EST. 2002

Fogadjunk, erre nem számítottatok: itt az új Horex!

Ahogy arra a hatékony beetet? kampány által figyelmeztetve lettünk, az új német motor június 15-ével bemutatkozott, lehullott a lepel a „különlegesnek, kívánatosnak és németnek” ígért vasról, az új Horexr?l. Különleges lett, az nem vitatható, németnek német, na de kívánatos is?

Az utcai motorkerékpár gyártás elmúlt néhány évtizedének technikailag legérdekesebb modelljét sajnos ugyanaz a formatervez?i baki sújtja, amit [mi] csak Philippe Starck-, avagy Aprilia Moto 6.5 szindrómaként neveznénk szívünk szerint, bár a csúfosat bukott olasz vassal ellentétben nem a francia születés? sztár-dizájner nevéhez f?z?dik a Horex formaterve, csak a baj ugyanaz vele: méltatlanul gyáva és impotens, de szerencsére a küls? alatt lapuló technika leny?göz?.

A német motorkerékpár gyártás legújabbikáról a Münch Mammut 2000 jut eszünkbe, reméljük nem az a sors vár rá is.

A Horex egy, a motorok között egyedi, VR-elrendezés? (egy f?tengely, egy hengerfej, de két hengersor – a sok henger ellenére jó helykihasználás és kíméletes el?állítási költségek jellemzik) hathengeres er?forrást cipel alumínium hídvázában. Ehhez hasonlót eddig csak autókban láthattunk, a blokk m?szaki jellemzéséhez még egy új mozaikszóra is szükség volt: a gyújtógyertya körül radiálisan álló, hengerenként egy kipufogó és két szívószelepet három vezérm?tengely mozgatja – hahó világ, ezt hívják mostantól TOHC vezérlésnek (triple overhead camshaft, azaz tripla felülfekv? vezérm?tengely)!

Összesen 1218 köbcentire és hat darab hengerre tarthatunk igényt a Horexen ülve, na meg egy, a blokk mögött bal oldalon helyet kapott, állandó meghajtású Rotrex kompresszorra. A csúcsteljesítményt 8500-as fordulaton 175 és 200 lóer? körül, a nyomatékot pedig 150 Nm felett jegyzi a Horex véglegesnek még közel sem mondható technikai táblázata, és ha még a hengerek 9:1 s?rítési arányát is hozzávesszük az egyenlethez, szó nélkül hinni kezdünk a gyár által kolosszálisként jellemzett tolóer?-élményben és a rendkívül széles használható fordulattartományban.

Jól láthatóan, pirosra festve dicsekszik állítható áttétel? kompresszorával a Horex. 1200 köbcentijéb?l 170-200 lóer?t csalogatnak el?, valószín?leg könnyedén – nem a pörg?sségre helyezték a hangsúlyt.

A két hengertrióját 15 fokos szögben eltolva hordó er?forrás természetesen vízh?téses és injektoros (50 mm-es torkokkal), hozzá egy hagyományosnak mondható többtárcsás, olajfürd?s, hidraulikus m?ködtetés? kuplung és egy hatsebességes váltó csatlakozik, a szekunder hajtás bordásszíjas, hogy ne kelljen a láncspay-zéssel bajlódni.

A hídváz, ahogy feljebb említettük, alumíniumból készül, a futóm? elöl 50 mm-es fordított teleszkópokból, hátul pedig egy, az elejéhez hasonlóan mindenhogy állítható központi rugóstagra támaszkodó – a blokk hosszanti méretei miatt sportosan hosszúnak éppen nem t?n? – féloldalas leng?karból áll. Alumínium kerekek és csúcsmin?ség?, elöl „mindenhol radiális” fékrendszer, illetve ehhez szériafelszereltségként blokkolásgátló jár még a Horexhez, a m?szerfal multifunkciós és állítólag nagyon okos, a tank kb. 19 literes lesz.

Klikk a képre, galéria nyílik!

Menetkészen 239 kilós tömeget adnak meg a VR6-nak, amit nem neveznénk túlzónak, a végsebesség német mintára 250 km/h-nál kap regulát, azonban a sorozatgyártásig még minden adat változásának jogát fenntartják – de hogy egy Horex jelleg?, nemhogy gyártó és összeszerel? sorokkal, de egyel?re még székhellyel sem rendelkez? manufaktúra esetében mit jelent az, hogy sorozatgyártás, arról csak találgatni tudunk.

A legyártani kívánt példányszámról és az új Horex VR6 áráról sem kapunk egyel?re érdemi információt a www.horex.com-tól, de kívánjuk, hogy az eddig is különösen informatív csatornákat tartsák nyitva továbbra is, hiszen a koncepció – f?leg a kompresszoros VR-blokk miatt – igencsak vonzó, kíváncsian várjuk a Horex új életének következ? felvonásait!

ugrás fel