EST. 2002

Piros-fehér-zöld GP

Eseménydús napokon van túl a magyar motorsport elit. A barcelonai verseny után felgyorsultak a történések: meghökkent? pletykák, szóbeszédek és tények kerültek napvilágra a gyorsaságimotoros-világbajnokságon induló honi kontingens háza tájáról. Talma egy sajtótájékoztatón kürtölte világgá, hogy ? már bizony nem adja lejjebb a MotoGP-nél, egyre több jel mutat arra, hogy valóban fuzionálni fog a Tóth csapat és a Balatonring Team. De, hogy ne legyen fenékig tejfel az élet: Németh Balázs egy hónapig betegszabin lesz.

Kell a sikersztori az országnak! Ez a mondat a Mol elnök-vezérigazgatójának szájából hangzott el azon a sajtótájékoztatón, ahol Talmácsi Gábor MotoGP-s élményeir?l mesélt. Kell a siker az országnak, ez nem vitás. Ezért nyúlt jó mélyen a zsebébe a nemzeti olajtársaság, és fizette be Gáborunkat a Scot Honda csapatba.

A piszkos anyagiak persze nem publikusak, Kelet-Európában vagyunk, na. Míg neves külföldi gazdasági lapok néha azzal töltik fel hasábjaikat, hogy melyik sportoló mennyit kasszíroz egy évben, addig idehaza nagy a csönd. De ez érdekeljen most minket a legkevésbé. Örüljünk annak, hogy van egy magyar MotoGP-versenyz?nk. Történelmi a pillanat.

Még akkor is, ha egyes források, bennfentesek – nevezzük, ahogy akarjuk – szeretik azt hangoztatni, hogy ez a lépés már el?re le volt zsírozva, és tulajdonképpen ezért került sor a kenyértörésre Aspar úr és Talmácsi között. A dolog logikusnak t?nik, de az érintettek ezt cáfolták. Stefano a mugelloi versenyen került közel a csapathoz, lényegében akkor tisztázták a f? csapásirányt.

Talma addigra már rég felbontotta a szerz?dését a Balatonring csapattal. A Scot Honda szerz?dés részleteit pedig a barcelonai versenyhétvége péntek délel?ttjén sikerült tisztázni a feleknek, tehát Gábornak az els? szabadedzés el?tt csupán percei voltak arra, hogy jobban megismerkedjen az ?rtechnikával.

„Lényegében pénteken délben tudtuk meg, hogy minden a helyén van és tudok indulni a vasárnapi futamon. Ezt követ?en annyi id?m volt még, hogy meg tudtam ebédelni, aztán lementem a boxba, megismerkedtem 10-15 perc alatt a szerel?kkel, ?k elmondták 8-10 perc alatt, hogy mit kell tennem, ami elég sokkoló hatású volt a számomra, mivel ez a motor nem egy egyszer? gép. Startprogramtól kezdve, különböz? elektronikai dolgokat lehet állítani a motoron, ami még a mai napig sem 100%-ig tiszta a számomra, de nagyjából már értem, hogy mit hogyan kell tennem.

Sikerült elindulnom a boxból, ami nem egyszer? dolog egyébként. Amikor kikapcsoltam a boxprogramot, ami megakadályozza, hogy túl gyorsan menjek a boxutcában, akkor olyan érzés öntött el, hogy azt hittem egy pillanatig, hogy ?rhajón ülök. Olyan er? van a motorban, hogy az els? 3-4 körben nem is mertem teljes gázt adni. Nem gondoltam volna, hogy egy királykategóriás motor ilyen er?re képes.”

Egyre jobb köröket repesztett, de nem sikerült sajnos elmozdulnia az utolsó helyr?l. Erre szépen rá is ugrott a masszmédia, és elkezdte forgatni a kést a hátában. ?k nem tudják, hogy mekkora a váltás egy 125-ös motorról (most azt a három 250-es versenyt ne számoljuk) egy RC212V-re, amik egyébként a Repsol csapat tavalyi motorjai. Jelen állás szerint csak Dovi, Pedrosa és Elias mennek a legújabb fejlesztésekkel, a többi hondás a tavalyi vázat használja idei, 900 fordulattal lebutított blokkal.

De ezzel a motyóval is ott volt azért Gabi a hétf?i teszteken, és egyre jobban faragja le hátrányát az élmen?kkel szemben. “Nem akarom lejjebb adni. Ez a motorversenyzés. A MotoGp.” – Gábor tehát a t?le megszokott tudatossággal építi fel karrierjét a királykategóriában is. Ez azért nagy szó, mert egy olyan sztárversenyz?, mint mondjuk James Toseland, menekül a GP-b?l.

