A technikairuházat-gyártók a passzív védelmet biztosító protektorokon felül egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az aktív biztonságra, élükön az olaszokkal.
A Dainese már tavalyel?tt bemutatta saját hasonló elven m?köd? légzsákos b?rruháját élesben a Moto Grand Prix versenyein – legutóbb Lorenzo jerezi, ünnepi megmártózása során láthattuk felfújódott állapotában azt – de utcán még nem találkozhattunk a high-tech életment? eszközökkel.
Az összes elektronika GPS-estül (leszámítva a test mozgásának érzékeléséért felel?s hét apró szenzort, melyek a ruhában vannak szétszórva) és a légzsákok felfújódásáért felel?s nitrogénpalackok a b?rruha púpjában bújnak meg.
Több éves kitartó fejlesztés eredménye a nemrég bemutatott Tech Air Race légzsák-rendszer: már 2003-ban olyan adatgy?jt? szenzorokkal a ruhájában motorozott például John Hopkins, melyek a motoros mozgását voltak hivatottak minden el?forduló körülmény során feltérképezni – meg kell jegyeznünk, Hopkins-nál jobb tesztalanyt az esések dinamikájának kiismeréséhez keresve sem találhattak volna az Alpinestars emberei… – manapság Stoner, Pedrosa, Spies és Mika Kallio motoroznak az új rendszerrel felszerelt b?rruhákban, 2011 júliusától pedig akár már te is, kedves olvasó.
A lényeg 0:57-nél látható: az Alpinestars Tech Air Race m?ködés közben.
Az Alpinestars légzsák-rendszere technikailag rendkívül összetett és kifinomult. Az eszköz teljesen önálló (értsd: nem kell a motorhoz csatlakoztatni, de még bekapcsolni sem), az eséseket hét, a test különböz? részeire helyezett mozgásérzékel? szenzor, egy beépített GPS és ezek összehangolását biztosító bonyolult, rengeteg tesztkilométer alatt tökéletesre finomított algoritmusok alapján detektálja, majd mindössze 50 milliszekundum alatt felfújja a lapockák és a vállak köré rejtett két különálló légzsákot a ruhán belül.
A púpot nitrogénvezetékek kötik össze a két különálló, 50 milliszekundum alatt felfúvódó, majd fél perc alatt leereszt? légzsákkal.
A légzsákok körülbelül öt másodpercig maradnak teljesen felfújódva, ez id? alatt remélhet?leg ellátják els?dleges ütéselnyel? szerepüket, majd lassan, 25 másodperc leforgása alatt eresztenek le teljesen. A bajbajutott motoros pontos helyzetét eközben a Tech Air GPS-e képes azonnal továbbítani kezel?orvosunknak vagy gyógyszerészünknek – lényegében ebben tér el a Dainese hasonló légzsákos ruhájától.
Illetve abban, hogy az Alpinestars Tech Air Race a gyártó tervei szerint már jöv? év végén bemutatkozik az utcán, míg a Dainese D-Airrel kapcsolatban ezt nem tudjuk elmondani, bár mindkét eszköz hasznára válhatna nyilván rengeteg balesetet szenved? motorosnak. A Tech Air ára az els? információk alapján körülbelül 2000 euró körüli összegre lesz tehet?, és az arra alkalmas (megfelel? méret? púppal rendelkez?) összes b?rruhájába kínálni fogja az Alpinestars.
Legutóbbi hozzászólások