EST. 2002

Talma Valenciában is minket olvas…

Szöveg: berán

Tegnapi Talma-cikkünk élesedése után megkeresett Gábor menedzsmentje egy kis dorgálásra, helyre tették és kiegészítették a fejemben terjeng? információkat Talma szezonjának és Moto2-es versenymotorjának alakulását illet?en.

Favaro úrral mind lendületesség, mind pluszinformációk szempontjából élvezet volt telefonon diskurálni, rengeteg háttérinfóval lettem gazdagabb. Olyan dolgokra hívta fel figyelmemet Stefano, amelyek ismeretében, mint Talma-drukker, végre újra nyugodtság uralkodott el rajtam. A részletekr?l lejjebb, el?ször itt a Faster Management levele Talma és Sebestyén Peti tesztjének második napjáról:

SPANYOLORSZÁG, VALENCIA – 2010. február 12.

Eredményesen zárult A 2. napi motorozás is.

Talmácsi Gábor ma délel?tt az egyik gyors körében – a telemetria adatok alapján 191,8 km/h-s tempónál – elesett. Szerencsére a véd?felszerelései ötösre vizsgáztak és megóvták a súlyosabb sérülésekt?l. Edz?motorja azonban összetört, így szerel?i azonnal nekiláttak, hogy kicseréljék a sérült alkatrészeket, hogy miel?bb visszatérhessen a pályára. Végül délután három óra magasságában ült újra motorra Talmácsi és kb. 40 kört teljesített. A mai napra kiírt feladatok a kipufogók és a különböz? keverék? gumik tesztelése volt, amit sikeresen teljesítettek. Megtalálták a legmegfelel?bb kipufogót a motor teljesítményéhez és nagyon sok információt gy?jtöttek a gumikról is, ami minden verseny alkalmával az egyik lényegi kérdés a futamok el?tt.

Péter is eredményes napot zárt. Talmához hasonlóan ? is nagyon sokat
gyorsult, bár a nap végére a többiekhez hasonlóan ? is inkább a biztonságos motorozásra törekedett, hiszen egy Moto2-es motorblokk eldurrant, a pályára folyatva olaját. Jóllehet a pályamunkások felszórták a szennyez?dést, a versenyz?k mégis jobbnak látták a kockázatmentesebb motorozást.


Talmácsi Gábor:
„Nagyon jót edzettem, motoroztam ma is és sok értékes információval lettünk gazdagabbak a nap végére azokkal az alkatrészekkel kapcsolatban, melyeket a versenyek során is használni fogunk. Összességében eredményes napot zártunk és bár az esés nem kellett volna, szerencsére nem lett nagyobb bajom, csak a könyökömet ütöttem meg, és nagyon remélem, hogy ezzel le is tudtam az összes esést az idei évre. Némiképp módosul az elkövetkez? napok programja, ugyanis nem maradunk Valenciában 15-16-rá, hanem átmegyünk egy másik pályára – Alcarras Race – motorozni, majd 17-én és 19-én Barcelonában folytatjuk a munkát.”

Sebestyén Péter: „Ma nem fújt a szél és melegebb is volt az id?, mint tegnap, így lényegesen gyorsabb köröket tudtam produkálni, ami körr?l körre motivált. Sok munka vár még rám, de készen állok a feladatra és alig várom, hogy újra motorra üljek.”

Szóval jót dumáltam tegnap Stefanóval, én legalábbis nagyon élveztem röpke egy órás beszélgetésünket. Egyrészt imádnivaló olasz akcentussal megállás nélkül tud beszélni, másrészt a háttérben néha mintha Talmát hallottam volna, amint elszáguld a célegyenesben a Hondával, harmadrészt Stefano olyan dolgokat is elmesélt, amelyek nekem, mint az átlagosnál jobban érdekl?d? drukkernek igazán számítnak, és amelyek a Faster Management sajtóleveleiben sokszor szándékosan nem szerepelnek.

Fontos háttérinfókról volt szó, olyan dolgokról, amelyek nem biztos, hogy mindenkinek fontosak, de a [motorinfo.hu] szerkeszt?ségét és felettébb jól informált olvasótáborának nagy részét sokkal jobban érdeklik, mint az, amit az összes postaláda megkap.

A legfontosabb jelenleg az, hogy Talma végre újra motoron ül, méghozzá, mint megtudhattam, nem is holmi széria CBR-en. A képeken is látható edz?motort tavaly év végén vásárolták Stefanóék egy olasz supersport csapattól, hiszen már akkor tudni lehetett, hogy a végleges Moto2-es motorok csak március elején, a hivatalos IRTA tesztekre lesznek elérhet?ek a legtöbb csapat számára.