A pletykákkal ellentétben, Takahashi marad. A BBC ugyanis az egész barcelonai verseny alatt azt mondta, hogy Assent?l nincs Takahashi. A csapat vezet?je cáfolta ezt a sajtótájékoztatón. Meglátjuk. A mai világban – f?leg a motorsportban – csak az a biztos, ami már megtörtént. Tehát marad mindkét fiú a csapatban, vagyis Gábor és Yuki egy tartalék motoron lesz kénytelen osztozkodni, de az még nem biztos, hogy Assenra összeáll a technika.

Bennünk volt egy kis félsz, mikor kiderült ez az egész Scot csapat dolog, mert anno, mikor Talma a 125-ben versenyzett velük, úgy nyilatkozott nekünk, hogy a legrosszabbul felkészült gárda volt karrierje során. De szerencsére most a legprofibb szerel?kkel dolgozhat együtt. A MotoGP az más világ. Minden napra jut két technikai értekezlet, HRC mérnökkel, Bridgestone-szakival és persze a f?mérnökkel. Jó helyen van Talma. 2009-ig biztos. A szerz?désében ott van egy plusz egy éves opció, ami lehet GP, de azt is hallottuk, hogy Moto2. Gábor jöv?jét az el?ttünk álló évad fogja meghatározni, szóval rajtad a világ és Magyarország szeme, Talma!

Biztosnak látszik a Team Tóth – Balatonrig Team házassága. Persze ez még nem hivatalos, egy bennfentes informátorunktól tudjuk a hírt. Az mindenesetre jelzés érték?, hogy az elmúlt hétvégén ott díszelgett a Tóth csapat motorján a Groupo Milton logója, a balatonringesek motorján meg a Max City emblémája (ez látható a fotókon bekarikázva). A hírek szerint négy motort állít csatarendbe az ‘összmagyar’ istálló: Pasini, Imre és Balázs mellett egy spanyol motoros is helyet kap az alakulatban. Egyébként Barcelonában Aspar úr már alkatrészekkel segítette is a Tóth csapatot.

És a végére egy szomorú hír. Németh Balázs kezét törte a valenciai teszten. A szerdai tesztnap legvégén, az egyik kanyarban megcsúszott a motor hátulja, és Balázs lerepült a gépr?l. A bal kezét ütötte meg a legjobban, és az els? vizsgálatok szerint eltört a kézközépcsontja. El?bb a pálya egészségügyi stábja vizsgálta meg, majd egy valenciai kórházba szállították, ahol úgy döntött a Balázst kezel? világhír? Enrique Gastaldi doktor, hogy meg kell m?teni a 21 éves pilótát.

„Nagyon sajnálom, ami történt, hiszen sikeres tesztnap végén voltunk már. A motor beállításaira figyeltünk els?sorban, még nem is arra, hogy a lehet? legjobb id?ket produkáljam, de így is megközelítettem di Meglio eredményeit. Az utolsó körökben estem el, a négyes kanyarban, és azonnal éreztem, hogy nagy a baj a bal kezemmel. Ott a pályán is megvizsgáltak, aztán a kórházban, és ma reggel derült ki, hogy mindenképpen m?teni kell.

Balázs hang: katt a képre

Annak nagyon örülök, hogy a csapat segítségével egy világhír? specialista végzi majd a m?tétet. Arról, még korai beszélni, hogy mikor térhetek vissza, de, aki ismer, az tudja, hogy az életem a motorozás, így soha nem adom fel. Egy álmom már teljesült idén azzal, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokságon indulhatok, azt akarom, hogy a lehet? leghamarabb folytatódjon ez az álom, ha kell fél kézzel is folytatom!”

Balázst azóta már megm?tötték helyi érzéstelenítéssel. 30 nap pihenés vár rá és egy intenzív rehabilitációs program, aminek a végén kikerül majd a beépített titán rögzít? a kezéb?l. Balázs ma érkezik haza Spanyolországból. Addig itt egy iskolapéldája a hozzá nem értésnek. Az RTL Klub Fókusz cím? m?sora készített egy felületes – vagy nevezzük inkább nevetségesnek – riportot Balázs barcelonai versenyér?l. Aki felfedezi a legnagyobb szarvashibákat, kommentelje be a cikk alá. Verseny indul! http://www.rtlhirek.hu/video/59638

ugrás fel