E két tulajdonság miatt a több mint 210 lóer?s gépek beállítása nem
kis nehézséget okoz.
Ezért a siker kulcsa ezen a pályán nem kizárólag a hatalmas lóer?, vagy az
agresszív geometriájú váz; sokkal inkább az el?re kiszámított ív? kanyarodáson,
valamint a jól kiegyensúlyozott, ugyanakkor fogékony felfüggesztésen
múlik a dobogós helyezés.
Mivel gyakori az er?s szél ezen a vidéken, ráadásul ez párosul az igen száraz
éghajlati viszonyokkal, valamint a ténnyel, hogy a pályát ritkán használják,
ezért gyakori, hogy a por és homok vastagon lepi a pályát, mikor megérkeznek
MotoGP-s versenyz?k.
Már csak ez a tulajdonság is nehézzé teszi a megfelel? beállítások kiválasztását
a versenyre, mivel a pálya állapota folyamatosan változik az egyes futamok alatt.
A versenyhétvége három napja alatt a pálya felülete egyre jobb tapadást biztosít,
ahogy a versenyvonal kezd feltisztulni, ezáltal egyre gyorsabb körid?ket futnak
a versenyz?k, s megkezd?dik a mérnökök és a pálya kihívásai közti
versenyfutás, hogy a váz beállításai megfeleljenek az egyre gyorsabbá váló
iramnak.
Ezt figyelembe véve, minden versenyz? inkább – egy az ilyen közepes-nagy sebesség?
pályához képest – a vártnál nagyobb kezd? beállítást választ, annak érdekében,
hogy növelje a motor kiszámíthatóságát.
A YZR-M1-es motor esetében a kiegyensúlyozás
kombinációja a hátsó versenymagasság állításán alapszik: csökkentve a szorítóhatás
csillapítását és növelve a rugók el?re feszített állapotát, mérsékelhet?
a nyomás hatására bekövetkez?, a motor hátsó felfüggesztési egységének összenyomódásának
valószín?sége – máskülönben nagy a veszélye annak, hogy a kanyarokból kij?ve
alulkormányozzák a motort.
Ugyanakkor ez a beállítás csökkenti a kerék küls? felületére ható túlzott mérték?
kifelé ható er?ket, ami ezen az éles és kiszámíthatatlan felszín? pályán el?fordulhat,
cserébe a motor viselkedése kiszámíthatóbbá válik. A pályán eltöltött id? el?rehaladtával,
ahogy egyre tisztábbá válik a versenyz?k által használt legkedvez?bb útvonal,
a szorító er?k egyre er?teljesebbé válnak és ezért szükségessé válik, hogy a
rugók súlyával együtt növeljék a csillapítást.
Mivel Welkomban a legtöbb kanyar közepes vagy nagy sebesség?,
és kevés olyan terület van, ahol er?teljesen le kell fékezni a motort, az elüls?
villa beállításával el lehet fedni a motor hátsó részére ható lökéseket – emelni
kell az els? villa preload/rugó arányát, hogy ezáltal kompenzálni lehessen
a lecsökkent tömörít? csillapodást. Ahogy a sebesség n?, ugyan úgy el kell végezni
a szükséges igazításokat, utánállításokat, hogy megfeleljen az agresszívebb,
gyorsabb motorozásnak.
Mivel a pálya magas tengerszint feletti magasságon van, amihez gyakran magas
h?mérséklet társul, az er?vesztés gyakori problémát jelent, még a sokat kibíró
négyütem?eknek is. A kisebb leveg?s?r?ség meglátszik a motorok teljesítményén,
általában 15 százalékos er?csökkenést jelentve.
Annak érdekében, hogy ezen tényez?k hatását lecsökkentsék a Yamaha mérnökei
feláldoznak egy keveset a fordulatszámból, hogy magasabb végsebességet
és nagyobb nyomatékot érjenek el, amit büntetlenül meg is tehetnek, hiszen ezen
a 4242 m-es pályán nincsenek olyan kanyarok, amelyek gyors megállásra, majd
gyorsulásra kényszerítenék a motort.
Legutóbbi hozzászólások