Hamarosan véget ér egy korszak, a 250-es kétütem? kategória érája. Lehet beszélgetni arról, hogy id?szer?-e, helyes-e, szükséges-e a váltás, kik a vesztesei és kik a nyertesei a küszöbön álló fordulatnak. Amellett azonban aligha mehetünk el szó nélkül, hogy milyen jelszót t?zött zászlajára a Dorna, amikor kristályosítani kezdte az új kategóriát: költségcsökkentés.
Nem telik el hét, s?t nap anélkül, hogy egy újabb Moto2-projekt ki ne kerülne a nyilvánosság elé. A legújabb a Suter-féle motor, amely szintén ott lesz a rajtrácson 2010-ben (a fotón). A bajnoki széria, amely a 250-et felváltja afféle új Vadnyugatként, meghódítandó Terra Incognitaként, veszélyes, ámde hivogató Eldorádóként vonzza a csapatokat, szakembereket, versenyz?ket. Nagy vonalakban a szabályozás koncepciója: szabad futóm?választás, Honda CBR600RR-blokk, fix elektronika, beépített (nem kivehet?) váltó, és kötelez? jelleg? ‘Dorna-szerviz’, egységes Dunlop abroncsok mindenkinek. Azt nem mondhatjuk, még ha fegyverrel fenyegetnek sem, hogy prototípus-bajnoksággal állunk szemben. A Moto2-t a válság szülte, a költségcsökkentés kényszere, mert a 250-es Apriliák versenyeztetése a jelek szerint sokba kerül.
A Suter-féle Moto2 bemutatója Misanóban: 75 ezer euró, amiben nincs benne a Honda-blokk költsége
De a Moto2 egyel?re a Honda nagy gy?zelmét is jelenti. A MotoGP rajtrácsának nagy részét benépesít? aranyszárnyasok most egy világbajnoki szintre emelt márkakupát is magukénak mondhatnak. Persze az új kiírásnak van egy nagy el?nye, legalábbis papíron: viszonylag olcsó. Suter például a futóm?vét 75 ezer euróért adja, de innen azért még kell egy-két lépés a versenyképes motorig. Gumik, például – ez a nem elhanyagolható tétel mintegy 80 ezer eurót von el egy átlagos csapat büdzséjéb?l. Felfüggesztések, egyéb alkatrészek, és minden, ami kell. Itt már csak a dörzsölt csapatmenedzserek tudnák megmondani, mennyinél is járunk.
A Moriwaki jelenleg az a motor, amely a legfelkészültebbnek t?nik: a Step 7 néven ismert gép gyakorlatilag készen áll a bevetésre, éppen ezért tetszik legjobban a GP-s f?nököknek, akiknek ‘tanácsolva lett’ a Moto2-ben való szerepvállalás. De láttuk a Bimota, a Scot csapat munkáit, s?t az Aprilia ötletét is. Noale egy félelmetesen hi-tech projektet lenne képes az asztalra tenni, ami azonban 210 ezer euróba kerül (all in, azaz a díjban benne foglaltatik a gyári mérnökök háttérmunkája és asszisztenciája is).
Ennek ellenére az igazi Moto2-t még senki sem látta. A blokkok csak az újév els? hónapjaiban érkeznek meg, egyel?re a jelenlegi széria CBR motorokkal lehet kísérletezgetni.
Kevin Schwantz repeszt a Blusens-Moto2 géppel az indianapolisi versenypályán.
Aztán még egy részlet. Ördög bújik benne. A téli teszttilalom kérdése: a Moto2 alakulatai ugyanis tesztelhetnek, nincs ‘bannolt id?szak’ a hideg hónapokban. Ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy akinek van pénze, az Mindenszentekt?l Húshagyó keddig annyi kilométert tesz a motorokba a népszer? Ibériai-félszigeti pályákon, amennyit nem szégyell. Ha valakinek futja, Sepangot is meglátogathatja, mint egzotikus úticél – szigorúan a költségcsökkentés jegyében.
MD600, versenyben kupálódik spanyol földön, ezres mez?nyben: Fausto Gresini kett?t rendelt bel?le
Végeredményben, több bennfentes forrás azt számolja, hogy az igazán vb-esélyes csapatok (akik olyan top-versenyz?kkel állnak ki, mint mondjuk Toni Elias vagy Cal Crutchlow – ez például signor Gresini ideája fellállásilag), nagyjából annyit kell, hogy költsenek, mint egy mostani 250-es élgárda. Vagy valamivel többet is tán. Persze igaz, hogy 300 ezer euróval a háta mögött egy versenyz? már kap egy jó csapatot és végigcsinálhat egy világbajnoki szezont. De a gy?zelmi esélyekhez, attól tartunk, ennél valamicskével többre lesz szükség.
Egyel?re nem tudjuk, hogy az Aprilia saját márkanév alatt iratkozik-e be végül (jelenleg az egyedüli konstrukt?r a nevezési listán – a többiek vázspecialisták, versenysport-m?helyek). Moriwaki, Suter, Bimota, Scot – nagy nevek, de az Aprilia, Honda, Gilera, KTM is nagy nevek voltak.
Legutóbbi hozzászólások