EST. 2002

Az új amerikai Superbike

Az új amerikai Superbike

Írta: Kevin Duke

Ezek a Fischer Motor Company szavai, akik sajtóközleményükben – amelyet nekünk
is elküldtek – jelentették be ezt a lehengerlõ stílusú új sportmotort, amely
a híres angol motormûvész Glynn Kerr keze nyomán látott napvilágot.
A Fischer MR1000 állítólag ‘az elsõ olyan amerikai motor, amely világklasszis
mind megjelenésében, mint teljesítményében’. A vállalat elnöke, Dan Fischer
szerint 2004 végére sorozatgyártásra kerül a sor, Chichagóban.

Amennyiben az egykori versenyzõ terve beérik, a legdögösebb V-Twin
Superbike csak nem az Illinoistól érkezik?

A Mukwonago-beli (Wisconsin állam) Gemini Technology Systems készíti a vázat
az új motorhoz. Lehet, hogy ez a név ismerõsen cseng, hiszen õk voltak azok
a ‘zsenik’, akik részt vettek a Harley-Davidson VR1000 Superbike készítésében
is. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a VR sokak által nagyra értékelt vázába
egy nem túl erõs gépet építettek bele.

Fischer szerint az új motorváz geometriáját sok, a Grand Prix-en már bizonyított
motor megfigyelésének felhasználásával alakították ki. Az öntött alumínium vázsín
– a cég állítása szerint – az elsõ a maga nemében, ebben a belsõ rácsozatos
kategóriában, amely elõsegíti a váz keménységét. Ugyancsak a vállalat ismertetõje
szerint a szerkezet kialakításakor az ûrtechnológiából ismert ragasztó, valamint
ötvözet-hegesztés használatát is alkalmazták. Bíztatóan hangzik, persze csak
akkor, ha igaz.

‘Az MR vázát teljes egészében CAD használatával tervezték, még mielõtt
akár egy ujjal is hozzányúltak volna a fémhez.’ – mondja a 38 éves vállalatvezetõ,
aki történetesen a Copier Discount Warehouse tulajdonosa, azé a vállalaté, amely
azt állítja magáról, hogy õk Amerika legrégibb és legnagyobb másoló szupercentruma.
‘Noha a váz tartószerkezete nagynak tûnik a számítógép képernyõjén, valójában
igen kicsi, olyan mint a GP váza, de ez kölcsönöz olyan hajlékonyságot a gépnek,
amely lehetõvé teszi, hogy sokféle célnak, és különbözõ méretû motorosoknak
is megfelelõ legyen. Arra is nagy gondot fordítottunk, hogy különbözõ típusú
motorokat is be tudjunk építeni a vázba, hiszen a saját építésû motor elkészítése
még egy kicsit várat magára. Együttmûködésünk a Geminivel, akik a mûszaki fejlesztésért
felelõsek, egészen biztosan eredményez néhány kitûnõen mûködõ motoralkatrészt,
amelyek gyártása a mi elõjogunk lesz.

Fischer szerint a Gemini rendelkezik a legújabb szerszámokkal és felszereléssel
beleértve a CNC gépeket, a Finite Element Analysis számítógépeket, a Computrack
vázmérõ szerszámokat, valamint szénszál gyártására is képes.

Ami a tagbaszakadt iker-spar alumínium kasznit hajtja, nem más mint a 998cc
Rotax V-Twin, s ez nagyjából azonos azzal a motorral, ami a nagyszerû Aprilia
Mille-ben is megtalálható.
A fejlesztés során a Rotax mérnökei közvetlenül együtt dolgoztak a Gemini mûszaki
szakembereivel, amely azt eredményezte, hogy a Fischer-váz alkalmas különbözõ
V-twins motorok elhelyezésére. A vállalat jelentése szerint a 2 motoros változatot
a jövõ év elején mutatják be, és mi azt feltételezzünk, hogy a Rotax V-Twin
megmarad.

Fischer elmondta, hogy jelenleg már a tesztmotorokat építik, köszönhetõen a
végleges technológiát és gépeket utánzó prototípusgyártó gép gyorsaságának.
Állítólag a Mister 1000 tervezési idõszaka majdnem egy teljes évet vett igénybe.

‘Minden motor a részek egysége’- mondta Fischer. ‘Ezért figyelünk
oda minden apró részletre, a súlycsökkentéstõl a kinézetig. Ennyi tehetséges
ember részvétele ebben a projectben, egyben azt is jelenti, hogy nemcsak hogy
elég idõ volt a részletekre figyelni, hanem hogy minden egyes részletet tökéletesen
ki is dolgoztak, és ez ami igazán számít.’

És ki is valójában ez a Dan Fischer? Mindamellett, hogy sikeresen vezeti vállalatát,
õ volt az a versenyzõ, aki 2001-ben a a Formula USA Aprilia Cup Challenge versenyen
elsõ helyezést ért el.

‘Erõsségeim egyike, hogy remekül el tudom kerülni az összeütközéseket’-
nyiltakozta Fischer a Formula USA weboldalán, majd hozzátette ‘Tudnod kell,
hogy mikor élj a lehetõségeiddel.’

Az Arlington Heights-i (Illinois) – akinek állítólag még csak motorja sem volt
30 éves koráig – jobban teszi, ha reménykedik, hogy most ez az a megfelelõ idõ,
hogy kihasználja a lehetõségeit, arra hogy egy új, vad és egzotikus gépet építsen,
és valóban elkerülje a potenciális összeomlást, mint amelyben állítása szerint
oly jó. Sok sikert kívánunk Neki.

ugrás fel