmodell, pláne,
hogy nyomás alatt lev? air boxszal a teljesítmény 18o LE fölé is emelkedhet.
Leny?göz? adatok egy amúgy szabályszer?en filterezett, homologizált és normatív
követelményeknek maradéktalanul megfelel? (Euro-2) motortól. Az embernek a hideg
futkos a hátán a puszta gondolattól, hogy egyszer uralma alá hajtsa…

Akik a való világban részesültek ebben az eksztatikus élményben, a MotoGP pilótái
voltak. Marco Melandri nem rejtette véka alá megrökönyödését: ‘nem
hittem volna, hogy egy szériamotor tud így menni’
– mondta. És ezt
nem a protokolláris hangvétel? sajtótájékoztatón nyilatkozta, hanem félhangosan
bökte oda Davide Briviónak, a Yamaha Racing csapatf?nökének.

A teljes mértékben áttervezett R1 okkal és joggal tör az 1ooo-es kategória
királyi (esetleg császári) címére. Nagyon kevés, vagy inkább semmi sem utal
az el?dmodellre. A járm? külleme is más, határozottabb, robbanékonyabb és a
tárgyalt motorosztály képvisel?i közt kvázi kötelez?, nyereg alatti dupla
kipufogó
is csak er?síti az összhatást.

A fényképek nem adják vissza, hogy mennyire összement ez a maxi Yamaha.
A henger?rtartalom – az áttervezés következményeképpen – 8 ccm-rel kisebb, így
(99o ccm) éri el a valódi MotoGP-k volumenét. Az R1 kétezer fordulattal többre
képes
, mint el?dje. Megváltoztatták a befecskendezési rendszert, átrajzolták
a fejeket. Váltóban megmaradt viszont a hat sebesség, ez mára már trend a hipersport-járgányok
között.

Az ötödik generációs, sz?kített Deltabox V váz felel a gép egészének
szilárdságáért. Összement a tank térfogata is, mintegy 18 liter nafta
fér bele: az üzemanyag, a bels? kialakítás okán javarészt a járgány alsó traktusában
lötyög.

Végül, de nem utolsó sorban, nagyobbak a féktárcsák (298-ról 32o mm-re),
ezáltal jelent?sen javult a fékhatás, ami a régi R1-nek nem volt igazán er?ssége.

Galéria:

ugrás fel