A supersport Honda blokkját a Moto2-es szabálykönyv alapján egyébként átalakították Talma szerel?i: Stefano futva érintette csak a témát, de az kiderült, hogy a vezérlésben, azon belül is a szelepeknél lehet különbségeket találni egy széria (vagyis ugye supersport…) és egy Moto2-es CBR-blokk között, már ami a hardware részét illeti. De ezen felül ugye tudjuk azt is, hogy egyedi motorvezérl? elektronikákat és kipufogórendszereket használnak majd a csapatok – ahogy a fenti sajtóközleményb?l kiderült, az edz?motornak hála Talmáék már ezeket az alkatrészeket is tesztelik.

A futóm? terén az els? és a hátsó teleszkópok még nem véglegesek (bár a kerekek már könny?, magnéziumötvözet? moto2-esek!), de tudás és állíthatóság szempontjából a tuningolt CBR-elemek szinte semmivel sincsenek lemaradva egy „igazi” Moto2-es futóm?t?l, ráadásul Stefanónak hála megtudhattam azt is, hogy az amúgy gyári hátsó leng?kar felfogatása sem a széria már a motoron, azt is átalakították némileg, hogy jobban hasonlítson arra a megoldásra, amit a végleges versenygépen használnak majd.

Tehát mondhatjuk, hogy Talma jelenlegi motorján egyedül a váz az, ami „még nem frankó.” De ezzel kapcsolatban is volt olyan megdönthetetlen bizonyíték Stefano tarsolyában, ami amellett szól, hogy velem együtt igenis örüljön jobban ennek az edz?motornak minden Talmát félt? szkeptikus. Eddig a napig ugyanis semelyik teszten, semelyik közös futamon (a tavalyi spanyol SSP bajnokságban együtt mehettek a supersport és a Moto2 versenymotorok) nem sikerült a supersport top idejénél jobb körid?t futnia egyetlen moto2-es gépnek sem.

Nagyon úgy t?nik tehát, hogy az SSP CBR-ek, széria vázaikkal, egyel?re gyorsabbak a Moto2-nél – villaszög-állítási lehet?ség ide vagy oda – és hogy a moto2-es vázaknak igencsak fel kell majd kötniük a gatyát, ha a gp-mítoszhoz méltó, a supersportosoknál gyorsabb körid?ket kívánnak az aszfaltra kenni az idei szezonban. De Stefano szerint ez is csak azt bizonyítja, hogy nagyon is jó beruházás volt ez az edz?motor, és meg kell hogy mondjam, teljesen igazat is adok már neki.

„A gumikon hihetetlenül sok fog múlni.” – emelte még ki Stefano. Talma nem kevesebb, mint nyolc különböz? Moto2-es gumit próbálhatott az elmúlt két napon Valenciában, ami felettébb örömteli, hiszen a vadonatúj, ismeretlen, megszokandó, és még fejlesztés alatt álló abroncsokon is gy?lnek a kilométerek Gáborunk alatt.

A Speed Up csapat ex-apriliás szakemberei szerint egyébként a különböz? gyártmányú Moto2-es vázak között mindössze 1-2, maximum 3 tizedmásodperc különbség lesz, azaz a „legjobb és legrosszabb” váz konstrukciójából adódó id?különbség várhatóan nem lesz több negyed másodpercnél. Ez logikus is, hiszen a vázak méretezése nem térhet el lényegesen egymástól, s?t, nem térhet el lényegesen egy széria CBR600RR vázétól sem, hiszen ugyanazt a CBR-blokkot fogja hordozni mindegyik, és talán ezért is gyorsabbak még a szériavázas supersport motorok: úgy t?nik jelenleg még fejlettebb egy széria CBR váz, mint egy akármilyen Moto2-es.

Stefano – és bizonyára Talma is – már nagyon várja a fent említett barcelonai tesztet, több okból is. Milyen visszhangja lesz például annak, ha Talma ezzel a Supersport-Moto2 hibriddel gyorsabb körid?kre lesz képes, mint az a néhány szerencsés csapat, akir?l tudni, hogy már végleges technikájukat fogják bevetni a teszten? Erre egyébként a menedzser elég nagy esélyt lát, a teszt élmez?nyébe várja Gábort a hibrid motorral.

A fentieken felül még egy, a [MI] számunkra minden eddig elhangzottnál fontosabb mondanivalója is volt ám Stefano telefonhívásának: „Most olvastuk Gáborral a cikket…” ezzel indított Stefano, ez pedig nem jelent mást, mint hogy Talmácsi Gábor még a szezon el?tti tesztjei során is szorít id?t arra, hogy motorinfo.hu-t olvasson…

Mi mást mondhatnánk erre, mint hajrá Talma?!

ugrás fel